Gå til innhold

tenkte på dere som har

lillesøster skal bli storesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

overført hele huset på seg fordi mannen har særkullsbarn. Hva skjer om du dør først? Da sitter mannen med et hus/bil m.m. han ikke har lov å gjøre noe med eller iallefall ikke selge fordi det er barnas arv om barna er under 18 år. Og bilen forfaller og er kanskje ikke mye verdt når barna blir gammel nok til å bestemme over den selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har de nok, i samråd med advokaten sin, funnet en løsning på.... tror du ikke?

Skrevet

jo sikkert, men det hadde vært interessant å høre hvordan de gjør det.

Skrevet

Hm, får håpe de har tenkt på det.

Syns at alle barn har krav på å arve sine foreldre uansett jeg da...

Skrevet

er enig med deg, men det er jo ikke riktig at den gjenlevende skal måtte selge både hus og hjem for at ektefellens særkullsbarn skal få sitt. Er sikkert et vanskelig dilemma dette. Er vel egentlig i samme situasjon selv, bortsett fra at her hos oss eier jeg alt fordi gubben er/var slått konkurs og ikke kan/kunne eie noe på 5 år. Vi skal etterhvert skrive samboerkontrakt slik at ingen parter lider om det skulle hende en av oss noe.

Skrevet

Det er lurt å tenke godt gjennom hva som vil skje om noen dør eller ved skilsmisse.

Har man et høyt belånt hus er det ikke bare spørsmål om hvorvidt særkullsbarn skal få arven sin utbetalt, men også om gjenlevende greier å betjene gjelden alene. Er huset 100% lånefinansiert og det ikke finnes andre middler blir det heller ikke noe arv, det er ikke da problemet oppstår Problemet med å gi arv til særkullsbarn kommer bare der det er noen verdier inne i bildet.

For de fleste vil det derfor være bedre å skaffe seg en gjeldsforsikkring eller en skikkelig livsforsikkring. Det koster mer, men gir større trygghet.

Det å gjøre mange "smarte" sikkre noen barn på bekostning av andre bør man i hvertfal være forsiktig med hvis men har noe ønske om et fremtidig godt forhold til alle barna. Jeg vet i hvertfal at jeg hadde blitt såpas skuffet over min far om jeg fant ut at han hadde gjort noe sånt at jeg sansynligvis ikke hadde hat noe ønske om å omgås han etter at jeg var voksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...