Gjest Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Vurderer å begynne å drikke kaffe igjen, sliter med lite overskudd og lite energi, og da er det jo greit med en kopp om morgenen... Men hvordan er kaffe i forhold til slanking, og er det farlig for helsa?
Espoir Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Hvis du bøtter innpå flere liter om dagen er det ikke så bra, men én kopp om dagen er bare sunt. Bra for slanking også, ihvertfall ikke negativt. Og godt!
hit og dit Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 I forhold til slanking så kjem det ant på korleis du slanker deg. Kaffi på tom mage auker faren for magesår og ein merker koffeinen på kroppen betre. Kaffi har neppe noen sunne egenskaper.
Gjest Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Så da kan jeg begynne å drikke en kopp om dagen igjen da, med god samvittighet? Kuttet ut kaffe fordi jeg ble innlagt med mistanke om magesår, og legen ba meg kutte kaffe for en periode. Har liksom ikke drukket noe etter det... Pluss at jeg blir helt hyper av for mye koffein...
hit og dit Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Dersom du har hatt mulig magesår tidligere så hadde eg starta forsiktig. Du er nok mottagelig for det igjen. Siden du har hatt det tidligere så kjenner du igjen symptomene, så da har du jo ein viss ide om når du har drukke for mykje.
Gjest Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Takk for svar =) får begynne forsiktig. er uansett bare snakk om en kopp om dagen=)
meg & to små vampyrer Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Kaffe i moderate mengder er faktisk ikke usunt. Men du må passe på å få i deg nok vann ved siden av og ikke drikk for mye kaffe:)
Espoir Skrevet 2. januar 2008 #8 Skrevet 2. januar 2008 Jepp, og her er et utklipp fra aftenbladet 2007, litt for og imot, men definitivt mest FOR: Det flyter over med mer eller mindre pålitelige undersøkelser om at kaffe er redningen fra demens, diabetes, kreft, leversykdommer, dårlig sexliv og farlige solstråler. Det er trøstefullt for alle som er totalt avhengige av kaffe, men som har drukket den med litt dårlig samvittighet. For i alle de år har man hørt: Joda, kaffe er oppkvikkende, men det er tross alt en last. Nå kan du smelle kaffekoppen i bordet og legge fram undersøkelser som sier at kaffe er mye bedre enn det negative sunnhetsryktet den har hatt i alle år. Så bør du ta høyde for at noen av forskningsrapportene er nokså tynne og understreker at de foreløpige konklusjonene krever mer forskning. Men likevel. Her er resultatet av et nettsøk på stikkordene kaffe og helse: Hukommelse Kvinner over 65 år som drikker mer enn tre kopper kaffe daglig, viser mindre svekkelse i hukommelsen over tid enn kvinner som drikker en kopp eller ingenting, skriver tidsskriftet American Academy of Neurology. 7000 personer deltok gjennom fire år i en studie som ble utført ved et fransk nasjonalt institutt for helse. Forskerne er forsiktige med sterke konklusjoner. Men det kan være at koffein kan forsinke en demensprosess. Men kaffe ga ikke eldre menn bedre hukommelse. Forskerne har foreløpig ikke noe svar på hvorfor. Korttidsminnet Moderat kaffedrikking bedrer korttidsminnet, ifølge en studie fra det medisinske universitetet i Innsbruck, Østerrike. Hjerneaktiviteten ble skannet på en gruppe frivillige. De som drakk kaffe før testen, fikk en merkbart større aktivitet i den hjernedelen som styrer hukommelse. Men Florian Koppelstätter, som utførte studien, tar sine forbehold: - To kopper kan bedre hukommelsen din, men tro ikke at du blir intellektuell av å drikke flere, sier han til tidsskriftet HealthDay ifølge Forskning.no. Diabetes 2 Noen kopper kaffe om dagen kan redusere risikoen for diabetes 2 (aldersdiabetes), ifølge en undersøkelse som omfattet 120.000 personer i USA. - Kaffe inneholder mange forskjellige stoffer som kan være bra for forbrenningen av sukker og dermed motvirke diabetes. Men vi trenger mer forskning om dette, sier forsker Frank Hu ved Harvard University til telegrambyrået Reuters. Leversykdommer Kaffe kan redusere faren for å utvikle kroniske leversykdommer, ifølge en amerikansk undersøkelse publisert i tidsskriftet Gastroenterology. Men det er først og fremst høyrisikogruppen som kan ha nytte av å drikke kaffe; de som er overvektige, har høyt alkoholinntak, har fått diabetes. Hudkreft Amerikanske forskere har funnet ut at kombinasjonen kaffe og trening har en positiv virkning mot skadelig UV-stråling. Forskningen er riktignok gjort på mus. Men forskerne antyder det kan være en sammenheng mellom koffeintilførsel og hudens forsvarssystem, der en celle som er blitt solskadd av UV-stråling, kan bli programmert til et slags selvmord (apoptose). Antioksidanter Den økte interessen for forholdet mellom kaffe og helse, har ført til en større opptatthet av at kaffe inneholder betydelige mengder antioksidanter. En norsk undersøkelse viser at kaffe sto for to tredjedeler av antioksidant-inntaket til en gruppe på rundt 100 personer som ble undersøkt. Dette henger delvis sammen med at man drikker mye kaffe i Norge. Den antioksidanten det er mest av i kaffen, heter klorogensyre. Trening En kaffekopp før trening øker ytelsesevnen under belastning, viser en rekke undersøkelser. Mange profesjonelle idrettsutøvere bruker koffein for å bedre sin mentale og fysiske ytelsesevne. Sexlyst Kaffe og andre koffeinholdige drikker kan stimulere den delen av kvinnens hjerne som sørger for sexlysten, ifølge en studie fra Southwestern University, Texas. Riktignok er studien utført på hunnrotter, men man utelukker ikke at det samme kan gjelde for mennesker. Cellulitter Dette poppet også opp på nettet: En cellulittbehandling (behandling av såkalt appelsinhud) der du bruker en massasje med et grønt kaffekonsentrat for å aktivere et avgiftningssystem, der fettet skal forsvinne. Varsku Men fremdeles er det klare varskusignaler mot for mye kaffedrikking: For mye koffein kan føre til nervøsitet, skjelvinger og kvalme, økt nivå av stresshormoner og en akuttøkning av blodtrykket. Svangerskap Dessuten kan høyt inntak av koffein øke risikoen for spontanabort, spesielt de tre første månedene av svangerskapet. Gravide bør derfor begrense seg hvis de vanligvis drikker svært mye, kaffe, te eller cola. Garvesyre Kaffe inneholder garvesyre, og det blir mer av den hvis ferdigtraktet kaffe står for lenge på platen. Garvesyre kan gi mageproblemer. En del er dessuten opptatt av at syren i kaffen generelt er lite gunstig for balansen mellom syre og base i kroppen. Akrylamid Det er et stoff som dannes under brenning av kaffebønnene, og man antar at akrylamid kan være kreftfremkallende. Det skal mange kaffekopper til før nivået blir høyt, men Statens næringsmiddeltilsyn har gjort oppmerksom på en mulig fare. Fettstoff Kokekaffe og presskaffe inneholder mer fettstoff enn filterkaffe, så folk som må passe på kolesterolnivået i blodet sitt, bør bruke filtermetoden.DOPING: Den norske syklisten Anita Valen ble utestengt fra et løp fordi hun hadde drukket så mye kaffe at det ga utslag på dopingtesten. Dyrt Den dyreste kaffen er trolig Kopi luwak, som koster over 1000 amerikanske dollar kiloet. Kaffen kommer fra øyene Sumatra, Java og Sulawesi. Der denne kaffeplanten vokser, blir de beste bærene spist av palmesivetten (et mårlignende dyr), og kommer ut gjennom dens avføring. Deretter blir kaffebønnen plukket opp, vasket og ristet som vanlig kaffe. Kaffeproduksjon 100 millioner mennesker er involvert i kaffeproduksjon og handel totalt. Etter olje er kaffe den største lovlig omsettelige råvaren på verdensmarkedet. Norge er på verdenstoppen i kaffedrikking pr. innbygger, bare slått av Finland og Danmark.
hit og dit Skrevet 2. januar 2008 #9 Skrevet 2. januar 2008 Ein undersøkelse på eit universitet viste at mus som fikk moderate mengder koffein blei smarte, men mus som fikk større mengder koffein blei stokk dumme.... Eg har kun blitt gjenfortalt denne undersøkelsen, ein lærar eg hadde var ein av forskarane... =) Har ikkje link
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 2. januar 2008 #10 Skrevet 2. januar 2008 har faktisk hørt det motsatte, kaffe er sunt! alt med måte da;)
meg & to små vampyrer Skrevet 2. januar 2008 #11 Skrevet 2. januar 2008 Alle de undersøkelsene viser jo at moderate mengder er ok, mens store mengder er ikke så ok:) Så alt med måte. Som i så mye annet i livet!
Gjest Skrevet 2. januar 2008 #12 Skrevet 2. januar 2008 Ok, men da kan jeg jo drikke litt med god samvittighet=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå