Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har ikke felles økonomi ennå. Det har stort sett vært slik at jeg har betalt mat, mens han betaler regninger, lån etc. Jeg vil ikke være med på å betale på huslån og billån (som står i hans navn) før jeg er sikret på en eller annen måte i form av en kontrakt e.l. Jeg er student, mens han har full jobb, derfor har jo han mye mer utbetalt enn meg. Hvordan gjør dere dette? Har dere en felles konto hvor alle fellesutgifter blir betalt fra? Trekker dere en prosentandel fra hver sin inntekt og setter inn på denne kontoen? Og hvordan er det med samboerkontrakt? Er det slike ting som skal stå der? Håper noen med peiling kan svare meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så veldig peiling da, men kan jo si hvordan vi har det.

Vi har felleskonto til fellesutgifter, lån, husleie, strøm, bil, bensin, alt til baby +++

Før når jeg tjente endel mindre enn han satte jeg inn % vis mindre av min inntekt. Var vel 60/40 når vi regnet på det. Nå tjener vi nesten det samme, og da er det er likt beløp pr måned vi setter inn der.

Har ikke samboer kontrakt, men setter man opp det er det jo sanne ting en kan skrive der om man ønsker det. Så man har det skrevet ned, og ikke kan gå tilbake på det fra noen sider. Men man kan jo også bare skrive det ned på et papir utenom og signere.

Til personlige ting utenom har vi egne private konto, som brukes til abb. på Det Nye, sminke, klær etc.... Personlige gaver/arv går til den som mottar gaven, men mindre det er fastsatt fra giver.

For oss er dette den beste ordningen, det vi synes passer best for oss og er mest rettferdig.

Skrevet

helt kjapt.

ALLE forhold ender på en av to måter :

1. man går fra hverandre av ulike grunner

2. en av partene dør

Dersom man er samboer trenger man papirer og avtaler i forhold til begge situasjoner. En samboerkontrakt sier noe om hvordan ting skal fordeles dersom man går fra hverandre og kanskje noe om hvordan man fordeler utgifter dersom man ønsker det nedskrevet også. En grei term å få med i en avtale som sier noe om fremtidig eiersskap er at den opphører etter samlivsbruddet.

I tilfelle av død gjelder ikke samboerkontrakten, man vil da trenge et gjensidig testament satt opp etter gyldige former ( med viter osv) som sier noe om hvordan ting skal fordeles ved død. Har man barn ( felles eller særkull) kan man ikke testamentere over alt, men har en fri tredjedel samt ev livsforsikringer hvor man kan begunstige hverandre for f.eks å muliggjøre at gjenlevende kan beholde felles bolig.

ALLE som bor sammen men ikke er gift trenger en avklaring i disse situasjoenene.

LYKKE TIL !

Skrevet

Har en felles lønnskonto der alle pengene går inn og alle utgifter betales herfra. Har hver vårt minibank-kort. Er det større ting vi ønsker å kjøpe oss som bare er til den ene av oss diskuterer vi om det passer inn i økonomien slik den er der og da, eller avgjør når det er greit at en av oss bruker en større sum. Sånn i snitt tror jeg vi bruker noenlunde like mye penger på hver av oss.

Men for all del, kjenner folk der hvor de er veldig uenige om hvordan pengene skal brukes, og da nytter det jo ikke med bare felles konto.

Vi har ikke samboerkontrakt, har liksom drøyd det i det lengste med den plan i bakhodet at vi skal gifte oss når bare økonomien tillater det. Blir vel enda en stund til nå med ny baby på vei og garasjebygging +++

Skrevet

Vi har omtrent like mye utbetalt hver mnd og det gjør det ganske enkelt å fordele utgiftene. Vi deler alle fellesutgifter likt. Har regnet ut ca hvor mye vi bruker på regninger i mnd og dette setter jeg inn på en regningskonto som vi ikke har kort på. Denne kontoen brukes kun til regninger som strøm, barnehage, årsavgift, avis, tv-lisens osv. Må vite at vi har penger til å betale årsavgifta og strømregninga når den kommer. På denne måten trenger jeg ikke å tenke på at vi har for lite penger til de faste trekkene. Syns det er umulig å holde oversikten over hva man har igjen å bruke på andre ting hvis alt går inn og ut av samme konto. Er jo enkelte mnd med mye mere regninger enn andre...

I tillegg setter jeg inn et fast beløp på en egen konto med kort som vi bruker til mat og ting vi trenger til huset og ungene. Denne går som regel i null før mnd er omme :)

Mannen min betaler inn et fast sparebeløp til fondskonto og avdragene på boliglånet. Jeg betaler inn på regningskontoen og matkontoen. Dette utgjør like mye i mnd. Han betaler i tillegg lånet på skuteren fordi dette var noe han ønsket å bruke penger på men som jeg syntes var unødvendig. :)

Når jeg tjente mindre enn han betalte han mer i mnd enn meg.

Det vi har igjen når alle faste trekk er betalt bruker vi fritt til det vi har lyst til. Vi får lønna inn på hver våre kontoer og overfører de faste beløpene til felles kontoer.

Skrevet

Her i huset har vi fri flyt...hehe....vi bruker det kortet som er nærmest og betaler regninger fra den kontoen som har penger. Veldig deilig egentlig. Ikke noe mitt og ditt her i gården.

Nå har han arvet en del penger og det "nye" huset er gjeldfritt og står på han. Som en slags kompansasjon for husleia vi betaler så skal det settes inn et visst beløp på en sparekonto til meg slik at hvisomatte dersomatte det skulle skjære seg med oss så har jeg også noe kapital. Vi er samboere. Har ikke noen kontrakt, men stoler på hverandre og jeg ville aldri tatt noe fra han som ikke er mitt.

Skrevet

Jeg er student, og han i full jobb. Har felles økonomi =)

Blir jo bare tull hvis ikke. Som regel han som betaler regninger og mat, mens jeg betaler utenom ting, som klær osv...

I tillegg hender det han må overføre litt til meg i ny og ne.

Ingen kontrakter, men må skaffe det når vi kjøper hus. Jeg vil ikke stå utenfor, skal vi ha hus skal vi eie like mye, selv om han betaler mest. Det er mitt kriterie, ellers får vi bare vente med å kjøpe til jeg er ferdig å studere ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...