Gå til innhold

Kan nav gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor hjemme hos min mor på grunn av personlige ting.

Jeg har fått meg kveldsjobb, noe som gjør at min mor må passe barna fra 18:00 - 02:00.

Nav nekter meg stønad til barnetilsyn fordi det er min mor som skal passe de.

Har de rett til det?

Kan noen være så snill å legge dette ut på skravle for meg? Vil høre flere synspunkter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

betaler du moren din da? mulig de mener at du sikkert ikke gjør det siden det er din mor... Vet ikke hva de kan og ikke kan jeg, men jeg passet datteren til søsteren min på dagtid i en periode de bodde hos meg og hun fikk støtte til barnepass. Vi er vel like nær familie. Men nå var jeg dagmamma til 2 ndre barn også så karnsje de regnet det som sikkert at hun betalte meg det som var sagt.

Skrevet

Kan ikke skjønne at nav kan gjøre det, egentlig... Det er jo barnetilsyn det er snakk om, og siden du skal betale henne for det bør vel saken være grei.

Legger ut på skravle for deg :)

Skrevet

Ja, jeg skal betale henne for det.

Det tar jo opp hele kvelden hennes så jeg vil gjerne gjøre opp for det.

Skrevet

Du sier at arbeidstiden din er 18 til 02. Sover ikke barnet ditt da? Hvorfor måtte du si at moren din skal passe? Teit

Skrevet

De legger seg ikke før kl 20 da.

Og de trenger jo å bli fulgt med mens de sover!!!!

Skrevet

Det saksbehandleren min sa til meg var at man måtte dokumentere utgiftene til barnepass, og at alle andre enn barnefar kunne brukes til å passe. (for man betaler ikke far for å "passe" (ha samvær med) sitt eget barn.)

Skrevet

Enig med saksbehandler der.. men var det ikke moren din det var snakk om? Jeg har alltid bare fått et skjema som barnevakten må skrive under på. Der står det hvor mye hun mottar pr mnd for å passe vesla, parnepassers navn og fødselsnr. Om dere er i slekt eller ikke, bor på samme adr. eller ikke er vel noe saksbehandler skal bry seg mindre om. Ellers får du si at du får finne en annen som kan sitte hjemme sammen med moren din.. som sikkert også kommer til å koste van enda mer. Lykke til.

Skrevet

Hvor gammel er barnet ditt?

Skrevet

Hei ! setter du opp en skriftlig avtale med din mor om barnepass er dette en start. Imidlertid er det svært mangt som "fusker" med falske kontrakter for barnepass innen familien. NAV KAN derfor kreve dokumentasjon på at du også faktisk betaler din mor det som står i kontrakten. Dette for å unngå missbruk som det er en del forsøk på .

Skrevet

Ja, hvorfor skal hun si til nav at moren passer barnet når hun er på jobb?? Hadde vært mye bedre å si at barnet var alene hjemme, så kunne de egentlig bare ringt til barnevernet med en gang....

En venninne av meg jobber nattevakt (11 netter i mnd) og da sover faren eller moren til min venninne sammen med hennes to barn. Hun "betaler" foreldrene, får stønad til barnetilsyn og setter pengene rett inn på en konto til ungene. Mulig hun blir tatt for det, men de har ikke blitt sjekket på det hittil iallefall.

Uansett har da ikke nav noe med hvem som passer barnet ditt, vel?? Det spiller ingen rolle om de sover eller ikke!

Skrevet

Eg veit om ei som får stønad til barnetilsyn der mora passer barna.

Skrevet

De kan ikke nekte deg det. Jeg fikk stønad til barnetilsyn da mamma passet datteren min da jeg gikk på skole deltid. Jeg ble oppfordret av saksbehandleren min om å søke om det,enda jeg sa til henne at min mor nektet å få penger for dette. Men hun sa at jeg likevel skulle søke, så da gjorde jeg det.

Skrevet

min mor får støtte til barnetilsyn når hun jobber natt og jeg (datter) passer resten av ungene.. Det vi gjør da er å skrive på det skjemaet man får utlevert og eventuelt når det er endringer så fører jeg opp på et eget ark at jeg passer barna (navnene til barnene) så og så mye i mnd for så og så mye kr. Signerer da dette med mitt navn. Vi har ikke hatt problemer med det. Jeg er selv alenemamma og registrert hos nav, at jeg også bor under samme adresse som min mor. Dette har ikke hatt noen påvirkning på noe siden jeg faktisk får betalt for passet og at det er da en utgiftspost min mor har (er registrert hos mamma men bor for meg selv med mitt barn, reg hos nav og folkereg hos mor) Slik sett kan jeg ikke skjønne at saksbehandleren skal kunne bruke det mot deg.

Skrevet

Vil tippe at det er fordi dere har samme bostedsadresse, ikke fordi det er din mor. Hun anses nok da som en som bor sammen med barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...