Gå til innhold

Økonomisk spm HJELP!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg kommer til å være hjemme uten lønn i 5 månder etter endt permisjon,-altså hjemme i ulønnet permisjon da fra 100 % jobb.

Jeg kommer mest sannsynlig til å bli sykmeldt hele mitt neste svangerskap.

Det jeg lurer på da er hvordan det blir med lønn under sykmeldingen når jeg forrut for den har vært hjemme uten lønn og kanskje ikke rukket å jobbe noe før jeg blir sykmedlt men egentlig skulle ha jobbet?

Håper noen kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er arbeidsledig etter permisjonen, kan du vell få arbeidsledighetstrygd. Da tar de utgangspunktet i trygden hvis/ når du sykmeldes. Arbeidsledighetstrygden er 62,5 % av inntekten du har hatt tidligere, så du vil gå ned en god del i lønn da.

Har du ikke hatt noen form for inntekt de siste mnd, får du nok ikke noe i fra NAV i sykepenger. Da må du nok høre med sosialkontoret om du får hjelp der i fra.

Skrevet

Men hvis man tar permisjon uten lønn har man vel ikke krav på arbeidsledighetstrygd? Eller?

Nå ble jeg nysgjerrig her for jeg skal være hjemme 7-8 måneder ekstra.

Skrevet

Nei, du kan ok ikke kalle de 5 mnd for permisjon om du skal ha arbeidsledighetstrygd. Men ofte tar det flere mnd før NAV finner jobb....

Skrevet

Tar ikke så veldig mange måneder med det gode arbeidsmarkedet vi har i dag....

Du har for øvrig ikke krav om dagpenger dersom du har permisjon fra jobben din, i beste fall vil du få bortfall av dagpenger i 12 uker. Når det gjelder sykepenger tviler jeg du vil ha krav på det etter endt ulønnet permisjon. Du må ha hatt/ha arbeidsinntekt for å få sykepenger.

Skrevet

søker du om forelnget permisjon uten løn så har du vel ikke krav på noe trur jeg..hadde det selv etter mine to..men da hadde jeg noen inntekt..kun kontantstøtte og barnetrygd..hadde en dagmamma unge da for å spe på litt + leke kammerat til jenta mi :)

Skrevet

Ang det med arbeidsledighetstrygd: Hvis du selv slutter i en jobb, så har jeg hørt at du har en karantenetid på et visst antall uker før du har rett på arbeidsledighetstrygd. Sjekk www.nav og ring og hør også.

Mitt råd hvis jeg har forstått deg riktig - at du ønsker deg to tette - er at kanskje far kan være hjemme med barnet de fem mnd, og at du jobber.

Eller at du så fort som mulig etter at du har oppdaget at du er gravid, går ut i jobb - og at du jobber fire uker før du blir sykemeldt. Men ring og høre med NAV. Det kan jo være at hvis du blir svanger før du er ferdig med permisjonen din - at du kan bli sykemeldt i fødselspengerperioden din...

Skrevet

hei.

takk for svar alle sammen.mulig jeg var utydlig istad.jeg er ikke arbeidsledig etter endt permisjon nå i januar.Jeg ønsker bare å forlenge mine permisjon fra arbeidsgiver da med uten lønn,-altså blir hjemme 5 mnd uten lønn.

hos min forrige arbeidsgiver var jeg syk 1 dag etter kun å ha jobbet der i 11 dager.da fikk jeg lønn den dagen fordi jeg hadde legeerklæring.gjelder ikke det samme om man blir sjukmeldt da?er jo legen som skriver ut det også???veit at men må være ansatt en viss tid for å kunne bruke egenmelding ja

vi er jo prøvere så veit jo aldri med sikkerhet når vi lykkes og det kan jo tenke jeg blir gravid like før jeg skal tilbake i 100 %-stillingen min og blir sykmeldt fra dag 1 og ikke rekker å jobbe først.Jeg er jo ansatt der nå og så men er hjemme uten lønn.

er norge altså organisert slik altså at dersom man blir gravid og ikke er i stand til å jobbe under graviditeten så får man heller ingenting???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...