Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #1 Skrevet 31. desember 2007 har ei datter på strax 3 mnd.... sliter sånn me å legge henne om kveldene...kan kave i 2 timer ofte....av og til litt lenger også:( når hun først sovner , sover hun lenge, det er hærlig, men denne leggingen sliter meg ut:( hun sover tre timer i strekk om dagen, og noen smålurer her og der etter det... om hun ikke får søvn blir hun umulig og veldig grinete, så det hjelper ikke å holde henne våken heller... noen som har noen tips?????? når får dere småtassene i sengs om kveldene?? blir det bedre når hun begynner med grøt??
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #2 Skrevet 31. desember 2007 Når starter dere kaoset?? Hos oss må vi starte i 7-tiden, fordi hun begynner å bli trøtt. Etter julen har vi hatt et vilt kaos igjen, men det har bedret seg i kveld faktisk. Jeg mater rett før legging, synger nattasang, legger henne, og koser til hun puster rolig og ikke skriker. I går tok det 45 minutter før hun roet seg første gang. Så går jeg ut, og venter på at spetakkelet skal starte igjen. Koser til hun puster rolig og går ut igjen. Lar henne klage litt, men ikke skrike på ordentlig. I kveld tok første tur 5 minutter, men jeg var oppe 10 ganger den neste halve timen. Hun roer seg fort når jeg kommer inn. Ellers er alderen og sovingen den samme som hos dere..
hit og dit Skrevet 31. desember 2007 #3 Skrevet 31. desember 2007 Tuva var veldig grinete/sutrete på kveldane når ho var så lita. 2-3 mnd. Ho var trøtt, men sov veldig lett. For det meste sov ho på meg, eller korte lurar i vugga si. Dette gjekk gradvis over. Når ho var rundt 4 mnd så var ho blidare og sov tyngre. (Ho fekk vanen å bli byssa i søvn rundt 5mnd alderen, men det er på grunn av noe anna.) Når ho sov i denne perioden så sov ho godt. Ho la seg ni-ti og sov til sju. Det blei verre igjen når ho starta med graut. Ho starta rundt 6mnd, og gjekk fra å sove natta gjennom til å våkne like ofte som når ho var mindre. Gjerne to tre ganger om kvelden, og to ganger om natta. No er ho 6,5 mnd. Ho er blidare om kveldane, har ei ca fast tid ho legger seg på (klokka ni-ti), spiser graut to timar før ho legg seg og søv gjennom natta. Då ho fekk graut nærmare leggetid, alt innen ein time før, så sov ho lettare og våkna meir.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #4 Skrevet 31. desember 2007 jeg får henne sjelden i seng før 01.00 faktisk....begynner leggingen i halv ellve tiden... jeg gir henne mye mat, til hun ikke vil ha mer...så legger jeg henne i vippestolen, og vipper henne til hun sovner. Når jeg er sikker på at hun sover og hat gjort det i 10 min, leggger jeg henne i sengen...det er da styret begynner, endten så våkner hun og skriker, eller så sover hun videre... vet det sikkert ikke er så bra med den vippestolen, men det er tydligvis slik hun vil ha det... samboeren min er sjømann, så han er borte 4 uker, så hjemme 4 uker osv.... derfor står jeg ikke opp tidlig om morningene, sikkert ikke bra de heller, men dagene blir laaaaaange om jeg starter dagene så tidlig...
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #5 Skrevet 31. desember 2007 når du ga grøt, amma du henne før du la henne da?? jeg tenker å begynne me grøt når hun er 4 mnd, har blitt anbefalt det... moren min begynte å gi meg grøt da jeg va ca 3,5 mnd...kanskje litt tidlig, men det va vanlig før...
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #6 Skrevet 31. desember 2007 Kanskje hun vil sove tidligere, hvis dere står opp tidligere?? Det skjedde hos oss i hvert fall.. Har også bysset og båret i søvn, for så å legge henne ned, og da våknet hun med et skrik og spetakkelet fortsatte. Vi har jobbet veldig hardt for at hun skal sovne i sengen!! Kan ta en rolig overgang; legge henne ned når hun er våken, plukke opp igjen når hun begynner å grine, legge ned igjen når hun slutter, og fortsette... Det er utrolig tungt i noen dager, men så blir det lettere etter hvert... Det er verdt et forsøk. Jeg var sikker på at "lille trille" ikke kom til å sove i sin egen seng i det hele tatt, men det gikk til slutt. Så ikk mist troen, og når du har mest lyst til å grine selv, tenk at det blir bedre i morgen!!!
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #7 Skrevet 31. desember 2007 ja, jeg er vel litt egoistisk som ikke orker å stå opp så tidlig... står opp ca i 10 tiden....men som sagt litt over her så er jeg alene, og da frister det ikke å ha lange dager:( hun sover fint i sengen, det har hun gjort fra begynnelsen av...men det er selve leggingen som er problemet... ofte begynner jeg å grine av heile greia... blir så sliten og lei:(
Gjest Skrevet 31. desember 2007 #8 Skrevet 31. desember 2007 Kan jeg spørre hvorfor du er anbefalt å begynne med grøt når hun er 4 mnd?
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #9 Skrevet 31. desember 2007 Synes ikke 10-tiden er så veldig sent, jeg da.. Misunner deg litt der, jeg!! Er på plass igjen etter en litt for kort natt... Det er hardt, spesielt når man ikke kan dele frustrasjonen med noen!! Lykke til...
simsalabima Skrevet 31. desember 2007 #10 Skrevet 31. desember 2007 Hei! Starter med kveldstellet på jenta vår ca 18.15, da hun er veldig trøtt, bad,pupp,sang, demper lysene etc. Legger henne ca 19.00. Sover ca en halv time. Etter mye styr skriking tar henne opp og legger henne igjen ca 5 ganger før det går.Jeg har stresset så vanvittig med dette her at jeg tilslutt har funnet ut at jeg har rett å slett gitt opp å få henne til å sove så tidlig. Tar henne derfor opp og har henne på fanget, bærer etc. På den måten får jeg hvertfall sett litt tv av og til. Hvis ikke blir kveldene veldig stusselige siden mannen min jobber offshore 5 uker borte om gangen. Kjedelig å sitte alene på kveldene. Men uansett: så i 9 tiden er hun igjen utrolig trøtt, starter same procedure igjen. Får tilslutt lagt henne ca halv ti og da sover hun for natten;). Yeah! MEN: hun våkner igjen i halv tre tiden for mat, og i det siste har jeg vært så langt inn i drømmeland at jeg sovner når jeg ammer henne og hun blir da liggende i min seng resten av natten. I det siste har hun da også begynt å våkne mange ganger etter denne første ammingen og skal ha mat mat mat mat.. UTrolig slitsomt, men er jo min egen feil siden jeg ikke orker å legge henne tilbake i vogga. Enten det, eller så trenge hun snart fast føde? Jeg merket utrolig bedring da jeg begynte å innnføre faste tider for soving på dag og kveldstell. På klokka! Det var da jeg fikk henne til å sovne halv ti. Står opp ca 7, sover ca 8.45-11.30 (tur i vogna), Sover ca 13.00-14.00, Sover ca 16.00-17.00 så kveldstell kl 18.15 og en halvtime søvn 19.00. Men det er en kamp hver gang hun skal legge seg:( Hun er strax 4mnd. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #11 Skrevet 31. desember 2007 E svigerinna mi som anbefalte det... og mamma... ikke nødvendigvis begynne å mate de skikkelig da, men introdusere grøt i 4 mnd alder tror jeg er lurt. Som i ei bok jeg har, anbefaler de tidligest i 4 mnd alder, senest i 6 mnd alder:)
Gjest Skrevet 31. desember 2007 #12 Skrevet 31. desember 2007 Har du prøvd å amme i søvn? Legge dykk i dobbeltsenga og amme? Eg amma i søvn heilt til no, chiquita er 6 1/2 mnd no. Det er absolutt ikkje sikkert at jenta di kjem til å sove betre om ho får graut. Det er berre omlag 50% som søv betre etter graut/velling/fast føde... Eg ville ikkje byrja med graut dersom du ikkje får det anbefalt på helsestasjonen pga manglande vektoppgang - jenta di treng det ikkje om lenge! Vi har nett byrja med litt graut, og er ikkje oppe i full porsjon enno. Det beste for babyen er jo mm (viss det er mogleg for mor og amme sjølvsagt!) heile det første året, men frå seks mnd kan ein byrje innføre annan mat i tillegg. Kanskje du kan prøve eit bæresjal eller noko slikt? Hos oss funkar det ikkje, men for mange eg kjenner er det å bere i søvn svaret på alt! Og det er utrulig koseleg å ha babyen sin tett inntil! Du kan lese meir om bæring på www.tettinntil.no Ei fantastisk side med eit herleg forum! Klem til deg, det er slitsomt med seine kveldar!
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #13 Skrevet 31. desember 2007 Takk for klemmen!! jeg får bare bite tennene sammen og venne meg til litt grining og sånn... det der med grøt har egentlig ikke så mye med saken å gjøre, men er bare litt spent på å begynne med det:):)i natt sov tulla mi fra 01.00 til kvart over elleve i dag tidlig...tenk det.. uten noe mat innemellom, slik har det vært siden jul... bør jeg være bekymret???
Gjest Skrevet 31. desember 2007 #14 Skrevet 31. desember 2007 Trur ikkje du treng venne deg til grining eg! Du finn jo ut kva som er best for jenta di, og når ho føler seg trygg og glad så blir det ikkje så masse skriking! Deilig at ho søv så lenge i strekk då! Jenta mi vaknar kvar 2. eller 3. time om natta ho. Men alt går seg til - babylivet er jo fullt av faser ein må gjennom, og når ein ting plutseleg funkar så går det nokre dagar også er det noko anna ein må gjennom. Slitsomt, men tenk så mykje babyane våre går gjennom då! Dei må jo oppleve alt for første gong - det er ikkje enkelt å vere liten! Kanskje du kan lese ei bok som heiter "The No-Cry Sleep Solution"? Den skal eg kjøpe meg, har høyrt mykje bra om den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå