Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Kjenner jeg starter med bihulebetennelse, noen tips til hvordan unngå at det blir skikelig ille?Tar mye nesespray for å holde det åpent, men bruker jo saltvann siden jeg er gravid, og set hjelper ike veldig godt....
En snupp - og en knert i magen Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Haha... Kjenner meg igjen der, etter over 6 timer på legevakten med ufattelig vondt i panna på nyttårsaften... Fikk med meg råd om saltvann og paracet - yey. Men det hjalp faktisk med saltvannsspray. Har hørt at nesehorn med saltvann som man skyller nesen med skal være effektivt. Har ikke prøvd det selv siden jeg ikke tåler tanken på å putte noe så langt opp i nesa, men det kan nok være verd et forsøk
En snupp - og en knert i magen Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Og ja, enig med deg, det gjør dritvondt! Lykke til og god bedring
cille35 Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Hei, Jeg har skjevt neseben og i perioder kronisk bihulebetennelse. I forbindelse med svangerskapet har det tettet helt igjen. Iflg legen min kan man godt bruke ordinær nesespray, men hold deg gjerne til barnedosering og unngå bruk på dagtid. Helst skal du også ha lenger opphold. Selvsagt er det optimalt å bruke bare saltvann, men det er ikke alltid det duger. Ellers er det ikke så mye du kan gjøre, annet enn å lindre smertene. På meg hjelper det med varme, så ligger gjerne med varmt omslag på kinnet/under øyet. Det er også greit å unngå å få blod til hodet, så aktiviteter som gjør at man må bøye seg e.l. kan man jo unngå. Lykke til og god bedring!
cille35 Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Man putter ikke nesehornet opp i nesen. Man fyller det med lunkent vann, tilsatt ca. 1-2 ts. salt. Så setter man det mot det ene neseboret og heller på en måte blandingen slik at den sirkulerer gjennom systemet. Det er en egen teknikk som tar litt tid å lære, for å unngå å få saltvannet ned i svelget osv. Jeg har brukt det masse fordi det skal lindre irriterte slimhinner. Men det hjelper ikke en tøddel mot den tette nesen jeg har har nå i forb. med svangerskapet. Det stopper helt opp, og renner ikke igjennom. Prøv det gjerne, det er helt ufarlig.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Jeg har nettopp vært gjennom bihulebetennelse der antibiotikan ikke virka, og smertene var uutholdelige. Kjøpte nesehorn og salvannsløsning på apoteket og prøvde dette selv om jeg var noe skeptisk. Ut kom det endel dritt og trykket lettet faktisk, tok skylling to kvelder på rad, og ble straks mye bedre. Så jeg anbefaler det faktsik på det sterkeste! Følg bruksanvisningen, det er ikke så vanskelig å bruke. Men pass på så du ikke er pottett, da er det sikkert litt vanskelig å få løsningen gjennom systemet! Men bihulene ble meget mye bedre!! God bedring!!
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Du kan prøve å koke opp en bolle med vann, la det kjøle seg litt ned, og holde ansiktet over bollen. Dekk over hodet med et håndkle eller noe slikt.. Da vil den varme dampen forhåpentligvis åpne opp bihulene dine, så du får snytt deg skikkelig for å få ut mest mulig gørr.. Er ikke spesielt delikat, men det har hjulpet meg før i alle fall..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå