Gjest Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Dette blir da først og fremst til dere flergangsfødende. Lurer på om det er noe dere fikk vite/opplevde ved fødsel og i tiden etter fødsel som dere gjerne skulle ha kjent til på forhånd og som dere vil dele med oss mer uvitende førstegangsfødende? Har blant annet fått høre fra noen at babyen gikk ned i vekt de første dagene, og at det var noe de gjerne skulle ha visst på forhånd.
Voyeur Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Skulle ønske noen fortalte meg at pressriene kjennes ut som at du må drite. Når melka kommer, kjennes det ut som om du får feber i puppene. Ikke bli flau når barseltårene kommer, men skrik deg ferdig med en gang. Gå i dusjen og gråt til du kjenner at du ikke har flere tårer.
grolla Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 At babyen ønsker å ligge ved brystet nesten hele tiden første uken, for å få i gang produksjonen. Trodde det kunne løses med smokk jeg. Men leste litt om det og skjønte at man bare måtte by på det man hadde. Det merkelige var at jeg nevnte det for personalet, men ingen sa noe om at det var slik det skulle være.... For det andre skulle jeg gjerne kjent til dette med barseltårer; denne gangen skal jeg definitivt avtale besøk, ingen får lov til å komme uanmeldt!!!! Sist satt jeg og strigråt, følte meg helt dritt, da svigers pluss flere fra sambos familie sto i døra. Synes ikke det var så ålreit...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Jeg ble veldig skremt da jeg fikk en stor koagel blødning noen dager etter fødsel. Var på do å plutseli Kom det en stor klump blod!! Ble kjempe reddd å ringte på.... Ble flau da jm sa ååååå det er heeeelt normalt, trodde det var noe alvorlig siden du ringte på når du var på do!
Galskapens overhode Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Barseltårene.. Trodde jeg hadde fått fødselsdepresjon jeg.. Babys vektnedgang de første dagene..
Marit & de 3 knøttene Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Ville ha visst, som nevnt ovenfor, at babyen kan gå ned litt i vekt og at barseltårene sitter løst. Skal ikke ha mye motgang i starten før tårene kommer. Da jeg fikk min førstefødte kom melken min litt sent i gang og han gikk litt mye ned i vekt. Etter at jeg hadde ammet han fikk jeg beskjed om at de på barsel hadde gitt han litt tillegg mens jeg var i dusjen og han inne på barnestua. Følte meg helt mislykket som mor og gikk på badet og gråt og gråt!! Ble pumpet litt med melkemaskin og senere på kvelden kom melken i gang. Fikk masse melk og kunne sikkert ha ammet tvillinger!!! Hehe...når jeg ser tilbake på det nå er det bare morsomt å tenke på hvordan jeg tok på vei av den lille supen de måtte gi han, men DA var jeg helt knust!
Mamman til C og M Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Jeg ville visst mer om gulsot siden min første måtte ligge i lyskasse og jeg måtte være "uten" henne i 1 døgn. Etter at vi omsider fikk dra hjem måtte vi tilbake på sykehuset hverdag i 5 dager eller noe sånn for å ta blodprøve og det var litt sårt... Ville også visst litt mer om all utfloden som kommer i ettertid... Jeg trodde nesten de hadde glemt noe "inni" der siden det lukta så stramt og var misfarget....
Rebekka og tre vidundere Skrevet 2. januar 2008 #8 Skrevet 2. januar 2008 -At fødselen kunne ta så veldig lang tid (startet søndag morgen kl 6 og fikk henne ut natt til tirsdag kl 0030.) -At smertene var hinsides alt man kan forestille seg (like greit i grunnen, men kan sikkert være lurt å være litt forberedt) - Man kan føle seg ruset det første døgnet etter fødsel (dette opplevde jeg spesielt etter keisersnittet) - Skikkelig deppa dag nr 2 (tårer!) -Brystene ble som vannmeloner dag nr to - Måtte alltid ha et glass vann når jeg ammet (kjempetørst) -Bæsjen til babyen kan være svart de første dagene - Babyen kan holde deg våken hele natten (sov mens du kan) - Når vinden blåser/dere blåser i ansiktet på babyen, holder den pusten/stopper å puste noen sekunder. - Babyen kan gulpe all melken opp igjen (uten at det er noe galt av den grunn) Lykke til! Man har mye å lære... Du erfarer nok mye selv etter hvert.
canutten Skrevet 2. januar 2008 #9 Skrevet 2. januar 2008 Jeg skulle gjerne visst at riene ER selve fødselen, og at utdrivings fasen ikke nødvendigvis er en eksplosjon i blod, revning og smerte...jeg var så redd at utdrivinga tok 90 min med masse hjelp. og så var det bare et plopp.. At melka bruker 3-5 dager på å komme i gang og "alle" sliter med amming. Og når den først kommer kan det være veldig smertefult, i mange dager. Jeg skulle gjerne selv visst hvordan jeg skulle få opp melkeproduksjonen min så jeg slapp å forholde meg til ørten jordmødres velmenende råd.. Når de sier ta med store truser så mener de egentlig ta med STOOOORE truser, bestemora de sine blir som string å regne... du går med bleier. At renselsen var sååå voldsom, stinkende og langvarig. Skulle gjerne også visst at man kan ta maten med på rommet når man bor på hotellet, vi gikk glipp av nesten alle måltider. At babyen roer seg jo mer liv det er rundt den så tv/lys/radio kan være lurt å ha på om natta. jeg sov ikke på 5 netter og det ødela en flott fødselsopplevelse. Skulle gjerne også vist om stanken av blod rundt om kring...tar med masse deilig dusjsåpe shampoo ol denne gang så jeg kan dynke dusjen. kanskje til og med mitt eget vellduftende badelaken. Skulle gjerne tenkt på at puppen faktisk må frem sånn at jeg kunne tatt med noen praktiske ammeklær. tunika er ikke egnet. ammeklær er kanskje ikke så dumme som de ser ut... til slutt skulle jeg gjerne vist at på noen sykehus deler de ut smokker på barsel, så det er vell ikke så farlig som noen hevder. denne gang blir smokken med i kofferten så pappa har noe annet enn fingeren å by på når mamma skal sove. og til tross for alt dette skulle jeg likt å visst at det er den flotteste opplevelsen vi noen gang har hatt, og denne gang skal jeg glede meg!
melkekua™ Skrevet 2. januar 2008 #10 Skrevet 2. januar 2008 Skulle ønske noen hadde fortalt meg litt tidligere at man bruker lillefingeren til å få bort vakumet som den lille lager når h*n ammer. Hender jo de sovner ved puppen. Ble sår på puppa ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå