Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Lurer på dette. Er det noen som har sete man evt kan velge hva man vil, eller må de være bakovervendte?
Sunniva78 har to små Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Det blir iallefall anbefalt på det sterkeste: "Bakovervendte barneseter har en skadereduserende effekt på 90-95% i en frontkollisjon mot et forovervendt barnesete på 50-60%. En frontkollisjon er den kraftigste kollisjonen man kan komme ut for."
nungo Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Vet ikke, men tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å kjøpe forovervendt. Jeg har ikke sett de i butikkene heller.
~falck~ har fått baby! Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Jeg må bare kommentere det "sunniva78" sier over her at "en frontkollisjon er den kraftigste kollisjonen man kan komme ut for" Alt er vel relativt?? Men enig i at bakovervendte barneseter er di tryggeste!!
Sunniva78 har to små Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 Dette har jeg klipt ut fra nettet, det synes vel..? Jeg er ikke noen ekspert på kollisjoner, derfor refererte jeg.
*♥barney♥*fødeklar Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Jeg tror de minste bilsetene (opp til 13 kg), så får du kun bakovervendte bilseter. Etter det så får du seter som går begge veier og som selvfølelig er godkjente for det. Gutten vår på 2 sitter forvovervendt (har jort det siden han var 1 år), for det blir veldig trangt om benplassen i et bakovervendt bilsete når barna kommer opp i den alderen!
EnMamma Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 Man kan fortsatt velge men det anbefales på det sterkeste at de sitter bakovervendt så lenge som mulig(finnes mange gode seter som går helt opp til 25 kg). Et sete som passer fint i små biler er f.eks. Britax Two Way Elite. Ang. en som sa alt er relativt mtp. frontkollisjon, dette har jeg spurt Trygg Trafikk om: "Påkjørsler bakfra (der det evt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker. Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige." http://sikringavbarnibil.blogspot.com/
EnMamma Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 Fra 0-13 kg er det bare bakovervendte seter!
CB-BabyBoy Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 Rent lovmessig sett er det tillatt med begge deler, men de lærde sier jo at man sitter tryggest bakovervendt i starten. Jeg kikket litt på NAF sine sider og om du scroller helt nederst, så kan man laste ned en brosjyre, http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid=288&trg=Contents_4973&Content_4799=4973:0:&Contents_4973=5049:259285::0:4976:1:::0:0 Jeg må innrømme at jeg stoler mer på NAF enn Trygg Trafikk selv om de er enige her. Husker et nettmøte for litt tid siden hvor TT fikk mange spørsmål om dette med bakovervendt. TT sier konsekvent hele tiden uten nyanser at ungene skal sitte bakovervendt til 4 år. Samme om ungen må sitte med beina bøyd, oppover setet (altså ryggen) eller om de spyr - bakover er tingen for det er sikrest. Men jeg tror uansett at den sikringen muligens blir noe redusert dersom sjåføren får konsentrasjonen brutt av en unge som hyler konstant, kaster opp eller har det vondt pga sittestilling. Det er ikke så sort/hvitt som TT vil ha det til. De sier jo også at bilsete for gravide er omtrent bortkastet fordi de ikke har testresultater på dette. Men hva med å faktisk teste da?? Det er litt for mange her på bim som har vært i kollisjon og fått beskjed at babyen ville blitt skadd eller værre dersom de ikke hadde hatt det beltet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå