Gå til innhold

Hvordan var det med alkohol og amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok å ta et lite glass vin til maten og alikevel amme som normalt?

Hvordan er det med rå mat og alt det andre man skal holde seg unna i graviditeten? Kun 5 dager igjen til termin og gleder meg til å ikke bry meg så mye om hva jeg spiser. Alkoholfritt svangerskap har ikke vært noe offer, men det er jo godt med et glass i ny og ne.

Noen som husker hva som gjelder når man fullammer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan amme etter et glass med vin. Det anbefales å heller amme etter et glass enn å gi mme. Men dette gjelder såvidt jeg vet IKKE de første 2-3 mnd pga barnets lever (?) ikke tåler de minimale mengdene med alkohol.

Velger man å drikke mer enn en enhet bør man vente ca 2 timer pr enhet man drikker før man ammer.

Mat trenger du ikke tenke på med mindre barnet ditt reagerer på noe. Noen reagerer på sterk mat, kål, melk, jordbær osv. Men dette er veldig individuelt og du må bare prøve deg frem.

Skrevet

Råd fra ammehjelpen:

"Alkohol og amming

Generelt anbefales ikke bruk av alkohol under graviditet og amming. Det er likevel viktig å skille mellom alkoholbruk i disse to periodene:

Under svangerskapet får fosteret den samme promillen som mor fordi det ernæres direkte via hennes blod. Gravide bør derfor avstå helt fra alkohol, fordi en ikke kjenner det laveste inntak som ikke er forbundet med helsefare.

I ammeperioden er forholdene noe annerledes. Konsentrasjonen av alkohol i morsmelken vil være som i mors blod, men barnets promille vil bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp. Jo yngre barnet er, desto forsiktigere bør man være med

alkohol. Nyfødte barn er umodne, med minimal evne til å nedbryte selv små

mengder alkohol.

Generelle regler om alkohol og amming:

Du bør derfor avstå helt fra alkohol til det er gått iallfall 6 ukeretter termin. Dersom du av og til bruker litt alkohol senere i ammeperioden, er det

viktig å begrense mengden.

Etter inntak av ett glass vin bør du vente 3 timer før barnet igjen ammes. Alkohol lagres ikke i melken. Promillen i morsmelken synker parallelt med nivået i mors blod. Det har derfor ingen hensikt å pumpe og kaste

melken, annet enn for å lindre melkespreng.

Artikkelen er utarbeidet av Nasjonalt Kompetansesenter for amming."

Skrevet

3 timer? Det var noe helt annet enn hva som har kommet frem i media de senere årene....

Skrevet

Da har jeg googlet litt og kommet frem til at mitt svar er helt avleggs... Husker da nsuppa mi var lita (3 år siden) ble det sagt at det var bedre å amme etter ett glass vin enn å gi mme.. Men finner ikke noe om dette nå.. Nå er all anbefaling og vente 2-3 timer...

Skrevet

Takk for svar - Det at alkoholen ikke lagres i melken visste jeg ikke - ble fortalt det motsatte sist.

Skrevet

For å svare på det andre du spør om - rå mat: Der er det ingen hensyn å ta når du ammer. Annet enn at en del babyer reagerer på ting som mor spiser da. Men da med mageknip og slikt. Ikke noe "farlig". Og slett ikke alle reagerer, så jeg har valgt å spise det jeg ville spist ellers, og så heller se hvordan det går. Jordbær utløste f.eks ramaskrik med eldstejenta, selv om hun var fem måneder etter termin da, så det ble ikke mer jordbær den sesongen... Men ingen vits i å ta forholdsregler som _kanskje_ er riktige - så lenge det ikke handler om farlige ting. Sånn tenker i alle fall jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...