Gå til innhold

Samvær..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar har et barn fra før. H*n er nå 7 mnd gammel. Var usikkert om det var hans barn fordi barnemor hadde ligget med 3 stk i løp ut av veldig kort tid. Når barnet ble født tok det 5 dager før han fikk vite det. Han valgte å ikke involvere seg før dna-test var tatt.. Det viste seg da at han var far :) Han reiser nå for å besøke h*n jevnlig, men ønsker etterhvert å få litt mer ansvar alene, ha barnet et par timer alene i starten og etterhvert vanlig samvær (annenhver helg).. Barnemor ammer ikke lenger, barnet er kjent med far, og han har vært med på ting som mating, bleieskift, bading, lek osv sammen med barnet, og dette har gått veldig fint.. Nå sier han at han er lei av at barnemor puster han i nakken hele tiden når han gjør noe. Barnemor bor 1 time unna, og det er tungvint å reise så langt hver gang. Han tenker på å kalle inn til mekling, og har ihvertfall fått familien sin støtte på dette, men hvor langt kommer han med det? Kan han få igang samvær? Er det ikke barnets beste å bli vant til situasjonen slik den kommer til å bli med årene? Han føler han ikke kommer noen vei.. Uansett hva han spør om, så får han til svar at "H*n er for liten".. og at barnet bare tar flaske fra Barnemor og Mormoren. Barnemor har ikke latt barnefar få prøve engang. Han har gitt barnet youghurt og grøt, og det har gått supert! Har han noe å tape på å gå til mekling? Barnemor har fra starten av (da hun planlagte å bli gravid) trodd at han ikke kom til å stille opp, så dette hadde hun nok ikke regnet med. Men hva kan barnefar forvente videre? Er det håp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet eller har erfaring?

Skrevet

Jeg har ingen erfaring ang dette, men kan han ikke ta en tlf til fam.vernkontoret da, eller til en advokat?

Da får han høre hva de sier...

Skrevet

Han ringte idag for å få ordnet mekling. Skulle visst få det i løp ut av januar. Bør han si ifra til barnemor at han har ringt de, og at hun vil få brev i posten om det? Han har aldri nevnt noe om dette før. Bare spurt om ting flere ganger.. Om han feks kan få ha barnet noen timer, og gitt henne tid til å tenke på det.

Skrevet

du har nok ingen ting og tape på mekling. vær forbredt på at regelmessig overnatting for barn under 1 år frarådes av barneombudet.

lykke til :-)

Skrevet

Det vet han, men han er bare ute etter at det faktisk blir avtaler, faste avtaler. Han vil bli så godt kjent med barnet som han overhodet kan. Etter hva jeg har hørt, så går det visst an å lage en avtale fra nå og fram til barnet fyller 1år. Barnemor prater også om å flytte til en annen by. En by som vil gjøre helgesamvær ekstremt vanskelig. Kan han søke foreldrerett? Eller er det en lang og umulig prosess? Ingen med lignende erfaring?

Skrevet

faste avtalle burde apselutt være murlig og få til. om konfliktnivået er høyt så kansje de vil lage avtaller som varer kortere. vi hadde 1 månedslange avtaller i starten for at far hele tiden skulle kunne øke om ting gikk bra.

si på fvk at dere vil ha delt foreldreansvar. tror ikke det skal være allverdens vanskelig. har hørt at det går an og søke om og få det.men vet at om dere går til rettsak så får dere det uannsett,

om mor vil flytte så får dere ikke gjort noe for å stoppe henne.

Skrevet

Takker så mye for svar.. Men kan han foreslå å få ha barnet i noen timer alene nå til å begynne med, for så å øke med tiden? en overnatting i uken feks til å begynne med? Og når kan dette annenhver helg begynne? Kan han kreve å få ha barnet neste jul siden barnemor hadde denne julen? Barnefar er interessert i at barnet skal bli kjent med slekten på hans side av familien, uten at barnemor er med, for de var aldri i et forhold. Og hva sier tredjeperson som sitter på mekling? For barnemor er sta, og sier nei når barnefar spør om barnet kan være med på noe uten barnemoren. Feks besøke besteforeldre. Har det noe å si at barnemor er mindreårig?

Skrevet

det er viktig å trygge barnemor med at sønnen vil ha det trygt og godt når han er borte fra henne. når han er så liten så vil ingen mor være lenge borte fra barne sitt. skjønner at far vil treffe sønnen,kjempe flott det:) men en mor har så mange bekymringer å vil bestandig være redd for at noe kan skje med barnet å hun ikke er der å kan trøste..

sånn er det bare..

jeg har mange barn å bekymrer meg (helt unødig..) når de er borte fra meg.. men vil aldri nekte far kontakt. det ødelegger bare barna.

jeg har selv en 3 mnd gammel baby også,ingen avtale om henne enda (far kommer hit) å det må han til hun begynner med grøt (jeg full ammer) da kan hun bli med far noen timer. å økes på jo eldre hun blir:)

Skrevet

takker for svar :) såklart er det tungt å levere fra seg et barn, men det som folk rundt barnefar reagerer på er at barnemor leverer barnet fra seg til 2 forskjellige trillepiker, mens barnefar får ikke være alene med barnet. Barnet spiser grøt og youghurt, og tar flaske. Nå er barnefar lei av å være nikkedukke, og vil begynne å ha barnet på egenhånd, bli kjent med barnet på egenhånd. Men far får bare "Nei, nei, nei" som svar.

Skrevet

hmm, det hørtes merkelig ut.. kan hun stole på andre så må hun jo kunne stole på far!

snakk med f.v.kont, de har råd å komme med. å da må de til mekling å bli enige om en avtale. lykke til :))

Skrevet

Er barnemor mindreårig og planla å bli gravid?

Syns hele innlegget virker litt merkelig! Om moren merker en brøkdel av den misnøyen som HI fremlegger her og i tillegg er veldig ung og uerfaren skjønner jeg godt hun er skeptisk.

De fleste barn har godt av å bli kjent med begge foreldrene men på barnet sitt premisser og ikke de voksne.

Skrevet

ja han kan si at han vil være alene med barnet, spesielt om han har sett barnet sitt regelmessig den siste tiden (mindre en 1 ukes mellomrom er viktig)

at far har barnet neste jul er også rett og kreve, men ikke ta opp det nå. la den saken ligge! dere kommer helt sikkert til og møtes på fvk igjen før jul. ikke noe vitsi og ta alle kriger på en gang.

hva med og fåreslå at han har barnet 3 timer 2 ganger i uka i starten? den ene gangen i uka hjemme hos mor og den andre gangen har han barnet med seg.

Skrevet

jeg vet ikke hva du prøver og si anonym 23.31. men mener du at barnet har bedre av og være med trillepiker en far? om far har vært til stedet regelmessig og ønsker og ha barnet mer.

Skrevet

Nei var ikke det jeg mente. Absolutt ikke. Men barnet er enda lite og barnemor er ung og trenger kanskje mer tid. jeg er voksen for å si det sånn, men syns det er hardt å skal forholde seg til at en ikke lver sammen. For en jente som er mindreårig må situasjonen være ekstremt vanskelig da en både er uerfaren og sårbar. Dette skal såklart ikke gå på bekostning av barnets interesser men det går ann å finne en middelvei. Men er fullt enig i at faren burde få komme mer på banen.

imidlertid reagerete jeg på HI`s måte å fremlegge saken på. Det blir sagt at moren ble gravid med vilje??? Synes slike påstander og beskyldninger ikke hører hjemme i saker som skal belyse barnets beste!!!!

Skrevet

å ja, da kjønner jeg litt mer hva du mener.

jeg tror at det ikke er så lett og være nøytral for den som legger inn slike innlegg. uansett hvem side personen står på. fordi det er masse følelser oppi det og få barn og spesielt når man ikke er sammen. så at hi ikke er helt positiv her så er det i grunn ikke så rart. hvor mange av oss mammaer er det når vi legger inn om far?

blir litt andeledes og forholde seg til de i virkelig livet. da sier man jo ikke slike ting. kansje det er "nødvendig" for HI og få ut litt frustrasjon oppi det hele. og da er det mye bedre og få det ut her.

jeg syns far har vært tolmodig, og det blir kansje lettere for mor og forholde seg til sitvasjonen om hun får snakke med fvk. for da er det ikke bare far som snakker lenger. men også fagfolk.

men jeg syns at far skal ta en ting av gangen og ikke avtalle en opptrapping mot vanlig samvær nå. bare om han kan få ta med seg barnet litt. men det var vel kansje det du mente også anonym

Skrevet

Det ordner seg nok :). Mekling hos familievernkontoret kan sikkert være en god ide, så får de snakket ut med hjelp fra en nøytral megler. Så lenge det ikke er grunner vi ikke vet, eller som du ikke opplyser oss om, så vil jeg anta at han ganske snart burde kunne få noen timers samvær alene og trappe opp dette gradvis. Overnatting anbefales det ofte å vente noe lengre med dersom mor og far ikke har bodd sammen, kanskje et års tid?

Uansett enig med de andre at det neppe er noen god ide å trekke slutningen at hun har blitt gravid med vilje, med mindre hun har sagt det selv. Men det er sikkert lettere for ham å få støtte fra sine nære og selv mislike barnemor, dersom han innbiller seg det.

Skrevet

Bare min personlige mening, men jeg syns at 7 mnd er fortsatt for liten for helg overnatting på en permanent basis. BUT that's just me ;)

Barnet er fortsatt svært tilknyttet sin mor og det syns jeg faktiskt han må ta litt hensyn til, mye skjer på noen få måneder og om ikke så lenge så kan de trappe gradvis opp samværet. Men jeg syns han godt kunne ha barnet alene noen timer (forstår deg slik at det gjør han ikke i dag). Ta det ut på korte turer osv. Men at dette også bør trappes opp gradivs :)

Syns egentlig at han bør begynne med noen timer alene og så vente med vanlig samvær til barnet i det minste er over 1 år.

Skrevet

HI her. Grunnen til at barnefar tror at barnemor har blitt gravid med "vilje" er fordi hun har sagt at hun gikk på p-pillen, men hevdet i ettertid at hun ikke hadde gjort dette. Barnefar og barnemor hadde "noe på gang". Det barnefar ikke visste, som barnemor også sa i ettertid, var at det ikke var sikkert han var faren, fordi hun hadde hatt sex med 2 andre rundt samme tid. Hun har også sagt i ettertid at hun ikke trodde barnefar kom til å ta ansvar, noe han sterkt ønsker. Ved 1 anledning har mor også sagt nei til samvær fordi barnet skulle ut på tur med trillepike. Barnefar er jevnlig på besøk, minst en gang i uken. Om han ikke har vært der i løp ut av en uke, så har han vært sengeliggende. Barnefar ønsker nå å få se barnet sitt, uten at barnemor puster han i nakken. Med tiden ønsker barnefar vanlig samvær. Barnemor har også sagt at når hun blir myndig, så er det mulig barnefar kan få ha barnet på overnatting. Dette blir når barnet er 9 mnd. Barnefar mener da at det er bedre å venne barnet til å overnatte før dette. Barnefar har ringt FVK, og det blir mekling om ikke så altfor lenge. Barnefar er også ny på dette, og lurer på hva han kan "kreve". Ikke for hans del, men for barnets.

Skrevet

Om ungen bare er 7 mnd er det alt for tidlig med overnatting borte fra mor. Bvk vil også si dette.

Jeg reagerte også på at en 7 mnd unge blir matet med yoghurt da de tidligst skal ha dette når de er 10 mnd.

Virker som om også barnefar er ung og uvitende.

Skrevet

om mor sier at barnet kansje kan komme på overnatting når barnet er 9 måneder så smil og vær glad. far får ikke noe overnatting før det, heller senere.

men far burde får ta med seg barnet noen timer allerede nå.

når har dere time på fvk? du må fortelle hvordan det går!

Skrevet

Barnefar forventer ikke å få ha barnet på overnatting før barnet er 1år. Det barnefar reagerer på er at barnemor sier at barnefar muligens kan få være "barnevakt" når barnemor blir myndig. Dette er noe barnemor har sagt fordi hun skal ut og feire. Barnefar gjør bare som han får beskjed av barnemor om å gjøre, og det er derfor barnet har fått youghurt. Barnefar er ung, men langtifra så ung. Uvitende? Ja, fordi han har aldri hatt et barn før, og han prøver (samtidig som han blir kjent med barnet) å vise barnemor at dette er noe han klarer. Barnefar vet enda ikke når det blir mekling hos FVK, det kommer vel brev i posten om dette.

Skrevet

Foreslår dere bare venter til dere har vært på FVK. Er nok det lureste å gjøre. Begge to virker unge og uerfarne, og det virker som hun har litt problemer med å holde fokus på barnets interesser. Barnefar kan ikke ha barnet på overnatting når hun skal feire om han ikke får bli kjent med barnet før denne dagen. Stakkars unge isåfall!

Tror alle parter har godt av å få snakket med profesjonelle om videre samarbeid. Så lenge begge parter er normale oppegående mennesker må barnet få lov å ha kontakt med begge uten at noen av partene skal stikke kjepper i hjulene.

Opptrapping må skje før overnatting og dette tar tid.

Barn skal ikke ha youghurt så tidlig, men det er neppe skjedd noe fare for å si det sånn;) Forøvrig anbefaler jeg at barnefar kanskje leser litt her og der for å tilegne seg litt kunnskap. Kan hjelpe han både personlig og for å fremlegge saken på FVK:)

Lykke til:)

PS! Når barnet er så lite må barnefar komme til barnet. HI sier det er slitsomt å reise 1 time hver vei men det blir enda tyngre for barnet!

Skrevet

HI her.

Både barnefar og barnemor ER unge og uerfarne. Det jeg ville fram til var at Barnemor er et Barn som fikk Barn. Barnefar er ikke tenåring lengre. Barnefar prøver å bli kjent med barnet, men barnemor har ofte planer når dette skal skje, og planer også hele resten av den uken. Jeg tror ikke noen prøver å stikke kjepper i hjulene. Er bare barnemor som til tider er litt vrang, og prioriterer altfor mye annet før samvær med barnet. Jeg sier ikke at barnemor ikke skal få ha et liv utenom det å være mor, men dette har skjedd flere ganger.

Grunnen til at disse innleggene ble skrevet, er fordi barnefar skal få lese for så se hva han kan forvente etter mekling.

Bør barnefar finne seg en advokat allerede nå? Han ønsker foreldrerett.

Barnefar har heller aldri krevd at barnet skal komme til han. De eneste gangene han har møtt barnet på "sin side" har vært når barnemor har vært der på shopping osv sammen med barnet.

Skrevet

HI igjen.

Glemte å skrive at hovedgrunnen til at far nå går til mekling, er for å få en fast avtale på når han får møte barnet. Slik at ikke kino og trillepiker er noe som blir prioritert først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...