Maiprinsessa06♀&Maiprins09♂ Skrevet 1. januar 2008 #1 Skrevet 1. januar 2008 En venninne av meg har en sønn med ADHD. Hun fikk 10 000 kr etterbetalt, når de fant ut han hadde ADHD. Og nå får hun noen tusen i mnd.. Hvorfor får man egentlig disse pengene? Jeg er bare nysgjerrig, og har ikke spurt henne hvorfor hun egentlig får så mye penger pga sønnen..
Fire småtroll Skrevet 1. januar 2008 #2 Skrevet 1. januar 2008 Hjelpestønad er en "lønn" du som foresatt får fra NAV om du har et barn som trenger mer pleie/stell enn et friskt barn. Minstekravet er at barnet krever mer enn 3 timer i uka merarbeid pga sin funksjonshemning. Jo mer arbeid/stell/pleie barnet trenger pga sin sykdom eller funksjonhemning jo mer penger kan du få, det er trinn1, trinn2 osv på stønaden.. Jeg får f.eks hjelpestønad fordi min datter har en arm med lammelser, som jeg må tøye, trene og gjøre øvelser med minst 3 ganger om dagen..
Maiprinsessa06♀&Maiprins09♂ Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2008 Okei, så hvis foresatte feks bruker mer enn 3 timer i uken på å hjelpe han med lekser feks, så får de "lønn" for det?
Maiprinsessa06♀&Maiprins09♂ Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. januar 2008 Hvordan sjekker de fra nav at dette stemmer da? Bare stoler de på deg liksom?
Fire småtroll Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 He, he... Nei, så lett er det nok ikke. Du må ha en diagnose fra behandlende lege på sykehuset, og prikk-til-prikk forklaring på hva barnet trenger av ekstra pleie i forhold til et friskt barn. Det må også være en varig funksjonshemning/sykdom, holder ikke at barnet er sykt i tre måneder liksom.. Min datter f.eks vil alltid ha en arm med lammelser, jeg følger henne til fysioterapeut to ganger i uka nå, og det må hun fortsette med antagelig hele livet, i tillegg til øvelser og tøyninger hjemme. Hun vil jo også få problemer med å kle seg selv, stelle seg osv.. Hun vil aldri bli frisk, og vil trenge oprasjoner og oppfølging fra spesialist på sykehuset hele oppveksten.
Maiprinsessa06♀&Maiprins09♂ Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. januar 2008 Jeg forstår hvorfor dere får stønad.. Virker som dere er mer bundet enn feks hun venninna mi. Trodde ikke man må følge et barn med DHD like mye.. Han er jo som et helt normalt barn, kan ikke se han har ADHD. Jeg ble overasska da hun sa de fikk den diagnosen på han. Han har bare vært litt umulig, pøbel på skolen iblant.. Veldig sjenrt, stille og rolig gutt hjemme, og ellers.. I det vi ser hvertfall.. Skjønner bare ikke hva hun for penger for.. De har et vanlig liv liksom.. hun hjelper han en del med lekser, så vidt jeg vet. Men det trodde jeg var ganske vanlig med barn i skole. Han er 13 år.
Fire småtroll Skrevet 1. januar 2008 #7 Skrevet 1. januar 2008 Tja, nå vet ikke jeg så mye om hvordan dette fungerer med andre diagnoser enn den vi har.. Vi har laveste sats da, det er drøye 900,- i mnd, så hvis hun har høyere sats enn det må det være mer problemer enn dere kan se. Veit noen diagnoser står på "lista" for hjelpestønad hos nav, bl.a hvis barnet har epilepsi, down syndrom osv får du automatisk innvilget hjelpesønad, kanskje ADHD står på denne lista?
1881 Skrevet 1. januar 2008 #8 Skrevet 1. januar 2008 Tviler på at du ville hatt hjelpestønad bare for noen få usle kroner, vi har det og det er tvert imot ikke noe og bli rik på. Har måttet gå ned i 80% stilling og den 20% stillingen jeg sa fra meg dekker ikke opp 1026 kroner i tapt arbeidsfortjeneste bare for og ha det sagt. Den revurderes hver 3 år og jo mer barnet trenger hjelp og i de fleste tilfeller så øker mye av hjelpebehovet ettersom barnet blir større. Det er langt fra en livsvarig stønad selv om den er skattefri. Vi måtte ha dokumentasjon fra lege, barnepsykolog, spesialpedagog, barnelege osv.. Er en hel dans og komme igjennom alle instansene. Håper du ikke missunner de som får en slik stønad pengene for vi skulle mer en gjerne ha hatt en frisk og rask unge enn 1026 kroner i måneden!
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 1. januar 2008 #9 Skrevet 1. januar 2008 Jeg har en sønn med ADHD og det synes ikke på han.. Han har diabetes også, ikke det heller synes på han.. Men, kan love deg at du aldri ville ha ønsket deg et eller flere barn med div sykdommer. Det er så mye mer arbeid, mas, til og fra kontroller, medisiner, xtra arbeid med lekser (som kan vare opptil 5 timer) Dessuten så har ikke (trenger ikke å gjelde alle) ADHD barn evnen til å passe på, feks lekser, saker, bøker, klokkeslett osv osv osv osv osv... Spør din venninne så vil du nok få svar på hvordan det er...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå