Gå til innhold

Jeg falt og landet på magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ute med hunden på det glatte føret. Plutselig lå jeg der på magen på asfalten. Fikk litt angst for den lille (uke 37). Han har beveget seg fint i ettertid. Trenger jeg å bekymre meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sikkert ikke, men du kan jo ta en tlf til jordmor/ lege for sikkerhets skyld.

Skrevet

uff... ja ring med føden og hør. Synes det høres litt skummelt ut jeg. Det er vel morkaka man er redd for skal bli skadet ved sånne fall.

Skrevet

Harde fall bør alltid sjekkes da man er gravid og spesielt om du fallt på magen. Ring føden og forkar hva som skjedde så får du sikkert komme inn på kontroll. Harde fall kan nemlig også føre til at morkaken løsner og det er ikke bra!

Skrevet

Det samme skjedde meg i uke 32. Ringte jordmor og fikk time hos en gynekolog som er på samme senter som henne for UL. Fikk beskjed om at det som oftest går bra. Babyen er like godt beskyttet som en gullfisk i en pose med vann, men at harde slag/fall kan føre til løsning av morkaken. Hvis du ikke har hatt noen blødning eller vært veldig øm i magen etterpå, er alt mest sannsynlig i orden, men for din egen del kan det jo være greit med en kontroll for å se at alt er OK.

Jeg følte meg støl i magen i 2 døgn etter fallet, og synes jenta mi fikk litt forandret bevegelsesmønster. Mulig det kom av at jeg ble veldig stresset...

Skrevet

Heisann

Jeg fikk meg et hardt slag/dunk i magen for noen uker siden, var da i uke 35. Jeg trodde ikke det var så farlig fordi jeg kjente liv som vanlig utpå kvelden. Men da jeg nevnte det dagen etter på en rutinekontroll på sykehuset, ble de ganske opprørte over at jeg ikke hadde ringt til føden. Var visst meningen at alle som falt eller fikk et hard slag/dunk mot magen og som var kommet så langt i svangerskapet skulle varsle dem og komme inn til kontroll/ultralyd. I enkelte tilfeller blir du innlagt i 24 timer til observasjon.

De var ganske nøye og sjekket både fosterlyd + tok en grundig ultralyd på meg før jeg fikk dra hjem. Grunnen til at jeg i det hele tatt fikk dra hjem uten å bli innlagt var at alt så bra ut og det uansett hadde gått nesten 24 timer.

Vil anbefale deg å ringe føden eller jordmor og informere dem, høre hva de mener om dette. Kan være indre blødninger eller morkaka kan ha løsna.

Skrevet

Takk for svar. Ringer føden nå og hører hva de har å si.

Skrevet

Hvordan har det gått?

Skrevet

Jeg ringte kk, og de ville ha meg inn for en sjekk. Og det var jeg. Tok sparketest og ultralyd, samt blodprøver. Heldigvis så alt bra ut. Jeg fikk komme hjem igjen:-) Må bare være obs på blødning eller rier.

Takk igjen for gode råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...