heidi72 Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 er det noen som vet ca hvor lenge en nyfødt kan sitte i bilsete...???
maria isabell Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 trur det var et karter en eller to ganger dagelig...
mæjah Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 mener å ha hørt 20 min av gangen! men er ikke sikker.
CB-BabyBoy Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Noen sier 20 min og andre sier at babyen selv sier fra dersom den ikke har det helt fint i setet. Det beste er vel å høre med de på sykehuset og gå etter den anbefalingen siden det ikke finnes generelle retningslinjer på dette
EnMamma Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Det stemmer IKKE med et kvarter eller 20 min :-) Myten om at barnestol er skadelig for ryggen til de små Det finnes ingen dokumentasjon på at det er skadelig for ryggen til de små å sitte i en bilstol. Noen velger bagnett/boxette på lengre bilturer på grunn av dette, men det stemmer altså ikke. Man skal uansett stoppe å ta pauser på lengre bilturer, det trenger både store og små. Lytt til barnets signaler, barnet sier som regel i fra om det har det ubehagelig. Overlegen på barneintensiven ved Ullevål sykehus, Tor Einar Calisch, som forøvrig er en av Norges fremste eksperter når det gjelder barn i bil, sier at man burde ta en pause ca. annenhver time. Man trenger ikke å vekke et barn som sover for å ta pause. Det med å ta pauser når man kjører er forøvrig sunt for alle i bilen :-) http://sikringavbarnibil.blogspot.com/
calalalala Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Jordmor på Fredrikstad sykehus sa da vi var inne til omvisning at barnet helst skal tas opp av bilstolen og legges flatt i et kvarter for hvert tre kvarter. Hun sa at dvs at på vår tur hjem fra sykehuset som er på ca 1 time må vi stoppe og legge babyen flatt i et kvarter etter å ha kjørt i 45 minutter... Kan være skadelig for babyer å sitte for lenge av gangen de tre første månedene. Greit at det er uenigheter om det, men jeg velger å høre på fagpersonale enn å få et barn som sliter med ryggen senere.
heidi72 Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. januar 2008 Tusen takk for svaret. Et kvartet er jo ingen ting. Kommer jo nesten ikke ut i bilen engang. Siden barnet sover og ikke klager, så mener også jeg at det er i orden. takk for svaret
EnMamma Skrevet 2. januar 2008 #9 Skrevet 2. januar 2008 Tor Einar Calisch er garantert en fagperson! :-)
Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 2. januar 2008 #10 Skrevet 2. januar 2008 Jeg mener og og ha hørt dette som EnMamma sier. Desuten så har jeg hørt att de anbefales ikke å bruke bag i bil lengre. jeg har og troen på å ta noen pauser i blant, godt for hele familien det!
termin 29.jan Skrevet 2. januar 2008 #11 Skrevet 2. januar 2008 Vi kjørte ikke langt før babyen var 2mnd ca, og da kjørte vi ca 2t og opp og hvile 10 min til et kvarter. Skulle jo 50 mil tross alt. De SITTER jo ikke akkurat heller. Tenk på hvor sammenkrølla de er i magen da??? Må vel være bedre for babyen å komme seg hjem i løpet av en time enn å stoppe og "hvile" et kvarter før man kjører et kvarter til? Nei jeg har trua på litt sunn fornuft :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå