Gå til innhold

Innkalt til meddommer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en får en slik innkalling, altså får vite man står på en liste hvor man kan bli plukket ut til å være meddommer, hvor lenge står man der da? 1 år eller 4 år? Og kan man be om å bli tatt av listen? F.eks på grunn av at man har permisjon hjemme med små barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er valgt til meddommer så er du det for 4 år. Man blir somregel kalt inn til 1-2 saker i året, så det er ikke mye tid som går til dette. Les i papirene som fulgte med, der står det om hva som er godkjent grunn for å ikke stille, men i utgangspunktet er det en borgerplikt.

Skrevet

Fikk ikke med noen papirer...

For noe dritt altså! Regner med man får fri fra jobb med lønn? Og jo, det tar lang tid når det er 1,5 time å kjøre hver vei. Er min mann som har fått dette og han er mildt sagt fly forbanna...

Skrevet

De fleste arbeidsgivere gir deg fri med lønn, men hvis han ikke får det så må han dokumentere tap av inntekt. Ellers så får man dekket reiseutgifter og får en godtgjørelse på 250,- pr dag. Men hvis mannen din er innkalt til rettsak nå, så har han vel allerede mottatt et brev hvor han måtte si seg villig til å stille til valg som meddommer eller ikke. Og om han var villig til å stille så bør det jo ikke komme som en overraskelse at han må møte i retten?

Jeg får ihvertfall et brev fra kommunen hvert 4. år hvor jeg må svare på om jeg fortsatt er villig til å være meddommer, og det gjør jeg gjerne, for det er utrolig interessant.

Skrevet

Litt av poenget med meddommere er vel at de skal gjenspeile samfunnet og dermed kan jo ikke bare de som selv vil bli innkalt... Da er jo hele poenget borte?!

Skrevet

I hvertfall 4 år. Muligens lenger. Man får dekket inntektstap av det offentlige, men man må ha bekreftelse fra arbeidsgiver. Ellers ca 250 pr dag pluss reiseutgifter/kost. Man skal ha gode grunner for å bli tatt av listen, men i mitt tilfelle har det ikke vært problem å trekke seg ett par ganger. Får beskjed i godt tid og er egentlig interessant.

Skrevet

Legger til. De gangene jeg ble fritatt for å møte, var pga at jeg var vara, og da må man møte på minutters varsel. Noe ikke gikk pga jobb.

Skrevet

Jeg har vært meddommer i Oslo i snart 10 år, og har sittet i retten med pensjonerte bilmekanikere, pakistansknorske studenter, tannleger, husmødre, barnehageassistenter, arbeidsledige og folk fra Homenkollen til Holmlia, så jeg tror vel at selv om man må si seg villig så får man et ganske bredt utvalg allikevel.

Skrevet

Nei, han er blitt utnevt av kommunestyret så det er alt annet en frivillig. Ringte å spurte om han kunne trekke seg siden han overhode ikke har lyst, men det gikk ikke, så nå sitter han i smørja i 4 år enten han vil eller ei. Han er ikke blitt kalt inn til noen sak enda, fikk bare beskjed om at han står på listen over folk som kommer til å bli plukket ut i ny og ne til saker og null mer info. Festlig. Er helt enig med Sjiraff om at man bør i det minste bli spurt om man er interessert først før man blir satt på noen lister...

Skrevet

Å, missforsto Sjiraff her, men unasett, bør man ikke være litt motivert engang for å stille? Slik det er nå må han jo møte opp, men han kommer neppe til å gidde å sette seg inn i saken og da blir det jo ikke så rettferdig for den som skal dømmes når meddommerne driter i hele opplegget? Bedre at engasjerte folk står på listen vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...