Gå til innhold

Noen som har peiling på leietakers rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier et hus og har skrevet kontrakt for 6 mnd. Nå har vi oppdaget ubudne gjester, mus, i huset. Har allerede tatt 2 i fella, men vi hører de fortsatt.

Det jeg lurer på; er vi fortsatt bundet til 6 mnd kontrakten ved slike forhold eller finnes det en eller annen klausul som gir oss rett til å bryte kontrakten pga skadedyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at huseier er interessert i skadedyr heller... Har dere gitt beskjed? Det er deres (huseiers) ansvar å bli kvitt skadedyrene. Hvor lang oppsigelsestid har dere?

Se lovdata.no husleieloven så finner du nok det du lurer på!

Skrevet

Ja, huseier vet det, men befinner seg i utlandet hele leieperioden, så det er vi som kjøper og setter opp feller. Når vi har 6 mnd kontrakt, så er det vel ingen oppsigelsestid da det er gitt at vi flytter ut da, eller? ellers så er vel standarden 3 mnd tror jeg.

Skrevet

Skal stå i kontrakten om kor lang oppsigelsestid dere har. Ellers kan dere jo kontakte forbrukerrådet eller noe slikt og spør. Men eg ville spurt huseiger om dere kunne kontakta skadedyrkontrollen på hans regning.

Skrevet

Etter husleieloven er det 3 mnd uansett, så den 6 mnd-regelen hjelper ikke huseier om dere sier opp! Her er noen punkter i loven:

§ 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

§ 2-5. Husrom leid « som det er » e.l.

Selv om husrommet er leid « som det er » eller med liknende alminnelig forbehold, har det mangel dersom utleieren eller noen utleieren svarer for, har tilsidesatt sine plikter etter §§ 2-3 eller 2-4. Husrommet har også mangel dersom det er i vesentlig dårligere stand enn leieren hadde grunn til å regne med etter leiens størrelse og forholdene ellers.

§ 2-10. Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.

Se ellers http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#1-3

Skrevet

Tusen, tusen takk for svar! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...