Gå til innhold

Hvorfor begynne med grøt e.l. når de er 4 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knott nærmer seg 4 mnd, og det er jo da man kan begynne å gi de litt annet. Men hvordan var dette her igjen; var det aller best å vente til de er 6 mnd med å gi annet enn mm?

Ammingen går som en drøm, så egentlig føler jeg at jeg har lyst til å prøve å gi ham noe annet "bare for gøy", men det er kanskje dumt?

Hvordan/ når merker man at de trenger mer enn bare mm?

Argumenter for og i mot å gi de grøt e.l. ved 4 mnd alder, eller vente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ammingen går greit, de legger på seg og ser ut til å trives er det ingen grunn til å begynne med mat enda. Om barnet drikker mye mme (over en liter i døgnet), legger dårlig på seg, sover dårlig og virker sultent er det greit å begynne ved 4 mnd.

Skrevet

Viss han virker fornøyd med det du gir ham bør du vertfal vente en mnd til. Tror det er who (verdens helseorganisasjon) som går ut å anbefaler amming til 6 mnd pga de trenger ikke mer før det. Helsesøster hos oss sier alikevel at veldig mange trenger litt mer når de er ca 5 mnd. Min gutt var og er så store og jeg har slitt med å få han til å sove på nettene, men får ikke gitt han flaske og vil ikke begynne med grøt enda. Igår fikk jeg gitt ham 60 ml på flaske (riktignok mme) men han sov da fra kl.23 når han fikk det til kl.06.30. Vanligvis hadde jeg måtte gitt ham 2-3 ganger til på den tiden. Så synes det er helt fantastisk og vil prøve det hver kveld. Helsesøster var enig.

Du burde vente viss du kan. Jeg var også annig med forrige, og de angret jeg på. Så fort jeg var begynt med grøt og middag ville hun ikke ha mm og melka forsvant fra å fullamme til tomt på et par mnd. Var ikke noe litt forsiktig overgang der i gården. Jeg skal vente 2-3 uker til viss jeg klarer. Da er han 5 mnd og ja, 2-3 uker.

Når de er 6 mnd bør de begynne å få mat i tillegg til melk.

Skrevet

Helsesøster mente at jeg skulle gi Leag grøt fra hun var 3 mnd, fordi jeg ammet hver til annen hver time natt og dag..jeg valgte å vente litt å se det ann, det gikk over etter et par uker, men fortsatt spiste hun ganske ofte. Da hun var 4 mnd og noen dager begynte jeg å gi henne velling på flaske, og etter det har hun begynt å spise hver tredje-fjerde time på dagen og det kan gå 4-5 timer mellom hver amming på natta:) Om du kan vente til babyen er 6 mnd er vel det det beste:) Du merker om det er nok med mm eller om baby trenger mer ved å se på hyppighet på amming og om baby virker tilfreds eller ikke:)

Skrevet

Jeg hadde store planer om å vente til Milla var 6 mnd før hun fikk annet enn mm, men når hun knapt sover og våkner annenhver time på natten for mat fant jeg ut at det var på tide å prøve med litt grøt. Hun var 4,5mnd da jeg gav henne noen skjeer maisgrøt med mm i. Nå er hun 5 mnd og får mais eller ris grøt med mme (blir bare rennende med mm), men krever fremdeles ofte mat på natten (får ikke så mye grøt da).

Har merket det litt på magen hennes - og hun har vært litt forstoppet (men det løste seg da hun fikk litt sviskemos).

Det er jo aller enklest å bare amme + at det er best for tarmene til de små, så hadde jeg ikke hatt behov for det, hadde jeg ventet til hun var 6 mnd.

Skrevet

Jeg begynte med grøt da han var litt over 4 mnd. Virket som han ikke ble mett nok med bare melk og våknet hver 2-3 time på natta pluss at det ble en del amming på dagen. Nå får han grøt en gang og middagsglass en gang på dagen. Resten er amming, også en gang på natta.

Skrevet

Hvis ammingen går greit og ungen virker fornøyd (og legger på seg fint) er det egentlig ingen grunn til å begynne med grøt.

Har du lyst for å prøve så kan du jo gi en liten porsjon på formiddagen, eller du kan gi litt fruktmos bare for smakens skyld.

Han kommer ikke til å ta skade av noen av delene ... vent en mnd til da vetdu, så kan dere ta dere god tid med tilvenningen fra 5 mnd av!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...