Guri Malla har to små Skrevet 1. januar 2008 #1 Skrevet 1. januar 2008 Moro at folk er forskjellig, men ser at det er veldig mange her som er veldig for ting som bæresjal, samsoving, ta opp barnet med en gang det gråter, nattamme barn på over ett år osv osv... Kommer sikkert til å provosere, men er dette en "ny" trend, og hvor går grensen for om det er barnet eller mors beste man tenker på..? Bare lurer
Ikkelektuell Skrevet 1. januar 2008 #2 Skrevet 1. januar 2008 Hvis du hadde giddet å nyansere noen av påstandene dine (samsoving, ta opp barnet med en gang det gråter) så hadde innlegget ditt kanskje kunnet etterligne noe som skal provosere.
Turid Laila Skrevet 1. januar 2008 #3 Skrevet 1. januar 2008 Fysj a meg! Tenk å ta opp en baby som griner a! Eller bruk av bæresjal? For det er jo ikke praktisk i det hele tatt!
Guri Malla har to små Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. januar 2008 For all del, kunne lagt det inn på Skravle jeg, men der kan man ikke være anonyme og da langt færre svar.. Lurer vel mest på det siste, om det er mor eller barn som til slutt har mest nytte av alt som tydeligvis er så "in" å gjøre nå
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 Jeg er helt for bæresjal, skal ikke ha noe samsoving da sambo røyker og jeg sover urolig(redd for å knuse ungen), har ikke planer om å ta opp barnet så fort det gråter, m.m gråten tilsier at det er nødvendig.(får se om jeg har samme holdning når ungen kommer) Har planer om å amme minimum 6 mnd, ikke noe nattamming med mindre det er behov for det. Vil gjøre det som er best for barnet, og hvis det betyr nattamming etter fylte 1 år, så får det bli det. Blir vel mest sannsynlig pumping og flaske etter ungen får tenner, evt begynner å bite. Når jeg tenker hippiemødre så tenker jeg mødre som røyker seg stein under graviditeten og amming, og ikke vet hvem pappan er pga "free love".....
Ikkelektuell Skrevet 1. januar 2008 #6 Skrevet 1. januar 2008 Det finnes verre trender (i den grad det kan kalles trendy å ta vare på et barn!?) enn dem du forgjeves prøver å hisse oss opp over her. Prøv skravle, du. Lykke til! Oi, jeg glemte nesten:
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #7 Skrevet 1. januar 2008 "ikke noe nattamming med mindre det er behov for det" De FLESTE unger som fullammes trenger mat om natta da!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #8 Skrevet 1. januar 2008 Bæresjal er vel ikke akkurat hippie... det gjøres jo rundt i hele verden - I Norge var det jo også slik en bar barna i riktig gamle dager. Mye bedre for babyer enn babybjørn etc... Å sove sammen har vi jo gjort siden tidenes morgen... er jo bare fordi vi har fått så store hus babyer nå liggeri egen seng på eget rom. du får heller kalle det gammeldagse mødre enn hippiemødre. enig med hun over - røyking er vel mer hippie enn måten en bærer barnet og ammer det på...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #9 Skrevet 1. januar 2008 Ang bæresjal, jeg fikk høre i går hvilken funksjon dette har.Når barnet ligger i bæresjal blir det vugget hele tiden, og dette er med på å utvikle vestibulærsansen mye raskere for barnet enn når det ligger i seng eller vugge.. Vil jo ikke kalle det for en hippiemetode, det gjøres jo overalt i verden da som sakt rett over meg her.. Ellers får jo folk gjøre som dem vil ang samsoving, gubben som røyker her kan jo sove på soffan om det er så forferdelig å ha han i samme rom som babyen.. Regner jo ikke med at han røyker på sengen... eller??
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #10 Skrevet 1. januar 2008 kan det være at vi lever i 2008 .. "hippi" hehe
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #11 Skrevet 1. januar 2008 Nei, en god del sover gjennom hele natta, faktisk. Man skal jo ikke vekke ungen om natta for å amme, med mindre ungen er underernært...
Geir34 Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 jeg elsker hippier og det de står for, jeg og kona(blomsten) som jeg liker å kalle henne hadde selv vært hippier hvis vi hadde vært 20år på 70 tallet. vi liker å bære barnet i bæresjal . da går vi nakne med kun bæresjalet .som oftest er vi nakne hjemme når vi ikke har besøk da. vi liker ikke å samsove da det begrenser den tiden vi har for oss selv og den elskoven det medfører. å ta opp barnet med en gang det gråter syns vi er tull.. vi ser derfor ingen sammenheng her.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Har du barn ennå? Eller er du en av de som vet hvordan ting skal gjøres og hvordan alle barn er så fort du har fått + på testen? Virker som det er fryktelig mange av siste sorten gitt... Alle barn vil ha mat på natta de første månedene, det er veldig få som sover natta gjennom før de har fått inn fast føde som rutine et par ganger om dagen. Bæresjal er veldig praktisk. Selv ikke-hippier vil vel ha hendene fri innimellom? Du vet at disse strenge mødrene som ble opplært i å ikke ta opp barna sine når de gråt er de samme som mistet melken etter et par ukers amming fordi de ikke kunne gi etter når barnet hadde økedøgn? og at samsovng gjør at mor og barn har en milighet til nok søvn fordi de ikke må våkne mer enn absolutt nødvendig for å få ammet?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #14 Skrevet 6. januar 2008 Helt enig med deg, Hønseguri! Synes synd på stakkars babyer som blir surret sammen i metervis med batikkstoff og bundet tett inntil mor. Sikkert mange gode argumenter for å gjøre dette mht. å få babyen til å føle seg som om den fortsatt var inne i livmor, men babyen har nå engang kommet ut nå - og bør venne seg til det. Og hva med far? Dette hippiestyret blir jo bare en forlengelse av svangerskapet og en dans etter mors pipe, spør du meg... Separasjonsangst! Og jada, det er sikkert mange fedre som også surrer seg sammen med barnet... Flott det, men ikke et hakk bedre for babyen som skal venne seg til et normalt liv ute i verden. Blir også luta lei foreldrepar som tar opp barn med en gang det rynker på nesen eller lager et lite klynk. Særlig gjelder dette litt større barn som forlengst har lært seg hvordan de skal få mammas og pappas medlidenhet. Hvordan skal barnet lære seg å finne roen til å sove en hel natt hvis foreldrene sitter klare til å ta det opp så snart det grynter? Her tror jeg faktisk mange foreldres behov for kos og følelse av å være viktig for barnet prioriteres fremfor barnas beste....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå