Gå til innhold

Gravide har ikke jobb, hva gjør vi?

Devonian

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi er havnet i en litt vanskelig situasjon. Kona mi, er kanadisk-amerikansk statsborger, og har termin i slutten av mai. Siden hun ikke har fått invilget oppholdtilatelse enda så har hun heller ikke mulighet til å få noen jobb enda. Det er allerede vanskelig å få jobb for en utlending og nå som hun er så langt på vei gravid så er jeg redd det er umulig for henne å få en jobb før hun føder.

Så jeg er redd hun blir sittende igjen uten inntekt i 1.5 år framover. Det blir økonomisk vanskelig for oss, med bare en inntekt. Siden hun aldri har jobbet i Norge før så har hun jo ikke rett på noen arbeidsledighetstrygd.

Er det mulig for meg å ta ut f.eks. ett års pappa permisjon med 80% lønn. Eller er det umulig siden kona mi ikke jobber? Jeg vurderte dette som en mulighet slik at enten jeg kan være hjemme med barnet mens hun prøver å få jobb, eller eventuelt at vi flytter midlertidig til USA/Canada. Der er levekostnadene betraktelig lavere enn i Norge så med min norsk lønn, så hadde vi kanskje ikke kommet så værst ut av situasjonen rent økonomisk sett.

Noen som vet om dette er mulig, eller er det umulig å få pappa permisjon når kona mi, ikke jobber?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Ta kontakt med nav og spør, de kan sikkert svare deg på noen av disse spørmålene.

Skrevet

Kontakt NAV for å få best mulig svar, men ei venninne av meg ble gravid da hun var student, og hadde jo derfor ikke inntekt. Mannen hennes fikk da ta ut hele permisjonen, bortsett fra de 3 siste ukene før termin, og de 6 første ukene etter fødselen (disse er øremerket mor, og kan ikke overføres til far). Vet ikke om han hadde 1 år med 80% lønn, eller 10 mnd med 100% lønn, men skulle tro begge alternaltivene er mulig. Håper dette var til hjelp :) Lykke til

Skrevet

Takk for svar begge to. Jeg kontaktet NAV, gikk faktisk greiere enn jeg hadde trodd. Hun jeg snakket med var ganske hjelpsom. Så vidt jeg skjønte på henne så kunne jeg ta ut 29 uker med permisjon 6 uker etter fødselen, hvis kona, begynte å studere eller jobbe med en gang.

Å begynne som student er kanskje best, siden det gir mest fleksibilitet med tid og hun kan være hjemme lenger tid av dagen. Det jeg ikke skjønte helt er om hun får fult stipend av lånekassen eller om hun bare får den vanlige stipend+lån kombinasjonen. Man må ta permisjon fra studiet får å få dette så vidt jeg har skjønt, men det kan hun jo ikke siden hun nettopp begynner.

Har lurt på om vi skulle flytte til Kanada midlertidig, mens jeg her i permisjon for da kunne vi spart mye penger. Men jeg vet ikke om det tillates at hun studerer utenfor Norge.

Skrevet

Kanskje hun kan jobbe litt som "svart" dagmamma mens hun er hjemme med babyen også? Da får man jo litt ekstra....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...