Gå til innhold

Er så LEI av å ikke han NOE kveldstid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare så innmari frustrerende med en smårolling som NEKTER å sove om kvelden! Det blir bare kluss. Så hele kvelden sitter jeg på soverommet hans og venter på at han skal få lyst til å sove, nå orker jeg virkelig ikke lenger! Han tar kvelden kl 19.30, men våkner igjen ved 21-tiden, lys våken! Går jeg ikke inn er det grining og turning i senga, så jeg pleier å sitte der, sier ingenting, bare har over dyna og putter inn smokken. Og vanligvis ender det med at jeg gir opp etter halvannen time og tar han med opp igjen. Lurer på hva jeg skal gjøre??

Han er 11 mnd, og dagen vår er sånn: Står opp ca 8:30, spiser frokost og lunsj, sover igjen fra 12 til 14-15, kveldsmat 18:30, i seng 19:30. Er helt utslitt og lei av å ikke ha en eneste halvtime for meg selv.... Noen som har råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har han gjort dette?

Skrevet

Du "må" nok ta en runde med gråting (Ferber). Anbefaler også å kjøpe en sovepose med seler så han ikke reiser seg og turner rundt. Så får han ligge og skrike/surve til han skjønner at det ikke er noe mer å hente. Høres brutalt ut, men det må til for å få ham til å skjønne at det er soving om natten :-)

Det viktigste er at du ikke tar ham opp. Anbefaler boken "Sov GODT" av Karin Naphaug. Mange gode råd.

Skrevet

En måneds tid cirka. Som regel oftest de dagene han sover bare en gang. De dagene han sover to økter sovner han vanligvis bedre om kvelden, men det er ikke så lett å få til.

Skrevet

Hmm, jeg håper i det lengste å slippe unna en skrikekur, vet ikke om mammahjertet orker :) Tror jeg skal gå til innkjøp av sovepose ihvertfall.

Skrevet

Vi har vært gjennom en runde hvor mini har brukt lang tid på å sovne, etter at han har sovnet av seg selv uten mye gråting el siden han var nesten nyfødt. Det vi gjorde var å bre over han og si natta og gå ut av rommet og stå utenfor i gangen så vi kunne gå raskt inn igjen. Når han begynte å gråte, gikk vi inn puttet inn smokken og hvis det ikke hjalp, strøyk vi han på kinnet til han ble rolig. Vi tok han aldri opp, men gikk ut og inn og sa minst mulig når vi var inne og var der kortest mulig tid.

Etterhvert tok det kortere og kortere tid før han sovnet og nå må vi inn kanskje en gang etter en liten stund.

Nå var han bare ca 4,5-5mnd når han begynte med dette, så turningen hans begrenset seg til å snurre rundt i senga, men vi har latt han turne en stund før vi har gått inn og snudd han riktig og bredd over han.

Mulig han kanskje bør sove litt kortere på dagen? Jeg vet ikke, for jeg har aldri hatt babyer på 11mnd, men det kan kanskje noen andre gi deg bedre tips om, evt om du prøver noen dager og ser om det hjelper.

Håper du kan bruke noe av dette og lykke til!

Skrevet

Kanskje du bør gi ungen litt middag, altså øke til fire måltider i døgnet. Ikke la han sove mer enn to timer på dagen og utsett kveldsmat og legging en halvtime. Og for all del ta han ikke opp, min elleve mnd sgutt har styra noe forferdelig i jula, og vi var slappe og tok han opp, har holdt på i to dager nå, og han har ikke fått kommet opp når han har våkna, i dag gikk det ganske greit å legge han, han har skjønt at det er vi som bestemmer og ikke han.

det er sltsomt når det står på, menvel verdt det- har to til så har vært igjennom dette før.

Lykke til

Skrevet

Min erfaring er at alt går i perioder. Nå begynner jo denne perioden å bli j... lang, så jeg forstår du er sliten! Min gutt er, eller var håpløs med søvnen. Det jeg gjorde var å sette inn en feltseng, så hver gang han slo seg vrang la jeg meg bare på den å slappa av og/eller sov litt. På den måten kjedet jeg han ut, uten å bli sliten selv og vant alltid :)

Vi har ikke brukt skrikemedtode eller noe, alikevell kan han nå sovne av seg selv og sove hele natta.Det å sovne av seg selv har han først vært moden for nå den siste mnd. MEN mye skjer med små barn, så vi ar "tilbakefall" innimellom, men da kan det tilskrives tenner/skdom etc. Han er nå 16 mnd.

Jeg for min del vil anbefale å bruke tid på dette, ikke tvinge det igjennom, men du må finne en metode som du ikke selv blir utslitt på slik at barnet vinner hver kveld.

Skrevet

Nå får du slutte med den forbanna ferberforkjempinga! Begynner å bli dritlei! Det finnes andre metoder. Trenger ikke ty til ferber hele tiden!

Faen å!

Skrevet

Måtte le litt da jeg så dette innlegget. Akkurat som å høre meg selv da jeg fikk eldstemann. Nå......4 unger senere er "problemet" tilbake igjen....hehe....han er blitt 14år og er oppe nesten like lenge som oss jo. Da blir det ikke mye tid til overs for oss voksne igjen....og det varer til de flytter ut. Og for ikke å snakke om helgene. Ikke mye kult med unger som er oppe til 0100 og 0200 og gjerne skal hentes også og ei lita ei på 9 mnd som gjerne skal opp og ha mat mellom 0630 og 0700. Eller en sønn på 4 år som gjerne kommer inn og legger seg mellom oss og skal se på tv mens han turner i senga.

Jaja....kos deg ihvertfall med den lille. Tips har jeg vel ikke egentlig men vår sønn på 4 hadde melkeallergi så jeg måtte slutte å amme blant annet. Det bedret seg da. Elllers hadde jeg nok ikke sitti inne til dem til de sovna. Her er det min mann som gjerne tar den tørnen pga at hun ikke skal få lyst på pupp om jeg kommer inn.

Han på 14 år har aldri vært glad i å sove.....prøvde med alt mulig. Hva med litt lav beroligende musikk? Han skjønner det nok til slutt. Det er bare fryktelig dumt å begynne med å sitte derinne. Da hadde nok ingen av mine greid å sove.

Ihvertfall.....masse lykke til.

Skrevet

Godt å høre at det er flere som har problemer...

Skrevet

Om ikke du orker å gjennomføre noen gråtekur så kan du jo ta en "light-versjon" hvor du fortsatt sitter inne hos ham hele tiden eller legger deg på en madrass ved siden av. Uansett ville jeg prøvd soveposen. Mange barn roer seg bare ved hjelp av den også. Ofte våkner barnet av at det beveger seg i søvne. En slik pose hindrer det å bevege seg så mye og dermed også at det våkner.

Så kan du prøve Hysj-metoden (Naphaug) som går ut på at du hysjer ham i søvn. Du hysjer høyere enn gråten og avpasser volumet etter gråtingen. Dette fungerer hos oss. Etter hvert vil hysjingen alene roe barnet.

Gradvis kan du flytte madrassen/deg lenger og lenger ut av rommet. Dette krever nok litt mer tålmodighet og tid enn gråtekur, men kan være løsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...