Gå til innhold

Noe helt annet

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/01/522627.html

Amerikansk republikaner mener det er bare tull å skulle gjøre opp for slaveriet overfor nålevende afroamerikanere; "– Historie er ikke noe noen kan – eller burde – bli bedt om å unnskylde seg for, sier republikaneren."

Vi strør om oss unnskyldninger og erstatninger til samer og tatere og andre grupperinger. Har man så et kollektivt gruppeansvar for historiske overgrep? Bør man ha? Har staten et større ansvar enn "folket"? Har republikaneren rett?

Kjør debatt. Den handler i hvert fall ikke om nickstjelende kjønnssykdommer og fandens oldemor (med mindre hun ble utsatt for overgrep fra en majoritetsgruppering).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bør jo bare være glad for at de ikke ble kvalt av en pupp! hehehe sorry bidraget mitt til debatten. Er trøtt nå....

Skrevet

Vel, den skulle egentlig til kranglerne, men dere duger vel også.

Skrevet

akkurat nå så skjønner jeg ikke helt vitsen med at alt skal ha en unnskyldning. er jo ikke stort de får gjort med verken slavehandel eller andre overgrep nå så lang tid etter det er skjedd. det skjedde i en annen tid og slik har historien vært. å endre det er håpløst og en unndkyldning hjelper ikke stort skulle en tro. er jo ikke noe som synes å være en naturlig handling i dagens vestlige samfunn som oppfordrer til gjentagelse akkurat. krigsbarna kunne få en oppreisningssum, men hva da med alle andre som lider og som ikke har hatt det godt? det er et vanskelig tema og mange man skal ta hensyn til. kanskje man helelr skulle satt inn ressurser på å hjelpe de svake på en mer reell måte

oioi dette ble rotete

Skrevet

Å unnskylde historien handler om meir enn berre unnskyldninga. Staten bør, med den samfunnsposisjonen dei har, ta på seg ansvaret med å vedkjenne at dette var uakseptable handlinger på vegne av alle i samfunnet. Ved å unnskylde på vegne av fortidas ledere, så anerkjenner dei at dei tar avstand fra slavehold og anna undertrykking. Å ta avstand på den eine eller andre måten bør sjølvsagt følges opp med tiltak som fremmer samarbeid på kryss av etnisk barkgrunn.

Dagens afroamerikanere har ikkje opplevd slaveriet sjølv, men det har stor relevans for situasjonen som dei er i.

Uff, eg er trøtt og får ikkje sagt det slik som eg tenker det.

Skrevet

– Hvis slaveriet var prisen dagens amerikaneres forfedre måtte betale for å bli amerikanere, burde man gå ned på knærne hver dag og takke Gud for at en slik pris ble betalt, sier Michael Patrick Carroll.

Hårreisende utsagn, måtte bare få det med.

Å be om unnskyldning for noe som skjedde for halvannet århundre siden er jo bare en symbolsk handling. Det hjelper ikke på, gjort er gjort selv om jeg ser tanken bak det.

Skrevet

Hm, vanskelige spørsmål du stiller... Ser jo ikke helt problemene med å "hoste opp" noen enkle ord for å vise at man er lei seg for historien - det burde man jo være!!

På en annen side, så lenge temaet har vakt slik debatt - vill unnskyldningen da godtaes eller kun føles påtvungen??

Helt sykt hvordan mørkhudete levde som "nannyer", der de skulle forholde seg til små barn som ble opplært til å behandle dem uten respekt...

Så får vi snart håpe at mennesker lærer at odet "neger" er begravd... En helt annen debatt, som nok har gått mange hus forbi. Nå beveger jeg meg helt ut på viddene men det samme gjelder forøvrig ordet "mongo"...Mongolid skal ikke brukes og mongo er ikke annet enn et skjellsord for mennesker med Down syndrom. Så det så:-)

Skrevet

Nå går jeg også helt utover debatten, men føler for å kommentere dette med "neger" og "mongo".

Jeg har vokst opp med begge disse ordene, og har aldri opplevd disse ordene som noe negativt. Synes det begynner å "ta litt av", jeg.

Skrevet

Litt uenig med solstråles innlegg. Mongo er desidert et negativ ladet ord, men neger derimot er det ikke. Det har kun vært et beskrivende ord om en person fra Afrika. Nigger derimot er noe helt annet.

Mongo sier man når man snakker negativt om noe eller noen! For øvrig et ord jeg aldri bruker!

Skrevet

Det er jo en kjennsgjerning at for de gruppene som har opplevd overgrep, slik som slavene i USA, samene i Norge o.l, så betyr en unskyldning mye. Det betyr at dagens samfunn ikke aksepterer det som skjedde, det betyr at de ser at det var galt, og symbolikkverdien skal man ikke underslå. Jo, historie er noe man skal og kan be om unskyldning for. Nettopp fordi det viser at man ikke støtter de ugjerninger som ble begått.

Og staten er vel folket? Politikerne representerer oss, det er jo folkevalgte. (I større eller mindre grad), men likefullt, så bør det ikke være et problem for dem å be om unnskyldning for svik og belastninger.

Og når det kommer til det at afroamerikanere burde være takknemlige for slaveriet, så faller jo det på steingrunn! I alle år har hvite plyndret og herjet på hele det aferikanske kontinetet. Det er vi som har robbet fra dem rikdommer som kunne berget dem fra hungersnøder osv som de til stadighet opplever i dag.

Mye mulig at dette ble rotete, men jeg blir så UFATTELIG provosert av enkelte amerikanse bedrevitere (les: selvgode og patetiske folk). De er historieløse så det holder når de kan finne på å si og mene noe sånt!

Skrevet

Jeg kan være enig i at "mongo" kan være negativt ladet, men når jeg gikk på skolen (nå føles det som 100 år siden :-)) så var det kun en beskrivelse av personer som var "anderledes".

Skrevet

Er det noen her i USA som virkelig fortjener oppreisning og unnskyldninger,så er det indianerne.

At det ble ført afrikanere over hit for mange,mange år siden, det var fryktelige greier.Slaveriet var grusomt for de fleste,og jeg kan ikke engang tenke på hvor fælt det måtte være å bli rappet fra familien sin, og ført over havet til ukjente steder (nettopp sett ferdig ROOTS igjen).

Men på en heeeeeeeeeelt annen side, så kunne de som klager nå heller vært i en utsultet aidsrammet stamme i en eller annen jungel i Afrika, enn fks rapstjerner,stjernefotballspillere,TV-stjerner o.l. med millioner av dollar på kontoen (gjelder faktisk noen av dem).

Jeg vet det er å sette ting veldig på spissen, men det er jo faktisk sant.

Hvor ville de vært,hadde de ikke kommet hit den gangen?

Skrevet

Synes det er forskjell på ikke å unnskylde og å fornekte historien..

På et vis kan ikke amerikanerne som lever i dag ta på seg skyld for slaveriet, de har ikke selv holdt slaver, noe annet er det vel hva myndighetene kan gjøre (selv om ikke de som sitter med makt i dag har direkte ansvar, er det vel kanskje på plass med en unnskyldning og en form for oppreising?)

På den annen side vet jeg ikke om det er helt greit slik det f. eks er med jødene, som for meg fremstår som et veldig "klagende" og "kollektivt sutrende" folkeslag, som skal ha alle til å synes synd på seg. Det er mange jøder som aldri har mistet noen i holocaust, men som likevel skal ha masse medlidenhet, sympati osv. pga.dette. Det blir også feil i mine øyne.

Skrevet

syntes det var litt vel på spissen ja, northenlights. Høres nesten ut som du mener de bør takke slavehandlerne for at de fikk komme og slave for amerikanerne.

Jeg synes det er en kjempbra ting at staten kan si unnskyld for den urett som er begått mot ulike folkeslag opp gjennom tidene. For de det gjelder betyr det mye og det er også en måte å si at slik urett er uakseptabelt og at man i dag tar full avstand fra slike forhold.

Skrevet

Nei, mener ikke at det ikke skal unnskyldninger til.

Men at de i dag skal ha flere rettigheter pga det som skjedde den gangen,det blir helt feil for meg.

Jeg har sett motsatt rasisme mange ganger siden jeg flyttet til sørstatene, og jeg synes ikke det skal melkes i århundre etter århundre at det med slavehandel skjedde.

Og at de bør takke for at forfedrene deres kom til Amerika,det var dine ord.

Selvsagt skal man ta full avstand fra det som skjedde den gangen. Noe annet er fullstendig uakseptabelt.

Og det gjelder alle brudd på menneskerettighetene oppigjennom tidene.Hos alle folkeslag.I hele verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...