Gå til innhold

Overgang mme/kumelk...når og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon med svigermor her om dagen angående flaske og hvor lenge vi skal holde på. Hun sa at barna bør ha flaske som kos ihvertfall til de var 2-3 år, det var ikke akkurat det jeg hadde sett for meg. Jeg hadde tenkt å trappe ned mme etter fylte 1 år og gå over på kumelk på kopp, men så kom jeg til å tenke på at kanskje hun bør beholde flaska en liten stund til? (Ikke 3 år, men kanskje et halvt år til?)

Lurer også på om det er lurt å la de begynne med kopp med en gang, eller om man skal blande mme/kumelk på flaska eller hva man gjør. Hvor ofte i døgnet bør de få kumelk, er det i stedet for mme og/eller vann? Hun er jo veldig glad i vann, så jeg vil jo fortsette med det.

Vesla er snart 11 mnd så det er jo snart aktuelt. Dere som har barn over 1 år; hva gjør man?

Takk for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi har ikke melkeallergi i familien så vi gikk rett over til lettmelk når han fyllt 11 mnd.ca.

(De kan også drikke skummet, men normale babyer skal ikke ha helmelk.Kun de med ernæringsbehov).

Vi lager havregrøt med melk hver morgen samt at han får litt lunken melk i kopp/flaske en gang pr dag.Gjerne i forb. med frokost.Ellers er vann (ofte m litt fersk eplejuice) tørstedrikken her i huset.I flaske eller kopp.

Junior er 1 år.

ps.husk at svigermor har hatt barn i en helt annen "tidsalder" enn oss.Mye feilinfo, det skjønner jeg fra det min mor forteller.ds.

Skrevet

Takk for svar! Det med lettmelk viste jeg ikke, så det var bra du sa :-)

Jeg vet at svigermor har vokst opp med noe annet enn oss, men de svigermødrene har en tendens til å få en førstegangsmor til å føle at hun frarobber sitt barn noe viktig....det er nok jobben deres ;-)

Noen flere med erfaringer som vil dele?

Skrevet

Vi begynte da han var 1 år, blandet mme/melk til mme-eska var tom. Deretter fikk han melk til brødmåltidene (på flaske) og en flaske lunken melk om kvelden. Kumelk var ikke noe særlig populært i begynnelsen, så det er først nå da han er 17 mnd han drikker endel melk (på flaske) - og vil ha mer. Helsesøster sa det var greit at han ikke drakk så mye, han fikk i seg det han skulle ha av næringsstoffer gjennom ostepålegg, babygrøt osv. Vi gir han grønn lettmelk:)

Skrevet

Vi begynte med kumelk da lillemor var ca 1 år. I starten likte hun det ikke så i en periode så måtte vi lunke den litt i mikrobølgeovn. Men nå er hun veldig glad i det. Hun drikker lettmelk vanligvis. Vi gikk rett over på drikkekopp med tut. Nå har hun drukket av glass i et par måneder men drikker fortsatt vann fra tutkopp. Hun får melk til frokost og til kvelds.

Det er bare å prøve seg fram! Men jeg ville kuttet ut tåteflaska. Jeg syns ikke det er noen vits i at så store barn sutter på tåteflaske. Det er like greit at de lærer seg å drikke fra kopp/glass så slipper man mange sånne avvenningsperioder.

Skrevet

Supert, takk for svar. Vil helst kutte ut tåteflaska jeg også.

Skrevet

Skal man blande kumelk og mme 50-50 da? Dette lurer jeg også på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...