elinmamma Skrevet 31. desember 2007 #1 Skrevet 31. desember 2007 Nå har jeg snakket så mange ganger om alle pengene som går bokstavelig talt opp i røyk på nyttårsaften, men hva har jeg gjort med det? Ingenting... I år bestemte jeg meg for å gi noen kroner istf å kjøpe fyrverkeri. Ringte givertelefonen til Kirkens Nødhjelp og ga 100. Noen andre som tar utfordringen og lar pengene komme andre tilgode enn smell og farger...?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 31. desember 2007 #2 Skrevet 31. desember 2007 nope.. kjæresten har brukt 500 kr på fyrverkeri og jeg glær meg! Det gjør lille også...
elinmamma Skrevet 31. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 31. desember 2007 Så bra! Jeg liker ikke raketter og ungene er redde, derfor kjøper vi ikke. Tenkte heller jeg kunne gi pengene til noen mer trengende enn oss.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 1. januar 2008 #4 Skrevet 1. januar 2008 Nei vet du hva. 1 gang i året må man få lov å bruke penger på en glede som er kortvarig uten å ha dårlig samvittighet for resten av verden. GODT NYTT ÅR TIL ALLE =0)
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 Signerer ovennevnte. En gang i året må man få sløse penger, på noe som er både kortvarig og morsomt. Har ikke dårlig samvittighet i det hele tatt, da jeg ga gaver til fadderbarnet mitt for det dobbelte av summen jeg kjøpte raketter for.
Gjest Skrevet 1. januar 2008 #6 Skrevet 1. januar 2008 Ja, penger til et veldedig formål i stedet for fyrverkeri hadde vært fint, men siden vi aldri bruker penger på fyrverkeri, så har vi ikke tenkt tanken på humanitære formål denne gangen heller. Men tanken din er veldig god, elinmamma, og argumentene som går på at en gang i året må man ha lov til å sløse bort penger på kortvarig moro, synes jeg er helt elendige. Etter min mening finnes det knapt nok noe så latterlig som å stå og skyte penger rett opp i luften, og hva kommer det ut av det? Absolutt ingenting. Dessuten er det farlig og ubehagelig både for mennesker og dyr, og ikke minst til fare for boliger. Lurer dessuten på hvilken gruppe mennesker som bruker mest penger på fyrverkeri, jeg.... Er det flest av dem som har sikkert nok, og som slik sett har råd til det, eller er det de som da må spise havregrøt til middag i et par uker for å få pengene til å strekke til....? Jaja, dette er vel en brannfakkel i det nye året, men den sjansen tar jeg, gitt...
Glad-mamma:) Skrevet 1. januar 2008 #7 Skrevet 1. januar 2008 Så fint at du har latt det gå fra teori til praksis! Jeg har tenkt tanken mange år, men har enda ikke gjort noe med det. Vi bruker ikke penger på raketter heller da, for jeg er sterk motstander. Dersom alle hadde gjort som deg ville det ha kommet inn mye penger til veldedige formål. Trondheim kommune har brukt 120000,- kr på raketter i år!!! Jeg synes det er tragisk med tanke på hva annet de pengene kunne ha gått til istedet. Psykiatrien feks. bevilges jo alt for lite penger. Det argumentet med at vi en dag i året må få lov til å sløse litt uten å få dårlig samvittighet, synes jeg blir feil å si i dagens forbruker samfunn. Det viser seg jo at vi bruker alt for mye/ unner oss alt for mye ting gjennom hele året. Dette er jo generelt da, så det kan jo tenkes at det er noen som er flinke. Jeg skal i hvertfall prøve å bli bedre i løpet av det nye året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå