idamor & lykketrollene Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 permisjonen min er snart over,men har ikke noe jobb siden kontrakten min gikk ut i mens jeg hadde permisjon. hvordan kan jeg overleve uten jobb egentlig? kan jo heller ikke finne noe ny jobb siden jeg ikke har fått noe barnehageplass enda? noen i lignende situasjon som har noen tips? gruer meg så innmari til permisjonen er over...vi har ikke sjans til å greie oss på bare en lønn=(
Pocoyoツ Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Jeg var i din situasjon for litt over et år siden. Tok med kontrakten til NAV, og de hjalp med å melde meg arb.ledig, samt søke om dagpenger. Siden kontrakten min var gått ut, slapp jeg karantenetid på dagpengene, og fikk fra dag1. Jeg fikk 60% av inntekten som jeg hadde hatt de siste tre år. (De regnet ut et gjennomsnitt) Jeg ble ikke tilbudt noen jobb fra dem, og måtte heller ikke delta på noen kurs o.l. Jeg hadde heller ikke bh/dagmamma.
idamor & lykketrollene Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2008 ok..så da fikk du det frem til du fikk jobb og barnehageplass? men levde du da på kun 60% av lønnen din i hele den perioden?for da har man ikke lov til å tjene noe som helst ved siden av?
Gjest mphs Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Jeg var arbeidsledig etter sist permisjon og måtte da melde meg arbeidsledig siden jeg enda ikke hadde klart å få meg ny jobb. Da jeg meldte meg arbeidsledig måtte jeg svare på om jeg hadde barnepass til ungen slik at jeg kunne gå på intervjuer og kurs i regi av NAV i tilegg til de jobbene jeg selv søkte på(jeg hadde da heldigvis barnehageplass). Men er ikke en reell arbeidssøker om man ikke har tilgang på barnepass(trenger ikke være barnehage). Jeg ble oppringt allerede etter 3 dager for første intervju og måtte gå på jobklubb etter noen uker. Dette kurset skulle vare 8 uker og være hver dag. Om jeg takket nei ville jeg miste dagpengene mine. Heldigvis fikk jeg jobb før kurset var over og kunne begyne i den.
Fire småtroll Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Det er veldig lite arbeidsledighet nå, og de som jobber med dette har god tid til å aktivisere arbeidsledige.. Her krever de også at du har barnepass, om det er dagmamma, en bestemor eller barnehage spiller ingen rolle. Du må bli med på jobbsøkerkurs, hvor dere skriver søkneder, lager en "profil" som arbeidsøkende på nettet osv. Ei venninne prøvde seg for en liten stund siden, men de satte opp intervjuer i butikker osv med en gang, ringte og minnet henne på intervjuene opptil tre ganger osv.. Så her nytter det ihvertfall ikke å spekulere i å gå arbeidsledig... Du får prøve å skaffe barnepass til ungen din så skal du se du får jobb og det økonimiske ordner seg. Lykke til!
snartmammapåny Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 var i samme situasjon selv. Men begynte å sende ut jobbsøknader alt 3mnd før permisjonen slutter, de fleste arbeidsgivere regner med å måtte vente opptil 3mnd på de beste kandidatene pga normal oppsigelsestid. Man har og rett til dagpenger, men må som de over her sier, kunne ta en jobb om muligheten byr seg. Dagpenger er ca 60% av tidligere inntekt (opptil maxbeløpet), men du kan jobbe opptil 50% og alikevel får fult opp med dagpenger, så om du får en deltidsjobb eller ulike strøjobber her og der så hjelper det jo på. Du kan og jobbe mer enn 50%, eneste som skjer da er at du mister tilsvarende av dagpengene i den perioden du jobber mer. Om du skulle jobbe mindre mnd etter så får du fuldt med dagpenger igjen. Jeg søkte bhg og var heldig å fikk plass etter en del mnd på venteliste. Søkte alt da småen var 4mnd. Viste jo at jeg måtte ut i arbeid da permisjonen var over, så her var det bare å søke. Hadde vi ikke fått bhg måtte vi søkt etter dagmamma. Sett inn en annonse i løkalavisen, eller heng opp en lapp på de nermeste dagligvarebutikkene(er ofte slike tavler der). Lykke til, det ordner seg for snille jenter;)
meg & to små vampyrer Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Hei! Du har det nok som jeg hadde rett etter permisjonen var slutt. Jeg gikk på kontrakt og hadde da rett på dagpenger. De er på 62,4% av vanlig inntekt. Jeg måtte bekrefte at jeg hadde barnepass fram til jeg fikk barnehageplass til gutten vår. Jeg har aldri vært på jobbklubb, de har ikke tilbudt meg noe. Vært registrert arbeidsledig siden mai. Ikke fått jobb. Det er ikke alle typer jobber det er mange ledige jobber i og det er ikke alle navkontor som er så engasjerte. Mitt tips om du må ha penger er å skaffe en midlertidig jobb så snart du har barnevakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå