Gå til innhold

3 år, skikkelig vrang!


M2629

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en som nettopp har blitt tre år. Nå er han faktisk helt umulig Skal ikke spise, kle på seg eller gjøre noe av det vi gjør. Det er hyling flere ganger om dagen for at han ikke får det som han vil. Det kan ta oss 20 min før vi kommer oss ut pga at han skal bestemme hva han skal ha på og vil ikke det og vil ikke det....dette er slitsomt. Ved hvert bordsett er det vanskeligheter, han vil ikke spise. Han ordner seg mat, men så vil han ikke spise. Er det noen flere som har slike 3-åringer????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ei jente på 3,5 år,og hun har driver også med dewt at hun skal bestemme alt selv og nekter å kle på seg når vi skal ut o.l. Hun nekter t.o.m å gå i annet enn kjole,selv om det nå er isende kaldt ute. Og sier vi at hun må ha på seg bukser nå på vinteren setter hun i gang et fasans leven og kan holde et gående en go stund. Tvinger seg til å gråte... Så jeg regner med at dette er noe som følger alderen og etterhvert vil roe seg ned igjen. Håper det hvertfall. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har hatt det sånn nå i noen mnd. I forrigår satte jeg og mannen min oss ned og snakket om hva vi skulle finne på. Vi fant ut at vi bare måtte kutte på krava og la han bestemme det som ikke var så viktig.

 

F.eks. har HVER ENENSTE morgen det siste halvåret endt i spetakkel fordi han ikke vil kle på seg selv...først de vanlige klærne og så en gang til med ytterklærne... Så nå får han tilbudet om å velge mellom å gjøre det selv, eller at vi gjør det for han eller sammen med han - på ett eller annet tidspukt blir det for "barnslig" å få hjelp...

 

Det vi ikke firer på er f.eks. at han skal oppføre seg når vi spiser (ikke om han skal spise opp, de får alltids i seg nok mat), at han faktisk MÅ ha på seg klær for å gå i bhg, og at han ikke skal slå broren sin eller si masse stygge ting til folk... + at han ikke får lov til å holde på med det vi derfinerer som "manipuleringa" hans - at han sier han vi ha DEN genseren, vi gir han det, så skal han ikke. Han skal ha potet og så skal han ikke osv.

 

Choose your battles med andre ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jenta mi drev på slik, fant jeg ut at forberedelse var den beste taktikken. Hun ble fortalt kvelden i forveien hva vi skulle gjøre når hun sto opp. Dette ble gjentatt om morgenen. Og igjen kort tid etter og fem minutter før vi skulle dra. Jeg brukte å finne fram klær som jeg syntes passet vær og føre og så fikk hun velge selv blant dette. Da bestemte hun liksom selv og da var det greit. Hun fikk noen valg som jeg på forhånd syntes var ok. Har ungått mange gråte og hyle økter med forebredelse og planlegging. ikke for mange valg, da blir bare barn frustrerte, er jo så vanskelig å velge. Kanskje det hjelper med bestikkelser. "Når du har spist den halve skive med ost og drukket opp melken din, så skal du få et klistemerke til å ha på komoden din" Slike bestikkelser har fungert hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...