jannicke21 <3juli 08<3 Skrevet 1. januar 2008 #1 Skrevet 1. januar 2008 bestilte meg jordmor time i uke 10, da fikk jeg min første time i uke 24, er dette sent?? ble litt skuffa...
HjerteMom Skrevet 1. januar 2008 #2 Skrevet 1. januar 2008 Hei. Det er vel sånn det er blitt nå, dersom svangerskapet forløper normalt. Første ktr hos lege, andre på UL og tredje hos jordmor rundt omkring når du skal. Jeg skal også til jm som tredje ktr. Da er jeg vel 23 uker ca. Er en sånn oversikt her inne et sted, over når det er du skal på kontroll.
jannicke21 <3juli 08<3 Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2008 oki;) takk for svar;)
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 1. januar 2008 #4 Skrevet 1. januar 2008 Tror det kommer veldig ann på jordmordekningen i kommunen du bor i. Her jeg bor kom jeg rett inn til jordmor da jeg ringte i uke 13 og kunne bare stikke innom når som helst. Leste også om noen andre her inne som rett og slett ikke fikk jordmor i det hele tatt så veldig forskjell i vårt lille land...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Ja det er visst sånn det har blitt... men jeg har vært veldig heldig og fått jordmor fra uke 8 og har vært der 3 ganger allerede! I tillegg til ordinær UL og fastlegen i uke 6. Og nå er jeg 19 pluss.
Stella79 Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Jeg er i uke 14, fikk ikke time til jordmor før i uke 18 (rett etter UL). Har bare vært hos legen en gang til kontroll, og hun ønsket ikke å kjenne på magen, sjekke hjertelyd til fosteret eller noe... Dette er min første gang, så det hadde vært fint å fått tilbakemelding om at alt er OK der inne! Men magen vokser jo, så det er vel et tegn på at det går bra... Får bare være tålmodig og vente til UL!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Jordmoren min syns det er altfor få kontroller slik det er bestemt nå, så hun spør om jeg vil ha det etter det gamle mønsteret. Men det har vel kanskje med tilgang og jordmordekning der du bor. Jeg bor i Kr.sand.
MammaLykke 08 + 09+ juni 2011 Skrevet 2. januar 2008 #8 Skrevet 2. januar 2008 Var hos legen og bekreftet graviditet i uke 8, var der igjen for prøver, helsekort osv i uke 12. Var på ultralyd hos jordmor uke 17. Ikke vært hos jordmor igjen etter det, er nå 23+5, skal dit denne uken. Føler meg i fin form og at det ikke har vært noe behov før nå.
Kamel*Jente150408*:) Skrevet 2. januar 2008 #9 Skrevet 2. januar 2008 Heisann. jeg er i uke 27 og var første gang til jordmord i dag.
Kamel*Jente150408*:) Skrevet 2. januar 2008 #10 Skrevet 2. januar 2008 He he. Jordmor, ikke jordmord:)
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 2. januar 2008 #11 Skrevet 2. januar 2008 var hos jordmor i uke 14 men bestemte meg etter det og bruke kun legen min.
Piratsnuppa&Lukas! Skrevet 2. januar 2008 #12 Skrevet 2. januar 2008 jeg er 24 uker på vei, å har allerde vært hos jordmor 4 ganger, å lege to ganger, pluss 3 ul=)
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #13 Skrevet 2. januar 2008 Jeg var hos lege i uke 12, jordmor i uke 14 og 18 og skal tilbake til jordmor i uke 24. Vet ikke hva som er vanlig, men det er jordmoren min som setter opp timene så tett.
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 2. januar 2008 #14 Skrevet 2. januar 2008 Hvis det er første ordinære kontroll til jm, er det ikke sent. Er vel rundt uke 24 som er normen, jeg var i uke 24 da jeg hadde første ordinære kontroll til jm. Samt at jeg var på gruppeinfotime rundt uke 16, ul i uke 20 og første time til lege rundt uke 7. Varierer nok fra kommune til kommune dette med hvor ofte du kan stikke til jm, men så lenge du er tildelt jm, har du krav på å få alle kontroller til henne.
HelenFlores Skrevet 2. januar 2008 #15 Skrevet 2. januar 2008 Jeg har vært til månedlige kontroller hos min lege, og skal første gang til lege neste uke da jeg er i uke 25. Du som kun har hatt tre kontroller og sier det er slik systemet er!? Hvilket system er det? Ingen som har nektet meg masse kontroller, men har jeg kanskje en ekstra snill lege da? Gjør jo ikke meg noe altså Kjekt med masse oppfølging synes jeg. Neste uke skal jeg da altså både til min lege og til jordmor to dager etterhverandre...
Dizzie_mortil3 Skrevet 2. januar 2008 #16 Skrevet 2. januar 2008 Altså, de nye retningslinjene for svangerskapsomsorg fra ca 2006 gir deg rett til 8 kontroller totalt, hvorav den første før uke 13, den andre på ordinær UL ca uke 18 og jordmortime ca uke 24. Deretter anbefales kontroll hver 4.uke, altså i uke 28, uke 32 og 36, og deretter i uke 38 og uke 40. Dette gjelder dersom svangerskapet forløper normalt og du ikke trenger ekstra oppfølging i forhold til noe. I motsatt fall er det selvsagt ingen øvre grense for antall kontroller.. Det er jo viktig å huske at svangerskapet ikke er en sykdom, og normale svangerskap er på autopilot...de går sin gang med eller uten kontroller. Kontrollene er bare der for å avdekke avvik og intervenere dersom det er nødvendig. Og til deg HelenFlores: Jeg skjønner godt at du synes det er moro med kontroller og oppfølging, men det er vel litt overkill med kontroll to dager på rad? Den medisinske kompetansen kunne nok vært disponert bedre etter min mening.. Men legen og jordmoren vet vel ikke om hverandre? For da vil jeg tro at de hadde samordnet bedre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå