Gå til innhold

Permisjonspenger til far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

dersom mor er student og far tar permisjonen får far 100% lønn ikke sant?

Men hvordan blir det hvis far skal ta over permisjonstiden til mor (som har rett til fødselspenger)? Får han utbetalt sin lønn 100% eller mors lønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis pappan tar den "normale" permisjonen, altså ikke fedrekvoten, får han sin egen lønn. Han kan velge mellom 100% lønn i 29 uker eller 80% lønn i 39 uker, disse løper fra barnet er 12 uker. Dette gjelder når mor får engangsstønad og for eksempel er student. Jeg har inntrykk av at det kun er fedrekvoten som er slik at pappan får mamman sin lønn.

Skrevet

Han får ut i fra sin egen lønn..

Skrevet

Takk for svar!

Vet du om mor kan få fødselsstipend samtidig med at far får full lønn?

Skrevet

Far får sinn lønn, men ikke mer enn 6 G. 6 G tilsvarer ca 400.000.

Han får 100 % av dette om dere velger 44 uker, 80 % om dere velger 54 ukers permisjon

Skrevet

Ikke hvis han har tatt over permisjonen. Da er det tilbake til vanlig lån og stipend. Slik blir det for meg. Min plan:

Termin 20.januar

Starter å studere så smått 10.mars

Mannen min tar permisjon fra 20.april (det er 12 uker ca etter termin, så da begynner hans uker å løpe).

I sommerferien jobber mannen min, jeg får ikke noe støtte annet enn barnetrygd tror jeg. Men permisjonen fryses, slik at den varer lenger.

ca 20.august begynner jeg på igjen på skolen, mannen min har permisjon eller ferie. Han har permisjon ut året.

Penger: Jeg får fødselsstipend frem til 20.april, da mannen min begynner med permisjon. Fra da av får jeg bare vanlig lån og stipend.I tillegg får jeg naturligvis engangsstønad og barnetrygd. Hvis du får foreldrepenger i stedet, tror jeg du må tilbake i jobb når mannnen din tar over permisjonen - selv om det er en deltidsstilling. Er ikke sikker på dette, siden jeg ikke er i den situasjonen selv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...