Gå til innhold

Datteren vår vil ikke skifte bleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår er 2 år og blånekter når hun må skiftes bleie på. Det er hyl og skrik. I bhg går det uten problemer.

Flere i samme situasjon som oss og som kan komme med løsning på problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, slik er det her også. Er en "slosskamp" hver gang lillegutt skal skifte bleie. Noen ganger greier jeg det bare ikke, er så redd for å få meg et kraftig spark i magen...

Også her går det helt problemfritt i barnehagen....

Har ingen løsning dessverre...

Skrevet

Høres ut som kanskje trassalderen har satt inn? Desverre er barn ofte en helt annen i barnehagen enn hjemme. Det så jeg mange eksempler på i min lille familiebarnehage.

Kanskje frøkna syns det er litt mye styr rundt det hele og benytter annledningen for å se hva som skjer?

Tror jeg ville brukt en av 2 varianter. Er en alder man kan snakke og forklare en del. Kanksje prøve å si: Dersom du ikke vil bytte bleie så blir du sår i stumpen og får vondt. dessuten lukter du vondt.. Vil du heller sitte på potte eller ta av bleie selv? Finnes det noen løsninger hun kan være tilfreds med? Up and go bleie som hun kan ta på selv?

Kanskje til og med la henne bare gå uten ¨å si så mye mer og vente og se hva hun da vil ta seg til? La det gå en god stund og så spørre igjen om det kanskje er på tide med skift? eller om hun vil få sår stump? Min formening er at barn i denne alderen forstår mer enn man tror. Mister man interessen fra en voksen som kanskje også overser hele saken litt så er det ingen grunn til å trasse lenger..

Ellers haddde jeg trolig satt hardt mot hardt. Sånn er det bare. Enten bytter du bleie, ellers så blir du på badet til du får byttet bleie. Time out løsning..... Er litt av typen gammel barneoppdragelse her dersom ikke noe annet fungerer.

men har stor forståelse for at det er litt frustrasjon i heimen når så små ting gjøres til kampsak av en 2 åring..

;)

Skrevet

Og her går det i påkledning før utgåing!

Er nok bare slik at de fleste ungene tester alle grenser innimellom, og sjekker hva som de kan få til og hva som ikke går...

Tips er vel litt vanskelig, for det er så opp til hver enkelt, men jeg mener iallefall (og dette er KUN min mening) at det å gi etter for dette, er det samme som å gi dem frikort til flere "tester".

Lag en strategi slik at man har kanskje litt bedre tid enn vanlig til skifting, hvis barnet begynner å hyle og bære seg, så ikke responder, bare fortsett. Kun når barnet er rolig og ligger sånn passe rolig skal man snakke og kose med det! Ved å unngå å lage oppstyr om når barna ståker og styrer så viser man dem rett og slett at dette som du holder på med nå er IKKE godtatt! Å skifte bleie, spise, kle av og på, osv osv er ting som rett og slett MÅ gjennomføres, og man bør ikke bøye seg..

Det kan være tungt, og kanskje man må rett og slett holde barnet litt fast (IKKE bruk av vold, eller utøve smerte på noe som helst slags vis) bare holde det fast.. Det gjør vi når knotten tuller med påkledning, har han på fanget og slipper han ikke! Har alt av klær og sko i umiddelbar nærhet slik at jeg ikke må lete og tulle rundt. Han har holdt på med dette noen uker, men etter at vi snakket sammen og begge gjør dette, så prøver han seg i starten, men gir opp. For han elsker å være ute, er kun testing han driver med!!

MEN!! Dette er MIN mening, jeg presiserer dette siden det er flere som reagerer hvis man er så uheldig å være "bombastisk"... :)

Lykke til uansett! Og hvis dere får andre tips som funker bedre, så skriv dem inn her så kan vi prøve andre ting også!

Skrevet

Her i gården gikk vi for en kombinasjon av forklaring og hardt mot hardt når trassen satte inn -og det funket, men det tok litt tid.

Forklarte en god stund før vi satte igang at "nå skal vi skifte bleie. Da gjør vi sånn og sånn..."...skikkelig detaljert, hehe. Og så fikk han valget om han ville hjelpe til -hente klut, bleie osv. Det kicket han skikkelig på, for det var tydelig at han ville ha litt mer kontrollen over hva som skjedde enn vi tidligere hadde gitt han. Etter en stund ble han skikkelig kry og ivrig når vi skulle skifte

Håper dette hjalp noe. Lykke til!

Skrevet

Spørre om hun vil slutte med bleie og begynne med truse? Gjøre litt stas med det hele, ta henne med på butikken slik at hun kan velge truse selv osv. Det gjorde vi med vår, sluttet tvert da han var 2 1/2 år (jenter sies jo å være litt tidligere enn gutter?) og vi hadde tre, jeg gjentar, tre (!) uhell og det var det. Og de tre uhellene kom av noe så enkelt at vi ikke hadde forklart ham skikkelig at han kunne bruke doen hos dagmamman også...ikke alltid like lett for de små å skjønne ting som vi tar som en selvfølge...

Kanskje dere er like heldige som oss?

Skrevet

Bare vær bestemt og konsekvent. Hold henne fast og skift, da har det gått over innen 3 uker med oss. Det er et pes mens det står på, men jeg tror veldig på det med bestem og konsekvent, da går det fort over. La henne forstå at det er ikke rom for diskujon og ingen alternativer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...