Totettitett Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Jeg har tjent opp til "vanlige" fødselspenger, og har rett på fødselsstipend. Prøver å finne en ordning som er best mulig økonomisk for oss. Så her er sp.målet mitt da: Kan jeg ta permisjon fra studiene og fortsette og jobbe litt, samtidig med at pappa får permisjon med lønn?
~sjiraff~ Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Det kommer ann på hvor mye du jobber. Hvis pappaen skal ha full permisjon må du være tilbake i full jobb (min. 75%) eller ha studier og jobb som tilsvarer fulltid.
Totettitett Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2008 Får jeg fødselsstipend selv om jeg jobber da?
~sjiraff~ Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Fødselstipend er ikke behovsprøvet og det har du krav på uansett.
~sjiraff~ Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Beklager... Du får faktisk ikke stipend hvis pappa har permisjon.. Fra låneksssen.no "Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og: at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen at du bor sammen med barnet at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)"
Totettitett Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2008 Takk for gode svar sjiraff! Blir så frustrert.. Det lønner seg jo rett og slett ikke for oss på noen måte at pappa'n skal være hjemme da.. Eller går det an å finne en ordning med tidskonto (gradert uttak) så vi kan motta "alt" (mor-far-fødselspenger + fødselsstipend) samtidig?
~sjiraff~ Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Sjekk med lånekassen hvor mye tidskonto som skal til for at du skal kunne beholde stipendet. Så kan du ta tidskonto på de andre dagene. Og jobbe resten. Skal ikke være enkelt å velge "uvanlige" løsninger jeg. Tror forøvrig at lånekassensregler er forholdsvis nye.. for jeg vet om flere som har mottatt fødselsstipend selv om pappaen har vært hjemme.. Men de har vært fulltidsstudenter som har "strøket" på eksamen da...
Totettitett Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. januar 2008 Er sikkert litt treig jeg nå da, men hvordan har de gjort det med å "stryke"? Skal ringe lånekassen i morgen tidlig og stille 1000 spørsmål! hehehe
~sjiraff~ Skrevet 2. januar 2008 #9 Skrevet 2. januar 2008 Er student på pairet. Melde seg opp, møter på det som eventuelt er obligatorisk. Møter til eksamen, men stryker. Altså de har ikke studert annet enn på papiret.
Totettitett Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 2. januar 2008 Ja, for det er ikke "påbudt" å måtte stå på eksamen for å motta fødselsstipendet? Det blir ikke gjort om til lån om man ikke står?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå