Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #1 Skrevet 1. januar 2008 Hvert år til jul får vi 500 kroner hver av samboer sin bestefar. Da er det en konvolutt med mitt navn, og en med hans navn. Slik har det vært så lenge vi har vært sammen, syv års tid. I år har han solgt huset sitt og flyttet i leilighet, fikk derfor endel penger av salget. Sambo fikk derfor 10 500,- og jeg som vanlig 500,- En konvolutt med hvert sitt navn på som de andre årene. Han hadde visst tenkt lenge på at han skulle dele litt med barnebarna sine. Vi er bare samboere, lite lån, lik inntekt og god økonomi. Hvordan ville dere gjort det med "fordeling" av pengene? Vi er enige om at det er hver våre penger, jeg 500- og han 10 500,- men mange andre mener dette er urettferdig at begge deler er våre sammen.... Ønsker helst å være anonym, legger det derfor kun ut her inne....
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #2 Skrevet 1. januar 2008 jeg ville kansje kjøpt noe ilag som man kan huske bestefar for, nor som man trenger kansje hardangerbestikk, ett servise (eller noe sånnt hvis dere ikke har det) kansje noe til huset noe som man har i mange år. istede for å bruke pengene på klær ol.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #3 Skrevet 1. januar 2008 Selvfølgelig er det hans penger. Jeg syns du er heldig som får så mye av hans bestefar.
puskiluska Skrevet 1. januar 2008 #4 Skrevet 1. januar 2008 Her er det jeg umiddelbart tenker: Dersom dere ellers har delt økonomi synes jeg det gjelder for disse pengene også. Dersom dere har felles økonimi synes jeg dette er en pott med penger som dere har fått sammen. En måte å løse det på uansett felles eller delt økonimi er jo å kjøpe barneutstyr for de 10.000 ekstra. Trenger dere vogn, stellebord, seng etc. så er de 10.000 borte på et blunk. Da går det hverken til deg eller han, men barnet!! En annen ting er at dersom de 10.000 er viktig for samboeren din å ha for seg selv så ville jeg ikke gjort noe stort nummer ut av det, men gjort det klart at dersom du da en dag får en ekstra pengegave så er de bare dine. Siden du skriver at dere har god økonomi så ville ikke jeg begynt å krangle iallefall om noe så "uvesentlig" som penger. Lykke til!
kokosyklus Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 Her blir det nok litt ekstra fremover også. Vi er gift, men allikvele tenker jeg at dersom han skulle arve noe fra sin mormor er det hans penger og hans valg hva han vil gjøre med de. Han sier han vil putte de inn i vårt felles lån, jeg synes hansklal gjøre hve han vil med de. Synes det er hans valg.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #6 Skrevet 1. januar 2008 Selvfølgelig er det DERES penger, vil nå jeg si. Hadde dere vært gift, ville det vært en selvfølge. Dere har likevel mange av de samme "rettighetene" som gifte har, selv om dere "bare" er samboere. Men dette handler nok mest om moral og etikk og fellesskap. Rent juridisk kan du ikke kreve pengene hans, men det er rart om han ikke tar det som en selvfølge og deler med deg (eller dere om dere har barn). For eksempel døde min svigerfar for et par år siden. Jeg og min samboer hadde ikke bodd sammen lenger enn litt over ett år da det skjedde, men alle pengene han arvet gikk rett i fellesskapet. Jeg synes pengene selvfølgelig er deres i sammen. Hadde jeg arvet en slump penger, hadde jeg delt med min elskede med største glede og selvfølgelighet! =D
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #7 Skrevet 1. januar 2008 Dette er jeg litt uenig i.. Det spørs helt hvordan dere deler pengene ellers. Som her så har vi separate lån (jeg sitter med 1/3 mer i lån enn han) og separat økonomi. Det han får er hans og det jeg får er mitt og alt til barnet spleiser vi på. Jeg fikk 9000kr av mamma til jul, hun har nettopp solgt leiligheten. Synes ikke det er naturlig at jeg skal la de gå rett inn i fellesskapet når vi deler så veldig på alt annet. Tror heller jeg skal la de gå i studier - nå har vi nemlig kjøpt det meste til barnerommet. Hadde vi hatt felles økonomi så selvfølgelig, men det har vi altså ikke. Nå skal det også sies at han tjener bedre enn meg og sitter igjen med mer i måneden. Meen hadde jeg funnet ut at han sliter økonomisk hadde det selvfølgelig vært naturlig at han fikk et par tusen i støtte av de pengene. Ellers skal vi ikke ha felles økonomi før vi er gift..
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #8 Skrevet 1. januar 2008 Ser noen drar inn arv her. Vil bare presisere at arv er sereie også når man er gift.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #9 Skrevet 1. januar 2008 HI igjen her.. Takk for alle gode innspill... Vi har både felles og delt økonomi. Setter like mye inn på felleskonto, og har egen konto utenom til eget forbruk, etc sminke etc....
mrss83 Skrevet 1. januar 2008 #10 Skrevet 1. januar 2008 Vi har helt felles økonomi, så uansett hvem som får penger så er det våre penger...
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #11 Skrevet 2. januar 2008 Når jeg eller mannen får pengegaver spørs det helt hva den som gir ønsker. Av og til sier de at det er til felles, av og til til hver av oss. Jeg synes det er urimelig å måtte dele når jeg får penger av Mamma feks. Vi har ikke felles økonomi - bare en felleskonto for felles utgifter, og mannen min har mye bedre lønn og færre faste utgifter. Har man fellesøkonomi, bør nok gaver fordeles likt. Evt at pengene brukes på noe felles, men som han får velge ut? (blir vel typisk større tv, ny pc e.l. ;-))
Lille`mor & lillebøll Skrevet 2. januar 2008 #12 Skrevet 2. januar 2008 Når jeg eller samboer får et større beløp av noen deler vi litt med hverandre,men det er i hovedsak mine eller hans penger. Ta for eks når han sleger noe eller tjener noen ekstra kroner på en jobb eller noe får jeg alltid litt utbytte av det som for eks,nye sko.......klær osv. samme med han:=) Me større beløp mener jeg over 5 og under 10 Fikk en gang 5000 av min far til sparing,tror ikke han ville satt så stor pris på at jeg gav halvparten til samboeren min...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå