Gå til innhold

Auu...!!! (Samme som Ammedebatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg så vondt i puppen at jeg må konsentrere meg om å puste hver gang jeg ammer for å ikke hyle. Det stråler mot ryggen og skuldra som noen skjærer meg med kniv. Har vært hos legen, hun utelukket sopp og brystbetennelse. Jeg tror jeg har raynaulds, legen har ikke kjennskap til det, så jeg har lest en del om det på ammehjelpen. Drikker te, passer på å holde brystene varme (går med ullinnlegg og ullundertøy), presser med hånda mot brystet når det er som verst, pumper den vondeste puppen om natta for å spare den, men ingenting ser ut til å hjelpe. Nå har jeg ammet i to mnd, og enda er den ene brystknoppen sår, det blir ikke bra. Var først bare på den ene puppen, men nå ser jeg at den andre også blir hvit etter amming.

Hva gjør jeg?? Går det ikke an å bli kvitt dette på noen måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ring ammehjelpen og be om råd,

Jeg blir forresten også hvit på knoppen etter amming og det har heletiden vært en stikkende følelse når hun får pupp, men har ikke så vondt at jeg har gjort noe med det jeg da. Å snuppa er snart 11 mnd. så da er det nok snart slutt på puppen.

Skrevet

Er brystet hardt / med kuler i? Kommer det ut melk når du pumper eller er det bare en liiiiten mengde?

Det kan være betennelse selv om du ikke har de "klassiske kjennetegnene". Du kan be om å få haste-ultralyd på mammografi-poliklinikken på nærmeste sykehus for å forsikre at det ikke er en innkapslet betennelse. Sykehus, hs og lege utelukket betennelse på meg i 6 uker før de sendte meg på UL, var betent, ja!

Skrevet

Jeg tror jeg hadde noe a'la Raynaulds fenomen de første månedene jeg ammet! Brystknoppen blei helt hvit og hele brystet verket noe helt usaklig! Hadde store problemer med å få sove om natta. Men det som hjalp meg var varme. Varme og mer varme! Hadde en sånn rispose som jeg varmet i ovnen og la over brystene når jeg skulle legge meg eller ellers når det var som værst.. Det gikk over av seg selv etterhvert. Aner jo ikke om det er det du har, men kan jo kanskje høres sånn ut da...

Skrevet

Nei, har ingen harde kuler i brystet, det er mykt, bortsett fra når det er spreng da. Har mye melk, kommer ut masse hver gang jeg pumper. Er så utrolig misfornøyd med legen min, føler at hun ikke tar meg særlig på alvor, for hun mente det bare var vondt pga at det sprengte litt på fordi babyen ikke fikk tømt brystet skikkelig. Eh, greit at det kan være litt ubehagelig med melkespreng, men dette er noe heeelt annet....

Ringer jeg bare sykehuset for en slik UL da?

Skrevet

Svingstang: ja, det høres veldig ut som raynaulds fenomen ut fra det jeg har lest på ammehjelpen.no. Det er spesielt vondt om kvelden og natta! Skal prøve å varme med varmeflaske eller noe, godt å høre at det gikk over hos deg da. Husker du hvor lenge det varte?

HI

Skrevet

Hvis det blir helt mykt og ikke er antydning til kuler er det nok ikke betent. Jeg hadde tydelige kuler i brystet som ikke ble tømt. Etterhvert vokste de bare mer slik at hele brystet ble sprengt som en overfylt pupp uten at jeg fikk tømt det på noe vis, så det sprengte slik konstant. I tillegg hadde jeg denne stikkende følelsen som du snakker om (en kniv som stikkes og vris rundt noen ganger ...)

Du kan uansett ringe til ammehjelpen, nærmeste ammepoliklinikk (på sykehus) og høre hva du skal gjøre. Kommer du ikke noen vei med dem kan du ringe mamma-poliklinikken (de som tar mammografier o.l.) og spørre om de kan hjelpe deg med hvor du skal gå videre.

Ikke gi deg i hvertfall! For om legen din ikke er i stand til å hjelpe finnes det nok noen der ute som kan ... desverre er man ofte nødt til å finne dem selv!

God bedring!

Skrevet

Nei, jeg husker ikke hvor lenge det varte dessverre. Men det må ha vært et par måneder eller noe, men det startet ikke før snuppa var en måned ellerno tror jeg. Irriterende at jeg ikke har skrevet ned sånne ting altså! Hehe..

Skrevet

Ok, har heldigvis ikke kuler. Hadde tette melkeganger helt i begynnelsen, da var det harde klumper, men dette er en annen type smerte...

Får prøve ammehjelpen først da, så får vi se hva som skjer.

Takk for svar, alle sammen!

Skrevet

På meg varte det to måneder... men i etterkant ser jeg at det var verdt det... mye tårer og hyl;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...