Gjest Skrevet 1. januar 2008 #1 Skrevet 1. januar 2008 Er blitt så inni hampen forkjølet med dyp slimete hoste dagen og natten lang, helt tett i nesa og vondt her og der. Noen som vet hva jeg kan ta av hostesaft, nesedråper o.l?
melkekua™ Skrevet 1. januar 2008 #2 Skrevet 1. januar 2008 Slimløsende hostesaft kan man ta så lenge du følger det som står på flaska. Nesedråper/nesespray du kan bruke er: Zymelin (håper jeg stavet det riktig) og Rhinox er greit. Saltvann er også bra, men ikke alltid det hjelper. Prøv å hold deg unna Otrivin!
M*A*S*H* Skrevet 1. januar 2008 #3 Skrevet 1. januar 2008 Otrivin er synonymperparat i forhold til Zymelin. Med andre ord - akkurat samme virkestoff. Ingen av de to slagene slimhinneavsvellende nesepsrayene i Norge er mer farlige enn de andre - alle kan brukes i anbefalte doser også¨av gravide. Dog kan det tenkes at hvis de tas opp i kroppen, påvirker de negativt blodforsyningen til babyen - dessuten vil man bli skadet i nesen dersom man bruker det lengre enn det som står anbefalt. Derfor skal man bruke slike medisiner med forsiktighet og gjerne i barnedoser for å skåne babyen mest mulig. Saltvannsspray - med HYPERTONT saltvann - kan brukes helt fritt uten fare.
melkekua™ Skrevet 1. januar 2008 #4 Skrevet 1. januar 2008 Ante ikke at Zymelin er synonymt med Otrivin, så der lærte jeg noe, men har hørt at Otrivin ikke er anbefalt til gravide.......hmmm.....hvor hørte jeg det tro....
Labambie Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 Legen min ba meg ta Rhinox nå som jeg har bihulebetennelse.. Og det er jo like effektivt som otrivin,så da valgte jeg likeså greit det! Ellers paracet.. Hostesaft og slimløsende,hadde jeg kanskje ringt enten på legevakta nå eller fastlegen i morra og hørt om hva du kan ta.. Lykke til og god bedring!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #6 Skrevet 1. januar 2008 Hadde lungebetennelse i et svangerskap, men legen advarte meg mot hostesaft, drikk heller litt vann sakte rådet legen for å stilne hosten. Måtte likevel ta en kur med penicillin da. En gravid kollega ble av annen lege faktisk rådet til i mest mulig grad å unngå å hoste!
melkekua™ Skrevet 1. januar 2008 #7 Skrevet 1. januar 2008 Er nok forskjellig hva legene anbefaler til deg, så det lureste er vel å ringe fastlegen din )
Gjest Skrevet 2. januar 2008 #8 Skrevet 2. januar 2008 Takk for tips! Jeg fikk faktisk time hos legen idag :-). Det var generelt lite av hostemiksturer man kan ta, men hun skrev ut Cosylan til meg, som jeg kunne ta litt av om kvelden ... (høres ikke helt bra ut, men noen få dager får gå). Ellers kunne jeg ta nesedråper, men hun anbefalte de for barn og kun 2 ganger om dagen. Ellers var det å slappe av ... ble sykmeldt ut NESTE uke. Passer jo ikke bra midt i avslutningen på jobb, men orker virkelig ikke tanken på jobb heller. Gruer meg sykt til å ringe sjefen, så utsetter det til i morgen ... hun vet jo at jeg er borte idag. Får tenke på meg og baby for en gangs skyld ...
UngVoksen-over termin Skrevet 2. januar 2008 #9 Skrevet 2. januar 2008 Hei på deg! Har også lagt syk i 2 uker - hoste og forkjølet! Nesespray kan man bruke, og slimløsende hostesaft. Man skal være forsiktig de første 3 mnd, men nå i 3 trimester er jo babyen ferdig, og du må tenke på at om babyen hadde fått hoste når den ble født, ville den nok fått utskrevet hostesaft av legen den også... :-) Drikk sterk varm solbærsaft, det lindrer og hjelper mye, og knask i deg Fishermans friend, - det letter litt på trykket i skallen :-) Hiv også i deg masse C vitaminer - gjerne i form av mandariner og appelsin juice :-) (ikke før du legger deg da - da får du kanskje halsbrann.....) God bedring!!!
Erisa* Skrevet 2. januar 2008 #10 Skrevet 2. januar 2008 bare en liten kommentar til det med hostesaft og lungebetennelse: Noen ganger har hosten en viktig funksjon, nemlig å få opp puss og slim fra lunger og bronkier. Dette gjelder for eksempel ved lungebetennelse og bronkitt/bronkiolitt. Da er ikke hostesaft det lureste. Andre ganger har man en voldsom tørrhoste uten formål, og da kan det være aktuelt med hostesaft. Cosylan er nok det beste, men skal kun brukes i samråd med lege, for det inneholder et morfinpreparat. Når du har slimete hoste, kan en slimløsende hostesaft være god hjelp, men jeg er usikker på hvordan det er i forhold til graviditet. Tror Solvipect er greit, spør på apoteket. Nesedråper er omdiskutert, ikke ta det uten at du trenger det. Men det går an hvis du er fryktelig tett. Mitt tips er å kjøpe barne-nesedråper/spray. Der er dosen halvert, og du får ikke i deg like mye, men effekten er likevel god (i alle fall på meg). Saltvann kan du alltid ta, men det er ikke alltid det er nok. Jeg har tatt Rhinox når jeg var forkjøla i høst. Paracet tar du hvis du får feber over 38.5, det er viktig, for høyere feber er ugunstig for babyen. Varm solbærsaft med honning er gull verdt:) Samme med varm melk med honning:) God bedring!
Gjest Skrevet 2. januar 2008 #11 Skrevet 2. januar 2008 Takk for tips igjen! Erisa, du er jo legen vår her inne, så du må ikke føde med det første :-) (bare tull, skjønner du er veldig klar). Da har jeg tatt barnenesedråper og puster med nese uten snørr for første gang på evigheter - herlig! )
Erisa* Skrevet 2. januar 2008 #12 Skrevet 2. januar 2008 Hehe, superdoktorn, ja:) Er nok bare halvveis i studiet, så hør mer på en skikkelig doktor enn meg!
Gjest Skrevet 2. januar 2008 #13 Skrevet 2. januar 2008 ) Du får jo masse trening med hysteriske kasus ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #15 Skrevet 2. januar 2008 jeg har hostet og vært tett i bryst og nese siden oktober, og tatt div preparater, men selvfølgelig i moderate mengder. r ikke bra for fosteret at vi går rundt og r dårlige heller, så da sier leger ofte at når fordelen er bedre enn ulempen skal man ta medisin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå