Gå til innhold

hva synes dere om julebukkskikken??


Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe, synes den er herlig jeg. 2-5åringene i gata var ute i dag, vi voksne stod bak og passet på.. såå sjønne atte

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KJEMPE koselig!

Har bare hatt to små gutter på døra her! Skulle ønske det kom flere!

Skrevet

Kjempegøy! Husker hvor morsomt det var å få gå julebukk=)

Frøkna kan ikke synge noe særlig enda, men kanskje neste år?

Har desverre ikke vært julebukker hos oss i år=(

Skrevet

Det er jo så koselig!! Men får jeg noen på døra her da? Neida - skikken er tydeligvis avsluttet i forbindelse med at Halloween har gjort sitt inntog og de fleste nå har skuffer og skap så fulle av snop at ungene ikke trenger å "ofre" en sang for en twist lenger, hehe. Skulle gjerne hatt noen på døra!!

Skrevet

Kjempekoselig skikk! Hadde noen på døra i dag, sang så fint atte. Skulle gjerne hatt flere her, ikke gjort noe om jeg måtte dele twistposen min med flere. ;o)

 

 

Skrevet

ehh hvorfor kom de i dag?? Her har det alltid vært på nyttårsaften. Aldri opplevd at det har vært 30 desember!

 

Synes for øvrig at det er kjempekoselig at de kommer nyttårsaften. Hadde de kommet i dag hadde vi blitt tatt på senga gitt for da hadde vi ikke hatt mye godis i hus nei. Vi skal ut med naboene i morgen.

Skrevet

Kommer de ikke i morgen da? Alltid vært julebukker på nyttårsaften hos oss hvertfall. Aldri fått noen på døren 30.des ..

men men,, skal ikke være hjemme i morgen, men der vi skal er det masse unger, så kommer kanskje noen der?

Fikk besøk av to stk på halloween. Vi feirer ikke det, så ble tatt litt på senga. Men hadde heldigvis noe i skapet. Da jeg la det oppi spurte han ene om det var lakris, og jeg sa ja det var litt av hvert..

" jamen jeg liker ikke lakris!"--- ble så paff at jeg klarte ikke si noe. Synes det var litt frekt jeg da..

 

Skrevet

Ikke fått noen på døren enda nei, men det hadde vært kos :)

 

Julebukk på nyttårsaften? julebukkene kommer jo i romjulen? ingen spes dag.. Hadde det kommet julebukk på nyttårsaften hadde jeg blitt helt paff :)

Skrevet

Da jeg var liten gikk vi julebukk som egentlig var nyttårsbukk. Men vi sa julebukk. Og da gikk vi alltid kl. 6 på nyttårsaften, og var ute til rakettene skulle skytes opp. Kjempkoselig skikk. Savner det.

Skrevet

Bor i Bergen eller?

 

Her er det vanlig at ungene går julebukk i romjula.

Men ein gang gjekk me i hyttefeltet, der er berre rike bergensere ;) og dei vart drittsure og nærmest skjelte ut ungane for at me gjekk julebukk når det ikkje var nyttårsaftan. Så der går me ikkje fleire gonger, ungane var jo nesten på gråten.

 

Men me har gått julebukk og ungene og naboene synest det er kjempe kos.

 

 

Skrevet

Julebukk og nyttårsbukk er vel to forskjellige ting... Her på Vestlandet går vi nyttårsbukk, mens noen jeg kjenner på østlandet går julebukk.

Vet ikke hvorfor vi går forskjellige dager jeg?

Vi skal ivertfall ut å gå i morgen.. :) Kjekt det...

Skrevet

Bur og på vestlandet, men her er det skikk med julebukk. Aldri hatt nyttårsbukk her.

Skrevet

Beklager. I Bergen går vi nyttårsbukk.. ;) merkelig.. er vi de eneste??

Skrevet

hehe...ja begynner å lure litt på det nå... ;)

Hvem kom på at akkurat vi som bor her skulle gå en annen dag enn resten av landet liksom?? mystiskt dette her... :P

Skrevet

En skulle vøri fire år i romjul’n

 

og kjint ei jinte som var nesten fem,

 

og begge skulle kledd seg ut med masker

 

og kømmi julbokk tel et bæssmorhem.

 

 

 

Og klokka skulle vara midt på dagen

 

og vægen skulle vara lett og gå,

 

og æille bikkjer skulle vara inne

 

og æille biler skulle bære stå.

 

 

 

Og viss ein møtte onger etter væga

 

som gjorde nar og ville vara med,

 

så sku en hatt en bror i femte klassen

 

som rødde væg så folk fekk gå i fred.

 

 

 

Og bæssmorhuset skulle mæssom såvå

 

og bak gardina skulle ingen sjå-

 

før vi fekk stiltre øs på tå i gangen

 

og feste maska før vi banke på.

 

 

 

Så sku vi klampe inn på høge hæler

 

og kvinke julbokkmål: ”Godkvell, godkvell”.

 

Og djupt i stolen sku a bæssmor svara:

 

” Så kom det julbokk åt en stakkar lell!”

 

 

 

En skulle vøri fire år i romjul’n

 

da julelysa brente dagen lang-

 

da væla var et hus med fire vegger,

 

og saligheta var et bessmorfang.

 

Jeg er og vandt med å gå julbukk i romjula..

Skrevet

"SNUFS!"", fru Hottentott,

Jeg blir alltid så rørt av "Romjulsdrøm".

Skrevet

Ja, sant det er en koselig sang.. Syns Alf Prøysen ha veldig mange fine sanger...

Skrevet

Ja, helt enig, Prøysen er genial.

Jeg liker best når han synger dem selv, da.

Skrevet

Jeg og syns det er veldig stas når han synger dem selv... to av favoritterne er lillebrors vise og blåbærturen.. Men Musevisa, Teddybjørnen, Bånsull, Basarvise, Julekveldsvisa ( fineste julesangen omtrent), og mange andre er og koselige sanger...

Skrevet

Jeg hadde blitt paff hvis de kom andre dager enn nyttårsaften.

Syns faktisk det er utrolig at mange av dere aldri har hørt om dette. Resten av Norge får jo Østlandet sine tradisjoner inn med teskje via tv.

Skrevet

Her har vi bare nyttårsbukker - kommer på nyttårsaften utpå ettermiddagen og utover - kjempekoselig!

Skrevet

aldri hørt om nyttårsbukk engang..

her går vi julebukk 13 dag jul eller noe sånt..

 

syns det er kjempe kos =)

Skrevet

Vi var ute med fem små i går og gikk julebukk. Kjempekoselig. De fleste er veldig hyggelige! Men jeg må fortelle om ett sted vi kom. Mannen i huset åpnet døra, barna begynte å synge og han smelte døra igjen. Vi stod og ventet ett minutt,da kom han tilbake puttet noe i kurven mens han sa HER og smelte døra igjen. Vi ble litt paffe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...