Gå til innhold

Bekymret for hostingen til min sønn. Kan noen hjelpe???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min sønn på 3år har hostet veldig mye de siste 3 dagene, mest om kvelden/natten. Han hostet i over 1 time i går kveld og i dag før han endlig sovnet, men hører han sa tøtt og stadig der inne på soverommet. Han er også tett i nesen, men ikke bakterie snått (enda iallefall) ikke noe feber heller(enda) Det som gjør meg bekymret er hosten som er veldig sterk og hul. I går kveld hostet han sånn at han brakk seg og spydde litt. Vurderte da å ringe til legevakten, men tenkte å se det ann litt grunnet ingen feber. Er det bare en forkjølelse kanskje? Han har vært forkjølet før, men denne hosten reagerer jeg på som voldsom.(ps. han spiser og drikker godt)

Noen gode råd ? Noen som har vært borti slik hoste? Takker for svar jeg får:)

Godt nytt år folkens kan jeg slenge på også her:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke omjeg kan hjelpe deg , men deler din fortvilelse med deg.

Har selv en sønn som hostet til han brakk seg, ble dårlig av å ligge å høre på den stygge hosten. Tørr hoste bare om natten, brakk seg flere ganger. Først sa de at det var falsk krupp.

Men det fortsatte og da fikk han kolbe. Etter det gav det seg, men sluttet med kolben da han hadde fått astmamedisin som gjør at utvliklingen kan stoppe opp. Sluttet med denne medisinen for 1 mnd iden og nå har gutten begynt å hoste igjen. Jeg er fortvilet, rasende og lei meg. Men nå hoster vi alle så lurer på om luften er for tørr, så skal sette på luftfuktere og måle luftfuktigheten i leiligheten.

Skrevet

Her kommer verdens dummeste spm: du nevnte ikke noe hostesaft, men jeg regne med at det får han?

Ellers så syns jeg at du kan ringe legevakten og høre med dem, om du er så bekymra.

Skrevet

Han hostet som en voksen mann og spydde også.

Skrevet

Prøvd Ventoline ?

Skrevet

Lamela,

Har du erfaring med ventoline?

Hvordan har dere brukt det og i hvor lange perioder?

Skrevet

Vi har det samma problemet her og har faatt i oppgave aa kartlegge hosten. Vi ser at den kommer gjerne om natta, i kald luft eller naar han blir litt sliten i lek. Vi skal tilbake over nyttaar... Kan det vaere astma??

Skrevet

Hva i alle verden dere teker på. Astma medisin til en 3 åring????????

Dette er helt uaktuelt. Dette kan skade lungene hennes. Lungen er den en organ som tar lengst tid til å fungere som normalt etter omgansyke. Dette er ikke farlig så lenge hun ikke har feber. Prøv vanlig hoste saft. Hode og lungene (brysten) hennesmå holdes høyere enn hjerte nivå når hun vil sove. Kle henne godt og la vinduet stå på littegran. Cosilan hostesaft virker men ikke gi mere en 2-3 ml om natta. Vanlig hostesaft hjelper også.

Hva du gjør Ikke tenk på Astma medisin.

Skrevet

Ja, jeg synes det var rart at vi fikk astmamedisin på barneklinikken, Vi har sluttet å bruke den. Greit at det ikke er farlig, men du er vel klar over at det sliter på kroppen når de hoster hele natten til de spyr.

Det er ikke vi som har valgt å gi astmamedisn , men legene!!!

Skrevet

Ja, han har det klart hele tiden, men brukes bare når det er nødvendig.

Og det er hver gang han blir forkjølet. Da blir han så tett i brystet.

Skrevet

Er veldig mange som sliter med voldsom hoste for tiden. Mest pga klimaet. Sitter godt i, men går over =)

Skrevet

Eg hadde reist til legen med han eg. Det er like ille med hostesaft hvis det er slim som kjem opp når ungen hostar. Med hostesaft så kjem ikkje slimet opp fordi ungen ikkje får hosta, når det slimet ligger i lungene så er sjansen for lungebetendelse ganske stor. Er det tørr hoste så er det greit med hostesaft, men det hører du om det er våt el tørr hoste.

Krupp hoste hører du om det er. Gutten min kunne få min ventoline når han fikk krupp heime hos mamma og pappa. Eg hadde vert der eit par dagar også blei han forkjøla og fikk falsk krupp, eg var ute med han mange gonger uten at det hjalp og det var i november så det var kaldt og godt. Ringte da legevakta og dei sa det var greit at han fikk min ventoline og da ga det seg på 10min. Eg hadde cosylan ståans i kjøleskapet som eg fikk men som eg ikkje hadde bruka så mykje av og ringte legevakta om sønnen min kunne få litt av den hvis hosten ikkje ga seg, det lika dei ikkje, og fikk han så måtte han til legen dagen etter for å få sjekka ut hosten. Fikk da dosering til han.

Så ta kontakt med legen evt legevakt hvis du syns det hastar. Det er best at ein lege bestemmer om det er hostesaft, ventoline el ingenting ungen din skal få.

God bedring til sønnen din :)

Skrevet

Smør mentholatium salve under føttene. Det fungerer ofte her på 1,5 åringen som har mye astma/bronkitt....

Gjest irismor
Skrevet

Snuppa holdt på sånn. Vi var hos lege og det ble tatt noen prøver. Det ble påvist mycoplasma. Hun går nå på en antibiotikakur. Ta med deg din sønn til legen du.

Skrevet

Hva for slags råd er dette??

Nå har det seg slik at om det skulle være astma så er det mye værre å IKKE bruke medikamenter for dette enn å bruke det. Om lungen skades over lengre tid pga obstruksjon så vil dette lage ireversible skader på lungen. Astma medikamentene vil i så måte ha mindre bivirkninger. Her er det snakk om å eventuelt medisinere slik at lungen ikke får varige skader!

Har selv et astma barn og bruker både ventoline og flutide til henne, og det har hun brukt i halvannet år. Hun er akkurat fylt 2 år.

Anbefaler den som har skrevet dette om astma medikamenter å lese seg litt opp på fagliteratur før du kommer med så bastante råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...