Neverstill Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 hva definerer du som hysterisk mamma? dette er en menings sak og ingen kan vel egenlig ha rett, men jeg mener det er hysterisk og kun bruke hypo allergen ting, og allergi fri ditt og datt i tilfelle barnet er allergisk. selvfølgelig skal man ikke fore ungen med nøtter og jordbær første året men man må vel la barnet prøve seg frem.
mumimammaen Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 ja det er nok endel hysteriske mødre.. jeg prøver da leve så normalt som mulig etter je har fått barn. men blir tuppa alergisk for noe er det jo en selvfølge at je holder ho unna det. det blir vel som å ikke bade barna for tenk om de ikke tåler vann.. hehe
Neverstill Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2008 synes nesten at det virker som om allergi har blitt en sånn trend sak. hehe.. "nei jeg kan ikke spise bløtekake jeg for jeg er allergisk mot fisk".. hehe:)
mumimammaen Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 hehe. ler så je nesten griner ) ja det er sånn det har blitt.. det må jo være forferdelig vondt å være sååååå hysterisk også
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 Men dømmer du alle du ser bruker slike produkter, eller.. Tenker bare.. Hva vet du om barna faktisk ER allergiske eller ikke? Barna våre spiser en del spesiell mat. Eldste er hyperallergisk mot kumelkproteiner og har intoleranser mot en del ting.. Lillemor er også allergisk mot kumelkproteiner, men er ikke så ille som broren.. Men i stedet for å lage 3 slags sauser ol. så lager jeg 1 (eller 2). Lillemor får ofte samme som broren selv om hun tåler noen av tingene vi har brukt erstatningsprodukter for fordi broren ikke tåler det.. En del ting bruker vi til alle i familien av flere grunner enn at eldstegutten ikke tåler det.. F.eks. er mye av det også sunt. Vi kjøper også en del økologisk og fairtrade fordi vi mener at vi også har et ansvar for samfunn og miljø. Ungene spiser alt de får servert og er ikke kresne og de får i seg det de trenger og det er vel hele poenget?
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Tror nok ikke det var det som ble siktet til - men de som unngår alt av mat _tilfelle_ ungen skulle være allergisk... Og økologisk er jo bare bra. er vel ikke noe hysterisk i det?
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 Poenget mitt var vel.. Hvordan vet hi om de hun tenker på/ sikter til unngår slik mat fordi de er hysteriske eller om de har grunn til å gjøre dette pga. mye allergi i familien eller at barna faktisk har en diagnose. I dag har vi mye mer allergi og intoleranser enn før i tiden.. det er en måte å si det på.. En annen måte: I dag vet vi mer om hvordan kroppen fungerer og vet mer om hva som forårsaker plagene.. Før i tiden måtte de bare leve med det. På en annen side er maten i dag behandlet opp og ned i mente og tilsatt ditt og datt som får magene til å slå seg vrange lettere enn før. Så jeg vil si, både sant og usant..
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 Jeg regner med hun har grunnlag for å kritisere de hun kritiserer, i form av deres egne bekjennelser av sin forsiktighet - og at denne utelukkende er "i tilfelle".Noe annet ville jo vært idiotisk. Man har forøvrig egentlig ingen rett til å dømme andre menneskers valg, uansett. Man kan bekymre seg, men ikke blande seg opp i andres avgjørelser. mener nå jeg.
mamma-til-4 Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 Nå snakker jeg generellt,så ingen bør føle seg truffet eller bli fornærmet,men JA jeg synes det er noe med alle unger i dag jeg. Endten så tåler de ikke klesplagg,mat,drikke,medisiner,MÅ ha medisiner,luften,varmt,kaldt,astma,homeopatmedisiner,kremer.....ja det meste.....og tåler ikke ungene noe av dette ja da er det om å gjøre å finne en krem,medisin,nymotens (les:populære)kurer for ditt og datt. Unger i dag kommer til å ikke tåle annet enn reimadresser og eccostøvler og nøstebarn ulltøy.Russisk kaviar og champis hahahaha.......frisk luft,normal mat,vann og søvn,nei det er for kjedelig gitt...hahaha... Dette er satt på spissen self,men mye rart med unger i dag gitt. Self er det noen unger som dessverre ER plaget med mye,men hallo?Det kan virke som om 70 % av alle unger er syke jo.
OsloMor Skrevet 3. januar 2008 #10 Skrevet 3. januar 2008 Ja, æsj drive med sykdom og slikt da! IDIOTER sier nå jeg.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 3. januar 2008 #11 Skrevet 3. januar 2008 de som har friske barn kan være glade for det, men jeg tror ikke at det er trend i å ha astma feks, tror ingen ønsker at barnet har astma..... lillegutt på 5 mnd har det, er jo legen som har satt diagnosen, ikke jeg. (dette var ikke siktet til HI, men et av svarene her). man skal ikke se ned på de som faktisk er allergiske eller er syke, vær glad for at du og dine er friske! ellers er jeg litt enig i at mange er litt "hysteriske" og redd for det meste ang barnet sitt.
jordbærsjokolade Skrevet 3. januar 2008 #12 Skrevet 3. januar 2008 Men er det ikke faktisk slik at miljø og klima i disse tider faktisk har en påvirkning på barns allergier osv? Datteren min tåler ikke ull og jeg tror søren meg hun er allergisk mot noen matsorter også dessuten blir eksemen værre når det er varmt. Hun MÅ ha medisiner og jeg tester ut alt av kremer for å finne en som virker på min datters hud. Hun har vært hos homeopat og hudlege. Om kurene/medisinene er på moten eller ikke blåser jeg en lang mars i, for meg er det om å gjøre å finne noe som kan gjøre det litt mer behagelig for datteren min. Jeg skulle av hele mitt hjerte ønske at datteren min ikke var allergisk, for det er veldig plagsomt for henne.
Dailis Skrevet 3. januar 2008 #13 Skrevet 3. januar 2008 Jeg er enig med deg. Det er langt mer utbredt med allergier og astma i dag. Men er det allergier i familien tror jeg ikke man er hysterisk som holder ungene unna, heller fornuftig. Det er ikke greit å leve med allergier, så å ta sine forhåndsregler er ikke dumt. Men er det ikke allergier i familien behøver man ikka ta helt av. Jeg unngikk nyper i begynnelsen, samt sitrus og nøtter. Men allergivennlige vaskemiddler tror jeg neppe skader noen barn;)
Kakeåndsen Skrevet 3. januar 2008 #14 Skrevet 3. januar 2008 He he.... Jeg var småhysterisk med eldstejenta pga jeg hang så mye her inne og hørte på hva som var "riktig". Nå gjør jeg mange ting som ikke er helt etter "boka". Når det gjelder mat synes jeg det ikke er hysterisk å være forsiktig hvis det er matallergi i familien eller man har hatt kolikkbarn siden sistnevnte ofte henger sammen med melkeallergi.
mamma-til-4 Skrevet 3. januar 2008 #16 Skrevet 3. januar 2008 Ikke sant! Visste det kom vettu...))) Mine barn har og hatt det de kaller barneastma,og har en sønn som er født med en "feil" i pustesystemet,som da har vært mye syk pga av det.Sluttet og puste hver dag og masse sykehusstyr.Så jeg vet faktisk hva det vil si å ha et sykt barn ja. Men jeg går ikke rundt og tror/innbiller meg at unga er syke så fort jeg ser en rød prikk eller at de hoster litt fordet.DET er det jeg kaller hysteriske mødre.Og de er det maaaaange av. Jeg vet hva det vil si å ha et barn som faktisk er syk og jeg kjenner til mange mødre som mener at unga deres er "syke" til tross for at de faktisk bare er vanlige barn som så mange andre med helt dagligdagse greier.Dvs at man faktisk kan bli forkjølet uten at man MULIG har astma,krupp eller andre ymse ting og foreldrene får "angst".
mamma-til-4 Skrevet 3. januar 2008 #17 Skrevet 3. januar 2008 Stor forskjell på å være obs/ta hensyn og være hysterisk.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 3. januar 2008 #18 Skrevet 3. januar 2008 jeg kjenner ingen som tror at barna har astma, krupp osv fordi ungen er forkjøla, eller blir hysterisk over en prikk... er det så mange sånne mødre da? kanskje jeg bare har veldig fornuftige venner, hehe! liker bare ikke at man skal se ned på andre mødre, kanskje man skal være litt hyggelig og berolige dem isteden? alle prøver jo bare å være en god mor, og ingen blir bedre av sånn teit kritikk. synes mange har så lite empati og respekt. hvorfor få andre til å føle seg teite og hysteriske? kan ikke alle type mennesker få bli respektert? synes det er litt fjortis og trykke ned andre for å selv fremstå som en bedre mor.... vi kjenner aldri hele bakgrunnen til andre mennesker, vet ikke hvorfor de er litt extra nervøse feks. kan være gode grunner til det.
mamma-til-4 Skrevet 3. januar 2008 #19 Skrevet 3. januar 2008 hehehe....du er nok heldig og har fornuftige venner ja:) Nå er jo jeg på 2 barselgrupper og må si det er mye rart altså. Det handler ikke om å se ned på eller rakke ned på.Har du noen gang prøvd å si til en mor som ikke vil høre noe annet enn at barnet hennes er veldig spesiellt og trenger nok litt ekstra:det går nok bra skal du se,det går sikkert over. Noen blir jo dødlig fornærmet! For det de vil høre er:sjekk med legen du:)))) Etter noen slike episoder må det jammen være lov å smile litt og heller se på det på en morsom måte.Orker liksom ikke legge meg ned og grine heller:)))) Se lyst på det!
Dailis Skrevet 3. januar 2008 #20 Skrevet 3. januar 2008 Når du har 4 barn og noen har vært syke så kjenner du jo til en del av sykdommene. Du har erfaringen til å sile ut det som er uvesentlig. Jeg har og 4 barn, hvor tre av dem er atopikere. Jeg kjenner igjen eksemet, selv om det er lite. Og jeg vet hva jeg skal gjøre. Jeg har to barn som har hatt krupp, så det kjenner jeg og igjen.Samt astma. Jeg har erfaring der. Men det gir meg ikke rett til å hovere litt ovenfor de som ikke kjenner til det. Og med så mye plager som medfører med allergier, astma osv er det ikke rart foreldre reagerer. En annen ting er at leger ofte snakker om astma om det er mye luftveisinfeksjoner og hosting. Om man som foreldre får spørsmål fra legen er det ikke rart de reagerer. Hvilke foreldre tror det er astma etter en forkjølelse? Du har nok rare bekjente;)
ana baroma Skrevet 3. januar 2008 #21 Skrevet 3. januar 2008 Vi har kanskje en tendens til å sykeliggjøre barn i større grad nå enn før? Nå snakker jeg ikke om desom faktisk er syke, men jeg har sett eksempler på at foreldrene TROR det er noe, og når legen sier nei til det, så går de hele mølla rndt med homeopater osv. Og noen bruker store summer til ingen nytte for å gjøre et friskt barn frisk. det er hysterisk, synes jeg. det mange barn som går på strenge dietter uten at de faktisk trenger det, det sier både leger og erneringsfysiologer. Ogd et er ille, siden disse ungene fort kan få mangelsykdommer fordi de ikke har et bredt nok kosthold. jeg har også hørt om mødre her inne som gir proteinshake til småbarn. helt unødvendig, om ikke direkte skadelig kanskje. Noen er ekstreme også i forhold til for eks, mme. En jeg vet om hadde med seg flaskevann for å blande mme i til babyen OG for å koke flaskene i!! Da grenser det også til hysterisk anfall. Det skal sies at denne hytta er tilkoblet det kommunale vannverket, og de har et rent og godt vann. man blir vel gjerne litt ekstra på tuppa i forhold til ungene. Selv tror jeg at jeg er ganske midt på treet. Bekymret meg da tuppa var forkjøla for første gang, men i hverdagen ser jeg jo at hun tåler ganske mye heldigvis:))
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 3. januar 2008 #22 Skrevet 3. januar 2008 Eg har friske ungar sjav om ein har laktoseintolleranse og tulla har slite med brennkopper sida september. Det er ikkje sjuke ungar. Og det er masse meire astma og allergier ute å går i dag. MEN eg ler også av dei som ikkje kan ditt og ikkje datt fordi kanskje ungen kan starte å reagere på det. Det samma når nokon ammar, dei kan ikkje eta ditt og datt, uten at dei har prøva........ Svigerinna mi kikka rart på meg når eg åt jordbær og amma nr 1, ho sa ikkje noko til meg men til svigermor. Ho skjønna ikkje at eg turte, men eg prøva go ingenting skjedde så da går det jo bra. Eg prøva alt eg ville ha og ingenting skjedde, så ja eg var heldig, men eg hadde da ikkje gått rundt og ikkje ete det i tilfellet ungen ikkje tålte det, da prøva eg litt og for å sjå. Gjer det samma nå med han som er laktoseintollerang, han får kosttilskudd med probiotiker som skal hjelpe han med laktosen i magen, og da kan han drikke ein liten kopp med kakao i barnehagen som er laga på vanlig mjølk. Ein må prøve seg fram og sjå kva som fungerar og ikkje. Kan ikkje sitte og vente på at ting skal skje.
mamma-til-4 Skrevet 3. januar 2008 #23 Skrevet 3. januar 2008 hahaha...at jeg har rare bekjente skal vi ikke se bort ifra hahaha...... Som sagt tidligere så er det IKKE snakk om hverken erfaring eller å hovering ovenfor andre. Har vært førstegangsmamma jeg og og har den tiden friskt i minnet ja.Men jeg kan ikke si jeg trodde barnet mitt feilte noe "veldig ofte" fordet. Dette var et litt festlig innlegg fra HI,som fikk meg til å trekke på smilebåndet,men kjære vene så seriøst alt skal være.....kan jo bli svett hehehehe...
Dailis Skrevet 3. januar 2008 #24 Skrevet 3. januar 2008 Jeg er ikke hysterisk, men jeg ble kalt det av legen. Jeg gikk igjen og igjen til legen med eldstemann. Han var frisk bare noen dager av gangen før han fikk en ny infeksjon. Legen gjorde ingenting. Til slutt dro jeg rett på barnaavdelingen med ungen, da var han blå av oksygenmangel. Han ble operert og frisk og rask i dag. Men det er ikke noe særlig å bli stemplet som hysterisk mor. Selv om noen mener det er latterlig å gå til legen gjentatte ganger. Legen min ble bare sur når jeg "hadde rett". Jeg er fortsatt hysterisk i deres øyne. Fikke streptokokkprøve av ungen selv om jeg hadde påvist streptokokkinfeksjon og 1 åringen hadde hoven, sår hals og hoster vanvittig mye. Et slik stempel blir man ikke kvitt.Så jeg går så lite som mulig til legen......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå