Hege & lille Hannah <3 Skrevet 31. desember 2007 #2 Skrevet 31. desember 2007 Skulle gjerne visst dette selv. Tror ikke det er noen måte å finne ut om man er moden, men har ikke peiling.. Kanskje noen andre vet?
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #3 Skrevet 31. desember 2007 Man skal ikke sjekke om man er moden selv, da det medfører stor fare for infeksjon. Selv om du spriter fingrene eller bruker sterile hansker til å undersøke deg selv er det fare for at du fører e-coli bakterier opp i livmoren og skaper en infeksjon.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #4 Skrevet 31. desember 2007 Betyr det at man ikke bør ha sex også? Vil penis ta med seg bakterier opp i sjeden?
Marit & de 3 knøttene Skrevet 1. januar 2008 #5 Skrevet 1. januar 2008 Ha så mye sex du bare vil...faktisk kan seden gjøre at man modnes fortere! Vel og merke når man er fødeklar.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #6 Skrevet 1. januar 2008 Det er helt trygy å ha sex. Men når man sjekker om man er moden stikker man fingeren inn i livmoråpningen for å sjekke hvor myk den er og hvor mange cm livmorhalsen er. Fordi man stikker fingeren inn i livmoråpningen er det fare for infeksjon, penis kommer ikke inn i livmoren din. Så bare kos deg.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #7 Skrevet 1. januar 2008 Jeg hadde sex i går...for første gang på mnd...fikk kraftige maserier som varte i ca 5 t.mEN DET VAR MED DET...DET GIDDE MEG VEL BARE VONDT I RYGGEN
BlåklokkaVest Skrevet 1. januar 2008 #8 Skrevet 1. januar 2008 Jeg har 2 timer til nærmeste sykehus, og 1 time med båt til nærmeste jordmor. Har også styrtfødsler. Pga dette synes jeg det er greit å sjekke om jeg er moden, og lengden på livmorhalsen. Dette gjør jeg greit ved rett og slett å kjenne med fingeren om livmorhalsen er myk, og undersøker hvor mye av livmorhalsen som henger ned i skjeden. Jeg har ALDRI satt en finger opp i livmorhalsen! Og ikke tror jeg man bør gjøre det heller (kan sette i gang fødsel). Man kjenner godt om livmorhalsen er myk (myk som lepper sier noen, andre sier myk som smør) og dermed moden, UTEN å sette en finger opp i livmorhalsen. Jordmoren min vet at jeg sjekker, og har til og med bedt meg om å sjekke detaljer ved livmorhalsen som hun har lurt på. Før du sjekker bør du klippe neglene godt ned, vaske hendene og skrubbe neglene godt, og sprite hendene (jeg har kjøpt sånn håndsprit på apoteket som de bruker på sykehusene).
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #9 Skrevet 1. januar 2008 Kan du kjenne om du er myk når en har sex?følte meg veldig annerledes i går hehe...glatt og mykt Jeg hadde ikke klart å kjent forskjellen på livmorhalsen---vet ikke hvordan den kjennes ut ellers liksom..
BlåklokkaVest Skrevet 1. januar 2008 #10 Skrevet 1. januar 2008 .....kan forresten tilføye at de målene en tar selv blir bare ca-mål. Den delen av livmorhalsen som går opp i livmoren kan være litt tykkelse på selv om den kjennes utflatet ut. Men har den delen man kan kjenne selv flatet ut, så er jo prosessen i gang :-) Et nøyaktig mål får en ved innvendig ultralyd. Dette måler de ikke med mindre det er noe helt spesielt tror jeg. Jeg har selv utflatet livmorhals om kvelden, og har fått beskjed om å ta det godt med ro pga dette. Er 3.gansfødende, og livmorhalsen er derfor svakere enn hos førstegangs. Har tidligere vært moden helt fra uke 30 med begge de to andre barna, så det ikke nødvendigvis en indikator på at noe er på gang. Er du ikke moden, så får en vel egentlig info om at modningsprosessen gjenstår. Denne kan skje over tid, eller den kan skje den dagen fødselen starter.... En utflatet livmorhals informerer MEG om at fødselen kan komme til å gå fort, og at jeg må ta det med ro for ikke å få åpning. Sist jeg fødte gikk det 35 minutter fra 4 cm til full åpning. Får jeg åpning bør jeg reise inn på fastlandet i nærheten av sykehuset :-) Er bare i uke 30, og jeg har IKKE lyst til å føde for tidlig. Forhåpentligvis klarer jeg å gå til termin....
BlåklokkaVest Skrevet 1. januar 2008 #11 Skrevet 1. januar 2008 Anonym: Tror ikke du merker noe når du har sex.... Hvis du synes det føltes mykere i skjeden mens dere holdt på, så tipper jeg at du kanskje var mer "klar" enn tidligere? Skjeden blir gjerne litt mykere og elastisk hvis en er litt mer tent hvis jeg har lest riktig :-) Jeg kjenner dem som sier de får vondt hvis de ikke er nok "tent" på mannen. Hvis en ikke vet hvordan den kjennes ut ellers, så kan det gjerne være vanskelig å vite....... Den er i grunnen ganske fast til vanlig, men kan mykne tidlig. Noen sier som sagt at det skal kjennes ut som to veldig myke (slappe) lepper :-)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #12 Skrevet 1. januar 2008 Ang lengde på livmorhalsen. Jeg kjenner lite/ingen livmorhals når jeg kjenner etter selv, vet jeg er moden for jeg har hatt prematurerier. Men likevel målte de livmorhalsen til 30 mm på ul, da kjente jeg bare en liten kant...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå