Gå til innhold

HVOR mye får jeg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

La oss si jeg vangligvis har 15000 utbetalt hver mnd i lønn, dersom jeg velger 100% lønn og kortest permisjon, får jeg samme beløpet hver mnd som vanlig da eller? og hvor mye utgjør det egentlig sånn i kroner og øre å gå ner til 80 % lønn og få den lengste permisjonen?

vet jeg kan gå på NAV og regne, men får en vite eksakt hvor mye en får i foreldrepenger for mnd. før en velger 100 eller 80? jeg må jo nesten vite hvor mange tusen jeg faktisk får før jeg kan velge.....gidder ikke sitte blakk som en kirkerotte i permisjonstiden.

 

noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du velger 100% utbetaling får du det samme som nå, 15000 i mnd. Velger du 80%utbetaling får du jo det, 80 % av 15000 somn er 12000. Ikke mer hokus-pokus enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilinformasjon det første svaret du fikk. For du snakker om hva du får UTBETALT.

 

Det du må huske på er at du får mye lavere skatt når du tar 80%.

 

Si at du har 23000 BRUTTO. Da vil du få 18400 BRUTTO når du velger 80%. Men du vil skatte mindre i mnd. Så husk å endre skattekortet ditt på norge.no (du har vel fått skattekortet ditt i posten nå, der finnes pinkoder osv for endring).

 

Jeg har lønna som i eksempelet over. Pleier å få ca 16000 utbetalt, nå endte jeg på ca 14500kr utbetalt. (har en del gjeld, så får trukket fra gjeldsrenter - OG jeg skattet altfor mye nå før jeg sjekket opp i det nå). Men uansett kommer du ikke så mye dårligere ut av det, nettopp pga mindre skatt..

 

Forståelig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! tror jeg forstår... men hva er det jeg skal endre på skattekortet mitt? jeg kan vel ikke bestemme selv hvor mye skatt jeg skal betale? jeg er kanskje ganske dum nå men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må jo endre skattetrekket ditt...

men de pengene du evt betaler for mye i skatt får du jo igjen på skatten på våren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke noen av de svarene nedenfor er helt riktige. Hvor mye du har utbetalt pr i dag er som noen andre også sa egentlig ikke avgjørende, men hva bruttolønnen din er.

 

Imidlertid er det forskjell på om du får foreldrepengene direkte fra arbeidsgiver eller fra nav. Dersom du får det fra nav er feriepengene nemlig ikke med i beregningsgrunnlaget ditt, i motsetning til dersom du får det fra arbeidsgiver, hvor en vanligvis får den samme bruttolønnen som en pleier å få (selvsagt avhengig om du velger 100 eller 80% dekning).

 

Dersom du mottar utbetalingen fra nav, opparbeider du deg for øvrig heller ikke rett til så mye feriepenger som du oftest gjør når arbeidsgiver dekker foreldrepengene. Tror en bare opparbeider seg rett til ferie i 12 dager eller noe (står om det på nav sine sider).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten ting til som jeg kom på...

 

Det kan jo også være et poeng å tenke litt på hvor du har tenkt å gjøre av barnet i tiden etter at du har begynt i jobb igjen dersom du velger 100% lønn i 44 uker (minus fars 6 uker, samt de tre ukene før fødslen, så må en jo begynne i jobb igjen etter 35 uker). Dersom du da må betale for barnehage lønner det seg kanskje ikke likevel å ta 100% i 44 uker i stedet for 80% i 54 uker? Særlig sett hen til at skattetrekket også normalt sett er lavere.

 

Bare noe å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Slik jeg har forstått dette med foreldrepenger, er det slik at de ser på gjennomsnittet av bruttoårsinntekt de siste tre år, og de siste tre mnd før du går ut i permisjon. Beløpet, enten det betales av arbeidsgiver eller NAV, regnes alltid ut fra bruttolønnen din, dvs den lønnen du har før noe er trukket fra av skatt, pensjon, forsikringer osv.

 

Dersom du jobber i staten er det også slik at hvis du tjener mer enn det NAV har satt som 6G, som for tiden er ca 401000, betaler arbeidsgiver ut det overskytende. Enkelte arbeidsgivere utenom statlige bedrifter gjør også dette.

 

Grunnen til at det er lurt å justere skattetrekket, er at dersom du går ned til 80% lønn, er inntekten din lavere enn den er når du har 100%, og må derfor beregnes utifra dette. Det kan selvfølgelig være lurt, som noen sa, å bare beholde det trekket du har, slik at du får skatt til gode i juni. Dette blir jo en vurderingssak for den enkelte. Det er jo nemlig sånn at dersom man får foreldrepengene fra NAV, og ikke arbeidsgiver, så får man ikke feriepenger. Dvs året etter at du har vært ute i permisjon. Feriepengene er nemlig beregnet på inntekten et år tilbake.

 

Vet ikke om dette var noe oppklarende. Min opplevelse er ihvertfall at det er lurt å grave og spørre til man har blitt helt sikker. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mye det har å si med de tre siste årene i forhold til de tre siste måndene?

 

Det virker som de tre siste md er viktigst. Jeg tenkte å jobbe litt ekstra de siste tre md, hvis det kan ha noe å si på foreldrepengene.

Jeg jobber deltid ved siden av studier, og kan få så mye vakter jeg vil.

Sjefen spurte og om vi skulle spare lønningene og utbetale de fordelt på de tre siste, hvis det kunne hjelpe meg i å få mer penger.

 

Jobber ca 50% stilling, så det utgjør ikke så mye penger, men det hjelper godt på med noen ekstra tusen lapper i md.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du ikke lønninger i de minimum andre 3 mnd så da kan du ende opp med engangsstønaden. Arbeidsgiveren din skal sende inn lønnsopplysninger og der vil det stå hvor mye du har tjent på den arbeidsplassen hver mnd og til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var skrevet om å endre skattetrekket sitt her lengre oppe tror jeg ikke stemmer helt... Jeg spurte på trygdekontoret om jeg måtte endre skattekortet mitt og det skulle ikke være nødvendig sa hun.

Men jeg har skattetrekk etter tabell.. så kanskje det var derfor...

Men slikt skal vel uansett gå automatisk, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er StatoilHydroansatt og har valgt 80% lønn.

Min bruttolønn er nå 80% av normal brutto grunnlønn inkl alle faste tillegg.

Min nettolønn er litt høyere enn 80% av normal nettolønn inkl faste tillegg. Dette fordi, som nevnt i et annet innlegg, skattetrekket blir litt lavere da lønna jo er lavere.

Består din lønn av variable tillegg vil du antakelig ikke få disse medregnet og du vil merke det på utbetalinga, selv med 100%. Sjekk med arbeidsgiver hvilken del av lønna du får medregnet i grunnlaget.

 

Har du tabelltrekk justeres skattetrekket automatisk, du trenger ikke gjøre noe.

Ved prosenttrekk kan du kontakte Skattekontoret og be dem skrive ut et nytt skattekort om du synes du trenger de ekstra kronene nå og ikke neste sommer (da feriepengene dine vil bli lavere pga lavere lønn). Uansett er det ikke snakk om store summer hver måned, men det kan bli en fin slump i en engangsutbetaling :-)

 

Jeg fikk beskjed av både NAV og arbeidsgiver at jeg vil tape litt penger på å velge en 54 uker/80% - permisjon.

De ser kun på lønnsutbetalingen og tap av feriepenger (som jo regnes ut i % av bruttolønn), utgifter til barnepass i de ukene som skiller de to permisjonslengdene er nok ikke tatt med.

 

Jeg får nå 4000,- mindre i måneden utfra en normalmåned med 27 000 i brutto grunnlønn, vanlige faste tillegg og "fast" ekstratid.

Den "faste" ekstratiden får jeg ikke nå, heller ikke noen overtid = 0 overtidskroner!

Heldigvis har jeg en sunn økonomi som ikke er basert på overtid :-)

 

Jeg valgte 80% fordi disse først ukene er så verdifulle, babyen vokser så fort. Det har alt gått 2,5 måned!

Lykke til meg valget, fødsel, barseltid og fremtiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...