Gemini7 Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Er det greit å spise? Har vært inne og lest grundig på Matportalens sider nå om fisk og skalldyr og ble for øvrig litt skremt over alle miljøgiftene man har i sjømat! Visste jo at PCB-forurensning og kvikksølv forekomemer, men at det var SÅ mye av det? Sto ikke noe spes om kamskjell, bare at det kan være spesielt mye tungmetaller i skjell og fiskelever, og at disse kan påvirke fosterets hjerne og utvikling.. Fikk plutselig ikke så lyst på kamskjell som sambo vil servere i morgen likevel jeg gitt.. Stor ørret skal man også holde seg unna, og ikke-gravide mennesker bør bare spise slik ørret max en gang i måneden pga fare for gifter!!! Og gravide ikke i det hele tatt.. Fisk er visst ikke så sunt som vi er indoktrinert til å tro lenger:( Ellers kan man lese om giften som forekommer i de ulike havnene rundt om i Norge, og det var visst en del PCB-forurensning i Narvik-området der svigerfar hadde fisket seien han hadde med.. Faen, jeg blir så nervøs av å lese sånt!!!!
Mininni Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 Så lenge kamskjellene er gjennomstekt er det ikke noe problem. Dette med miljøgifter gjelder nok først og fremst ting man spiser veldig mye av, så du kan nok trygt kose deg med kamskjell en gang imellom!
NormaJean Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 jeg elsker kamskjell, har spist det 2 ganger den siste uken. Jeg mener det at hvis man skal begynne å tenke for mye på slike ting vil man bare ende opp i en vond sirkel hvor man blir redd for å spise det meste! Min mening? slapp av og nyt den gode middagen!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå