Gå til innhold

Hvilken utdanning skal jeg ta i høst?

Anbefalte innlegg

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Aner ikke!:-/ Liker jo språk, men hva skal jeg bli hvis jeg tar det? Liker også tall og statistikk. Å bli revisor hørtes greit ut, men da blir jeg ikke den typiske økonomistudenten, og det gruer jeg meg litt til for jeg har dårlige erfaringer med å ikke passe inn i klassen!:-/

Noe dere anbefaler meg å bli? Jobb innenfor helsesektoren er i alle fall uaktuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med en studieveileder. Jeg ville i alle fall ikke valgt utdanning ut fra tips som jeg fikk på en tilfeldig side på nettet. Forresten med mindre du skal studere på Bi trenger du ikke bekymre deg for å ikke passe inn. Det er alle slags folk på alle linjer på høgskoler og uni.

Skrevet

Hva med type øk./adm.-studier på høgskole? Da får du bruk for økonomiinteressen, samtidig som klassen kanskje blir litt mindre ...ensrettet, kan man kanskje si. Dette er jo dessuten en utdanning som kan være grei å kombinere med litt språkfag, siden man kan velge veldig fleksibelt innen ulike jobbretninger i etterkant.

Skrevet

Hva med fremmedspråk som arabisk f.eks? Det har de Blindern.

Du kan bli tolk eller arbeide med fremmedkulturelle og integreringsrelaterte ting...

Eller radiograf, men det går jo innunder helsesektor igjen kanskje....

Skrevet

Hehe..mannen min er utdannet revisor og jeg syns verken han eller studiekompisene hans var typiske revisorer, hvis du tenker at de er nerdete. ;o) Men revisor er ikke et veldig familievennlig yrke da, så mannen min tok sikte på å få jobb som økonomisjef, og det fikk han. Fin jobb det hvis du liker tall og sånt no. :o)

Skrevet

Har ingenting i mot nerder...barnefar er jo språknerd, og da blir det mye snakk om språk. Helt greit for meg å høre på siden jeg liker språk jeg også...men jeg aner ikke åssen det er å høre på snakk om økonomi og den slags. Kjenner jeg meg rett virker det kjedelig!:-/

Men hvorfor er ikke revisor familievennlig?

Skrevet

Jeg syns det er gørrkjedelig å høre på ihvertfall!! ;o)

Revisorer jobber mye overtid fra januar til mai, syns nesten ikke vi så mannen min i de mnd i de årene han jobbet som revisor. Men klart det spørs sikkert litt hvilket selskap man jobber for da. Men det er jo i den perioden alle regnskapene skal revideres, og da er det jo naturlig med mye ekstraarbeid for revisorene.

Skrevet

Har lest at det blir mye jobbing når årsrevideringen kommer, men på en annen side så hadde man en grei ordning ang. sommerferie. Slik som familiesituasjonen min er nå så er jo planen å ha 50/50 med barnefar...altså kan jeg jobbe overtid uten at det går utover noen annenhver uke. Men så kan det jo hende at jeg får en ny partner eller blir sammen med barnefar igjen...aner jo ikke hvordan fremtiden blir.

God bedring til jenta di forresten...håper nyttårsfeiringen ordner seg!

Skrevet

Hvordan kan dette egentlig kombineres med språkfag?

Skrevet

Takk for det! :o)

Det er jo mange kvinnelige revisorer med barn, så noen klarer det jo fint. Jeg er selv sykepleier og jobber dermed skiftarbeid, det er også en grunn til at det funket dårlig for vår familie med så mye overtid hos min mann.

Lykke til uansett hva du velger å bli. :o)

Skrevet

Nettopp derfor jeg ikke vil i helsesektoren for jeg vil ikke jobbe skift. Tror barnefar satser på å bli professor, og slik jeg har oppfattet det kan man da styre timeplanen sin nokså fritt, så det er jo bra.

Takk selv...aner jo ikke hva jeg vil blir!

Skrevet

oj ambisiøs han her barnefaren! det tar tid å bli professor da...

men jeg skal ikke blande meg for mye opp i det.

har du kikket på studiehåndboken til UiO? (bor du i oslo? er det der du skal studere? kan dessverre bare si noe om blindern, ettersom det er eneste stedet jeg har erfaring med). med språkfag kan man jobbe med så mangt, oversetting, undervisning, du kan jobbe i statlige departementer (f.eks i Utenriksdepartementet, eks. som diplomat). "eksotiske" språk som russisk og arabisk og kinesisk er veldig i vinden, germansk og romansk institutt sliter mer. det blir færre og færre nordmenn som kan fransk og tysk, og det vil bli etterspørsel etter folk som kan det om kort tid (eller kanskje det har skjedd allerede). bare et lite tips.

har du forresten vurdert samfunnsøkonomi? det er økonomi og og samfunnsfag i ett, der man ser økonomi i et større perspektiv fremfor å sitte med regnskap o.l.

jeg ser flere har anbefalt at du tar kontakt med studieveileder, men min erfaring er at selv om de er hjelpsomme, er akkurat konkrete studievalg noe man må ta ansvar for å finne ut av selv. bruk litt tid på universiteter og høyskolers nettsider.

lykke til!

ps jeg har truffet en del spreke revisorer

Skrevet

Jeg synes du skal starte med et språkfag først, og såtenker du deg om menst du holder på med det.

Det er alltid bra med et ekstra språk på CV'en, og det kan du få nruk for i ufttelig mange ulike yrker og jobber.

Lykke til med valget.

Skrevet

Haha...var jo diplomat jeg skulle bli!:P Var det som var planen fra jeg var 13-20. Men så blei det jo slutt mellom meg og barnefar, og som diplomat må en bo i utlandet, noe som er uaktuelt for eksen. Oversetting og tolking er noe jeg ikke har lyst til å gjøre selv om jeg liker språk...å bli lærer er også uaktuelt (mamma er utdanna lærer så jeg har hatt innsikt i den hverdagen). Samfunnsøkonomi er forresten gørr kjedelig!:P

Har gått igjennom de fleste av UiOs tilbud (er allerede språkstudent der, men har bare kunnet ta norskfag pga den teite kvalitetsreformen som krever 80% oppmøte...ikke så lett når man skal føde midt i semesteret!), men ikke mye som tiltrekker. Så jeg kikka litt på HiO også, men må vel bruke litt mer tid på det her.

Barnefar kan godt bli professor hvis han vil...han har karakterene, tida og interessen til det!

Skrevet

ha ha, ja ok så var forslaget mitt gørr kjedelig da!

jeg synes det høres merkelig ut det du sier om 80% oppmøte - jeg kjenner flere utenom meg selv som har tatt språkemner uten å stille opp i det hele tatt! jeg går på fransk jeg da, og har kommet meg godt opp på høyere nivå med sparsomt oppmøte. uansett hvor mye de truer med oppmøtekrav på emnesidene, er de sjeldent så strenge som de påstår. er jo ikke barnehage heller! så lenge man leverer inn den/de duste kvalifiseringsoppgaven/e går det alltid greit er min erfaring. men det er kanskje språklaben som stikker kjepper i hjulene da, jeg har skjønt at de muligens er strengere på oppmøte der.

menmen jeg skla ikke komme med flere gode forslag jeg da om hva du kan studere! jeg var også i beit for forslag for noen år siden, før jeg begynte på fransk helt tilfeldig, og ble der ettersom jeg fikk det til. jeg ser frem til en helt grei jobb når jeg er ferdig, og er fornøyd med det.

lykke til til deg da, og godt nyttår!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...