Gå til innhold

"Blandingsbarn"


BoyMadeInChina

Anbefalte innlegg

Er det noen flere som skal ha barn med en ikke-nordmann? Min mann er kinesisk, vi venter vår første i slutten av mai. Hadde vært morsomt å høre om flere som venter/har "blandede" barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, min mann er svensk....Nå bor vi i Sverige også. Skal föde vårt andre barn der, rundt 19.mai. Förstemann ble födt i Oslo.

Er din mann oppvokst i Kina også? Hvordan möttes dere da? Göy å höre om, er jo ikke så "eksotisk" med en svenske....ti hi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt indianer.

Så poden blir vel en utvanna Indianer han å.

Pass deg kjære....... Indianarane kjæm!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei isprinsessan! Han er oppvokst der ja. Han flyttet til Skottland i 2003 for å studere, og jeg skulle dit for å være au pair høsten 06. Så da møttes vi der. Han trivdes ikke i Skottland (ikke jeg heller forsåvidt, ble ikke så lenge), så han flyttet etter meg til Norge i mai-07, og har bodd her siden. Og det er jeg glad for! :D Han har prøvd å lære meg litt kinesisk, men det går saaaaakte! :P Hehe! Er ikke det enkleste språket, tror jeg... Mange syntes det er ganske spesielt med en kineser, skjønner det godt, de er jo fra "andre sida av jorda"! Fikk flere blikk da vi var i Kina, er ikke mange "blandapar" der med kvinnelig utlending! Hvordan trives du i Sverige da? Hvor gammel er førstemann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Höres spennende ut da! Kan tenke meg det er litt spesielt der ja. Men her hjemme er det vel ingen som reagerer? Men det er vel mer vanlig at man ser en norsk mann med en asiatisk kvinne. Ikke så ofte andre veien. Tenk så nydelig unge dere får da!! Skal kanskje til Kina til hösten, er et vennepar som skal flytte dit med jobben. Har aldri värt der, så blir spennende om vi drar...

Jeg trives veldig godt i Sverige, bor i Karlstad, så det tar bare 2 1/2 time å dra til mamma&pappa i Oslo/Oppegård. Vår eldste blir 4 år når nr.2 kommer, perfekt alder synes vi. Da kan han hjelpe til litt også. Pluss at han er veldig bevisst at han skal bli storebror, göy:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan blir det med språk hjemme hos dere? Snakker dere norsk sammen, engelsk eller annet språk? Vi kommuniserer via engelsk, mannen holder på å lære seg norsk, jeg har gitt opp kinesisk... :P Er litt spent på det der i framtiden, at barnet vokser opp med 3 språk... Hvordan er situasjonen deres? Hvilke tanker har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Eg er med i aprilklubben, men såg dette innlegget og fikk så lyst å svare.

Eg har en sønn på 3 år, hvor samboer og far er fra cape verde. Alle hadde forventet seg en liten mulatt gutt, men han er like lys som meg:)

Venter ei jente 17april, så denne gangen kan jo genene slå ut på helt motsatt side. Blir spennende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var jo litt spesielt! Har hørt at det kan skje, er vel ikke så ofte? Jeg er spent på utseende til vårt også, men regner med at det får sine trekk fra begge sider (kanskje mest fra hans?). Hvor skal du føde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så ofte det skjer nei:) De har mye blandinger i familien. Ja man regner vel alltid med at de får mest trekk fra de mørke genene for de er jo mer dominant( eller skal iallefall være det).Skal føde på Ullevål. Du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Så fint at du begynte dette innlegget BoyMadeInChina!

Jeg skal ha barn med en tysker i Tyskland. Vi skal snakke begge språk. Lurte på om noen vet noe om hvordan det er med dobbelt statsborgerskap for den norske stats side? Vi har ikke satt oss så mye inn i alt ennå, for det var ikke planlagt og vi har brukt tid på å la det gå opp for oss at vi skal ha en liten sønn! Gleden er selvsagt veldig stor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal føde på St. Olavs hospital i Trondheim. Når har du termin? Kan det bli mai-barn på deg også? Jeg har termin 28. mai, men regner nesten med at det blir juni-barn siden de fleste går over tiden. Min mor fødte både meg og min bror ei uke før termin, håper jeg er like heldig også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke mye om reglene rundt det, men alle barn av norsk mor får vel norskt pass så vidt jeg har forstått? Vi kunne også gjerne tenkt oss at gutten vår hadde fått norsk og kinesisk pass, men den kinesiske stat tillater kun ett statsborgerskap. Så for oss blir det norsk siden det er her vi bor. Hadde vært greit og hatt begge statsborgerskap, slik at reising for å besøke slektinger var enklere for lillegutt... Vi får vel bare belage oss på at han må søke visum med mamma'n sin. :)

 

Det har ikke helt gått opp for oss heller at det skal komme en gutt i mai, men magen vokser og det er liv inni der, så er vel ikke tvil om at han kommer enten vi er klare eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde sikkert vært praktisk med dobbelt statsborgerskap for dere.

 

Vi TROR at den tyske stat tillater to statsborgerskap fram til barnet er 18 og da må det velge, men vi må finne ut hva det er helt sikkert :-) For oss er det jo ikke mange vanskeligheter når det gjelder visum eller rettigheter på tvers av landegrenser, men det er likevel greit å finne ut hva som gjeder. Akkurat nå har jeg imidlertid nok med full jobb og har ikke mye energi til mye annet, men siden man i Tyskland går ut i permisjon 6 uker før termin og jeg har feriedager som skal tas ut, har jeg masse tid fra slutten av mars til å sette meg inn i hva som gjelder.

 

Det er i alle fall masse nytt å lære når man skal sette en ny verdensborger til verden :-) Jeg synes barna våre er veldig heldige som blir født med to språk og kulturer i blodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...