MJ<3 Skrevet 1. januar 2008 #1 Skrevet 1. januar 2008 Klokken 20.00 den 27/12 begynte jeg å få ganske sterke kynnere som kom regelmessig. Det gjorde ikke vondt før ca rundt klokken 23.00, da kjentes det som svake menssmerter når kynnerne kom. Det var da ca 5 minutter mellom hver. Jeg tenkte at jeg sikkert bare hadde stresset mye denne dagen og la meg til å sove. Klokken 00.30 våknet jeg av at "kynnerne" hadde blitt sterkere. Hadde også litt blod i trusa. Ringte føden, og de mente at det mest sannsynlig var noe på gang, men at det kom nok til å ta endel tid siden jeg var førstegangsfødende. Jeg ble bedt om å gå og legge meg og prøve å få meg litt søvn. Dette gikk ikke, for nå begynte det å ta seg opp sakte men sikkert. Så jeg gikk og dusjet og fikset meg litt, før jeg ringte igjen rundt 02.30. Da fikk jeg beskjed om å ringe tilbake om en time. Så da spiste jeg litt og slappet av så godt jeg kunne. Men var jo sykt oppspilt da!!! Klokken 04.30 ankom vi føden, de ville sjekke meg og evt sende meg hjem igjen. Da hadde jeg bare en cm åpning og var ganske umoden. Ble lagt i CTG. Og etter at jordmord hadde sjekket, begynte det å ta seg opp fort. Jeg slapp heldigvis å dra hjem igjen, men ble sendt ut vet 10.00 tiden for å gå en tur. Da var det helt for j..... vondt og jeg følte meg ganske dum der jeg hang overalt med rier, mens mannen min eller mamma masserte ryggen min. Misunte alle som gikk rundt med de nyfødte i trallene sine, og tenkte at de måtte syns veldig synd på meg.. Hehe.. Kom tilbake og fikk fødestue klokken 13.00, da hadde jeg ca 3 cm åpning. Etter dette var det et smertehelvete uten sidestykke. Prøvde å gå i badekaret men det gjorde bare vondt verre. Fikk lystgass, som hjalp litt, men dette var mest psykisk tror jeg. Spurte etter epidural rundt kl 15.30, og fikk beskjed om at det kunne ta litt tid siden anestesilegen var ekstremt opptatt. Fikk derfor sterilvannspapler i mellomtiden. Dette anbefales, da all smerte i ryggen forsvant og jeg kun hadde magen å konsentrere meg om. Epiduralen kom klokken 18.00. Da hadde jeg ca 7-8 cm åpning. Etter det var alt bare en lek, og jeg begynte å snakke om dagligdagse ting. Riene avtok litt, men det tok seg opp med drypp. Klokken 20.00 begynte jeg å presse. Dette var en helt syk følelse. Det var faktisk ikke vondt, men jeg kunne ikke skjønne hvordan jeg skulle klare å få en unge ut derfra. Men ut kom han, gullklumpen min. Og han var heeeelt perfekt! 9 på apgar score, og hadde hatt en fin fødsel han også Jeg fikk vite at det hadde vært en utrolig flott fødsel og at jeg hadde vært veldig flink. Utrolig at man aldri blir for gammel til å syns det er stas å høre hvor flink man har vært:) hehe... Hadde også en fantastisk jordmor, og er henne evig takknemlig! Knøttet kunne ikke holde seg inne til over nyttår, men jeg er igrunn glad uansett for at alt er over og at jeg kunne feire nyttår hjemme med gullungen! Epidural anbefales på det sterkeste, for meg var den iallefall gull verdt selv om det kun var et par timer jeg hadde den. Ikke var det vondt å sette den heller. Klem fra meg! Og godt nyttår alle sammen!!!!
Ninemi Skrevet 1. januar 2008 #2 Skrevet 1. januar 2008 Gratulerer så mye med den lille gutten :-) Hørtes ut som en fin fødselsoplevelse. Kos dere masse fremover. Godt nyttår! :-)
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 1. januar 2008 #3 Skrevet 1. januar 2008 Kjempefin fødselshistorie, blir så glad av å lese om en vellykka fødsel. Godt jobba, sier jeg bare! Du er den første jeg har hørt om som har fått sterilvannspapler, interessant og flott at det hjalp så godt. Gratulerer så mye med gutten din!! =)
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 1. januar 2008 #4 Skrevet 1. januar 2008 Gratulerer så mye med gutten!! Herlig historie, fint fortalt!! Gleder meg bare enda mer nå! Kos dere videre i det nye året, det har dere fortjent:)
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 Gratulerer! -Og takk for fin fødselshistorie:-)
melkekua™ Skrevet 1. januar 2008 #6 Skrevet 1. januar 2008 Gratulerer med gullgutten ) En flott fødselshistorie! Kos dere masse nå!
kaja & Andreas Skrevet 1. januar 2008 #7 Skrevet 1. januar 2008 gratulerer kjempemye med gutten jeg har bare noen spørsmål.ø er litt engstelig får fødselen og det er ikke lenge igjen! jeg lurer på hva Sterilvannspapler er, har aldri hørt om det før.
MJ<3 Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. januar 2008 Sterilvannspapler er sterilt vann som sprøytes inn rett under huden i korsryggen. Jeg fikk 5 stikk. Dette svir som satan i 20 sekunder, men da kan du puste lystgass for harde livet. Etter dette virker den bedøvende på ryggen, jeg kjente ingenting i ryggen etter denne. Du bør ikke være engstelig for fødselen. Jeg hadde veldig vondt i mange timer, men jeg skal absolutt gjøre det igjen! Og jeg er pysete! Den ungen skal liksom bare ut, og kroppen overtar på en fin måte. Du får krefter du ikke ante du hadde, og man blir så stolt av seg selv etterpå! Viktig å slappe max av mellom riene og ikke fokusere på smerten. De varer ikke lenge av gangen heller. Lykke til Kaja, dette går så bra atte:) Klem
Athina' Skrevet 1. januar 2008 #9 Skrevet 1. januar 2008 Så fin historie, og jeg ble så misunnelig :-) Vil ha gutten min jeg også, og jeg gleder meg mer og mer som historiene deres renner inn :-) Gratulerer så mye, og lykke til videre :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå