*Mustang Sally* Skrevet 31. desember 2007 #1 Skrevet 31. desember 2007 Dere bærer på de små i 9 mnd i magen. Det mest naturlige er å ha de inntil dere når de er kommet ut også. www.barnvedhjertet.no
Puselure Skrevet 31. desember 2007 #2 Skrevet 31. desember 2007 Her er også en nettside om bæring: www.tettinntil.com
Tredjemann på vei :D Skrevet 31. desember 2007 #3 Skrevet 31. desember 2007 Joda, sant at man bør bære babyene inntil seg. Koselig for både mor og barn:-) Men alt med måte da selvsagt. Så lenge babyen er fornøyd med å ligge på et teppe på gulvet eller lignende, så bør den jo heller det fremfor å bæres i en fast stilling. Den har veldig godt av å trene opp kroppen sin på et flatt underlag:-) Det med at barn nå for tiden er så sene med å gå osv. kan godt skyldes at mange passiviserer ungene for mye og lar dem sitte mye i vippestol, bilstol, vogn eller bærer dem altfor mye. De skal jo trene opp muskulaturen sin gradvis fra de kommer ut av magen.
Tredjemann på vei :D Skrevet 31. desember 2007 #5 Skrevet 31. desember 2007 Ikke alle barn nei, men en del som har forsket på dette har sett en forsinkning i grovmotorikken hos ungene som vokser opp nå i forhold til de som vokste opp for 20-30 år siden. Den mest sannsynlige faktoren til det er at flere barn er med på kafe, reiser mer, og at man har mange flere "hjelpemidler" til babyer som kan gjøre dem passive. Når de trenger kos og trøst er det selvfølgelig bra å bære barnet tett inntil seg, men er barnet opplagt og i god form bør det ligge mye på flatt underlag. Ikke noe problem å prate og kose med babyen mens den ligger på gulvet. Når ungene blir større bør de få bevege seg masse fritt der det er god boltreplass! Ta dem med i hagen, på stranda og la dem tilbringe mye tid på gulvet hjemme:-)
Gjest dagdrømmer Skrevet 31. desember 2007 #6 Skrevet 31. desember 2007 Hm, frøkena mi var ikke spesielt kjapp, men hun lå på pledd på gulvet mesteparten av tiden, ikke så veldig mye kafeliv eller vippestol her i gården. Hun var 15- 16 mnd, og det samme var jeg, så det var nok bare litt arvelig treghet her i gården=)
Tredjemann på vei :D Skrevet 31. desember 2007 #7 Skrevet 31. desember 2007 Ja, arv har nok også litt å si! Både jeg, samboern og lillemann gikk da vi var rundt 12-13 mnd gamle.
SuperMoM <3 Skrevet 31. desember 2007 #8 Skrevet 31. desember 2007 Vi bar småen inntil oss.Vi hadde også han liggende på "gulvet". Hadde en tykk trenings matte for mor og barn.. et baby teppe over der + baby gym teppe og baby gym over der igjen.Småen ble veldig fort sterk i nakke og ryggen.. turde å sleppe seg selv helt (altså gikk hele tiden i stedet for å gå noen meter og sette seg ned) en uke før 1-års dagen. Vi bar en del på han først også.. det endte med at han ikke ville sove uten at han lå inntil oss eller at vi bar på han.Dette gjorde sånn at vi slet med å få lagt han på egen hånd.Han nekta å sove uten å få kos fra oss!Det ble sinnsykt slitsomt.. Det finnes jo grenser for alt man gjør.Viktig og vise kjærlighet til den lille,men også viktig å la den lille få leke seg og bli sterkere. Vi har aldri brukt vippe stol på småen,da vi fikk streng beskjed fra helse stasjonen om at det var skadelig for ryggen til den lille.Akkurat det samme som å sitte unødvendig mye i bilstolen.Må jo sitte i den i bilen,men ellers så skal man ta de ut og ikke la de fortsette å sove i stolen.. Fin motorikken,grovmotorikken til småen er veldig bra.Fikk skryt på helse stasjonen sist.15 måneder..
mamman t o.a Skrevet 31. desember 2007 #9 Skrevet 31. desember 2007 skal ha bæresjal fra tettinntil jeg:) er jo ikke snakk om og ha barnet "på" seg hele tiden... desuten blir barn mye roligere av kropskontakt...
Edelweis Skrevet 31. desember 2007 #10 Skrevet 31. desember 2007 litjmy. hvor får jeg kjøpt et sånnt bæresjal? jeg skulle gjerne hatt det til den nye bebien, så jeg kan være mye ute me jenta mi=)
Gjest Skrevet 31. desember 2007 #11 Skrevet 31. desember 2007 Er det farlig om man lærer seg å gå en måned senere enn for 50 år siden? De gamle "husmødre" som mange nå snakker varmt om som jo var hjemme "med barna" på 50-tallet hadde jo så mye husarbeid å gjøre at de slett ikke hadde tid til barna. Da slapp de ungene ned på gulvet for seg selv, og de lærte muligens å gå bittelitt tidligere. Om jeg nå har en permisjonstid hvor jeg er mye ute med min baby, går turer, gjerne en tur på kafe og koser masse med babyen og det gjør at babyen blir bittelitt "forsinket" i utviklingen, så gjør det meg utrolig lite. Da kjenner jeg hvertfall babyen godt og vil kunne fange opp om det er noe mer alvorlig galt med h*n. Babyer skal ligge for seg selv så mye de har lyst til, men de første månedene er ikke det snakk om mange minuttene om gangen. Resten av dagen er det soving, stell, amming og byssing som gjelder. Byssing kan skje i vogn, på armen, eller i bæretøy. Vogn er ikke alltid en stor suksess, på armen blir fort slitsomt, mens bæretøy er både hyggelig, ofte vellykket og ikke slitsomt. Så jeg ser ingen grunn til å ikke prøve meg frem på dette!
trollmamma Skrevet 31. desember 2007 #12 Skrevet 31. desember 2007 Føler for å sei noko her. Mine barn har blitt bært masse heilt fra fødsel av i sjal og meitai. Då dei var nyfødte hang dei på meg nesten heile tida. Etterkvart som dei vart eldre, gav dei sjølve uttrykk for at dei ville ha anna stimuli. Så da vart dei bært når dei ville og låg på golvet når dei ville. Barn som blir bært får trent muskler som berre det. Berre tenk på kor dei bruker nakkemusklene til å holde hodet (når dei vert så gamle) dei store muskelgruppene og balansenervene får trent seg når barnet må stabilisere kroppen. Mine barn har reist seg i 7-8 mnds alder, dei to eldste gjekk sjølve då dei var 9,5 mnd og eldste da han var 10,5 mnd. Så det at barn vert seinare med å gå av bæring, trur eg er berre tull. Kunne egentleg godt tenkt meg at dei hadde venta litt med å begynne å gå eg blir nå fort nok store Men barn er meir klumsete no enn før, og det trur eg er fordi foreldre er så frykteleg redd for at barna skal skade seg at dei ikkje tørr å la barna lære seg sjølve kva som er farleg og korleis dei skal beherske kroppen sin. Barn er veldig kapable til å passe seg sjølve med tanke på klatring og slikt. Må berre vere flinke å legge forholda til rette.
Staark Skrevet 1. januar 2008 #13 Skrevet 1. januar 2008 Jeg har ordnet meg mei-tai! Ser for meg å bruke den som en avveksling fra vognen, når vi drar på ferie f.eks. Gleder meg til å få testet den ut
Vertigo Skrevet 1. januar 2008 #14 Skrevet 1. januar 2008 Det er stor forskjell på å plassere babyen i vippestol/bilstol/vogn/på gulvet og å bære det i bæretøy (bæresjal, slynge osv). Den første kategorien er alle "passive" måter for babyen, den får ikke bevegelse uten selv å bevege seg. I bæretøy - eller i omsorgspersonenes armer for så vidt - får babyen i tillegg til kroppskontakt - som er svært viktig - følge bærerens bevegelser, og får dermed stimulering av beste sort. Balansen får trening og muskulaturen blir trenet. Ikke så god til å formulere meg i dag, men bæring kan definitivt ikke sammenlignes med å sette babyen i stol/vogn. Det som imidlertid er svært viktig er at en har bæretøy som er ergonomisk riktig både for bærer og baby.
Vertigo Skrevet 1. januar 2008 #15 Skrevet 1. januar 2008 Lette etter en link om dette i stad, men fant den ikke. Nå dukket den selvfølgelig opp: http://toogto.com/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=27
Sjalabais Skrevet 1. januar 2008 #16 Skrevet 1. januar 2008 Vet ikke hvor du har det fra at barn er seinere med å gå nå enn de var før, men det får så være :-) En vanlig misforståelse er at folk som bærer babyene sine i sjal/slynge/Mei Tai e.l., er at de bærer hele tida, men det stemmer i hvertfall ikke for meg, eller de jeg kjenner som bærer mye. Bæring er noe som kommer i tillegg til vognbruk, gulvtid, bæring i armene o.l. Noen bærer også i stedet for å bruke vogn, noe jeg ikke ser problemet med. Bæring stimulerer muskulaturen, sanseapparatet og hjernen mye mer enn det å ligge i vogn. I tillegg så får lille trygghet, nærhet og det er lett å skjerme lille mot overstimulering ved at h*n selv lener seg inn mot bæreren og på den måten får lukket seg vekk fra omverden. Et annet aspekt med bæring i godt bæretøy, er at foreldre med kolikkbabyer kan bære så lenge lille ønsker å bæres uten å bekymre seg for feilbelastning på rygg, bekken og hofter til lille. Hvor mange av oss har vel ikke bært på seg lange armer og stive nakker mens en har prøvd å roe ned en illskrikende baby med vondt? Jeg anbefaler på det sterkeste å investere i bæretøy når en venter smått!
UnePune äntligen hemma! Skrevet 1. januar 2008 #17 Skrevet 1. januar 2008 Bærer barna mine minst mulig jeg =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå