Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #1 Skrevet 1. januar 2008 Vurderer seriøst å begynne på sykepleien til høsten. Har sittet noen år på kontor men føler ikke det er noe for meg.. Er det noen av dere som er sykepleiere og kan si litt om hvordan dere trives med denne jobben? Takknemlig for svar :-)
alvis Skrevet 1. januar 2008 #2 Skrevet 1. januar 2008 Jeg er sykepleier og har jobbet som det i 10 år. Jeg trives kjempegodt med jobben men det er tungt! Det som er greit med å bli sykepleier er at du kan jobbe med så mye forskjellige ting. Du kan jobbe på sykehus, sykehjem, hjemmespl eller på kontor. Det som ikke alle tenker på att på et stort sykehus er avdelningene veldig spesialiserte. Dvs en avdelning fungerer som et litet minisykehus på sykehuset. Fast basis oppgavnene er de samme varierer det du gjør på jobbet veldig fra avdeling til avdeling. Blir du lei av en avdeling kan du prøve en annen o.s.v. Jeg har jobbet på kirurgisk avdelning på to store sykehus og trives som sagt godt. Du har mangen kollegaer, en spesiell humor og en jobb som definitivt ikke er som andre. Det du ser og gjør på jobben er ikke ting alle klarer og det formere deg som person. Ingen dager er like og det kan gå fra rolig til travelt på 10 min. Men det er så utrolig spennende og gøy. Sykehusene er veldig spesielle. Ingen som ikke jobber der kan forstå hvordan ting henger sammen og hvor mangen personer og telefoner det kreves for at en pasient skal bli operert. Som alle andre servise yrken er det tungt. Du kan gjøre så godt du bare kan og likevel bare få sure kommentarer, du kan bli truet og spyttet på men stort sett er de fleste pasienter fornøyde og takknemlige. Det jeg trives minst med er turnus arbeidet. 3 -delt turnus, jobbing i helger og hellidager er ikke bare gøy. Men jeg anbefaller yrket, det gjør jeg virkelig. Må likevel si at det finnes andre jobber som mindre travle, bedre betalt og som ikke har en tung turnus. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #3 Skrevet 1. januar 2008 Tusen takk for hyggelig og utfyllende svar :-) Jeg er veldig glad i å ha med mennesker å gjøre og trives med en hektisk hverdag, derfor lurer jeg på om ikke sykepleien kan være noe for meg. Kommer uansett til å søke nå til våren og så kan jeg tenke meg godt om noen måneder til før jeg evt. takker ja til plassen.
FanteGuri Skrevet 1. januar 2008 #4 Skrevet 1. januar 2008 Hei! Jeg er også en skarve sykepleier . Har vært sykepleier i snart 5 år. Har jobbet i hjemmetjenesten og de tre siste årene i kirurgisk avdeling på sykehus. Trives veldig godt med å være sykepleier, særlig i en kirurgisk avdeling, man har utrolig mange ulike oppgaver, og man blir aldri utlært! Ingen dager er like, og man treffer mange ulike pasienter. Å være sykepleier er svært meningsfylt synes jeg, kan ikke tenke meg noe annet yrke som er like meningsfylt, det er jo vi som virkelig hjelper mennesker som er syke og/ eller hjelpetrengende! Man må være forberedt på å måtte møte mennesker i alle livssituasjoner og alle slags personligheter, noen personligheter er ikke like behagelig som andre, slik er det, men man møter raskt igjen noen som vet å sette pris på det du hjelper dem med, så har man glemt den sinte og misfornøyde pasienten. Som sykepleier har du mange jobbmuligheter, og du trenger ikke jobbe 3-delt turnus, hvis man jobber på dagpost, slipper man det, der er det kun åpent på dagtid på hverdager. De fleste jobber allikevel turnus, og det er både fordeler og ulemper med det, alt etter som. Det verste med å være sykepleier er nok at man i perioder ikke får gjort arbeidet slik man skulle ønsket på grunn av dårlig tid. Man får kjeft og klager som egentlig ikke er beretiget sykepleieren, men systemet vi jobber i, og det føles blodig urettferdig! Jeg ville uansett ikke byttet jobb! Råder deg til å søke plass på studiet, og prøv det! Jeg begynte selv på studiet uten å vite så mye om det å være sykepleier, visste bare at jeg ville jobbe med mennesker, og jeg traff blink. Storkoste meg i de 3 studieårene. Lykke til!
mamma til s@lma Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 Hei! Enda en sykepleier her . Jeg har jobbet som sykepleier i 8 år, på ortopedisk avdeling på Haukeland. Kan godt skrive under alt det som de andre her skrevet før meg, det er utrolig spennende og utfordrende, men også veldig tung jobb. Har aldri før hatt så lang pause fra jobb, alltid jobbet 100 % , og nå selv om jeg koser meg med jenta hjemmet, savner jobben innmari. Så fangende det er. Det som jeg ville si fra meg, at dette er et service yrket, det må du ikke glemme før du bestemmer deg på noe. Krever masse tålmodighet og empati ( synes faktisk selv at absolutt alle som jobber med syke mennesker burde oppleve selv hvordan det er å være sengeliggende og pleietrengende i en dag, for å kunne forstå sine pasienter) . Man må være god psykolog, og det er ikke psykologien som man leser i lærebøker, den jeg snakker om kommer med tiden og eraring. Alle mennesker er ulike, alle som vi treffer på jobb har behov for behandling, og vi må kunne komunisere med alle, hvis vi skal gjøre jobben vår. Det er ikke verdens best betalt jobb, det må du også tenke om. Turnus arbeid, nattevakter, høytider , barnebursdag og alle disse dager når vi ville helst være med familien, ofte tilbringer vi på vakt. Stress, travle vakter når du ikke får tid å sette deg ned, for å ikke snakke om pause, tunge løft som i min tilfelle og mange kollegaer sliter helse, dette er en del av hverdagen. Men til tross alt dette har jeg aldri i livet angret på at jeg valgte å bli sykepleier.
Gjest Skrevet 1. januar 2008 #6 Skrevet 1. januar 2008 Jeg er sykepleier og signerer egentlig bare alvis over her, jeg er i samme situasjon som henne! Jobber også på kir avd på sykehus og stortrives. Men kunne tenkt med dagjobb etterhvert, så har lyst til å ta helsesøsterutdannelse senere. Lykke til!
alvis Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Mamma til s@lma! Har du jobbet på OT i 8 år? Har vi kanskje jobbet sammen. Jeg jobbet der i 4 år:) Stor trivdes på Haukeland!
mamma til s@lma Skrevet 2. januar 2008 #8 Skrevet 2. januar 2008 Alvis:Har jobbet der i 6 år, men til sammen som sykepleier i 8. Du kan godt sende meg pm, så finner vi ut om vi kjenner hverandre fra før ( men det gjør vi nesten sikkert )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå