holder maska Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Lurer på hva som er vanlig i andre familier... 1. hvilke utgifter deler dere på, og hvordan deler dere, likt eller etter evne eller etter antall egne/private barn? 2. er det noen som har erfaring med nyfamilie med ste-og fellesbarn, men hvor det er stor ulikhet i partenes inntekt/formue/forsørgerevne?
freebird Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 Mannen min har to barn fra før og han betalte barnebidrag de første årene etter skillsmissen. Da moren etterhvert flyttet sammen med en annen mann og bodde gratis + at de hadde barna 50 % bestemte de seg for å kutte ut barnebidraget. Da moren ble singel fikk hun igjen barnetrygd for tre barn og det dekker sfo utgifter fra begge foreldre. Nå som moren må betale for sin egen leilighet igjen har hun nok dårligere råd enn oss, hun snakker i alle fall mye om at hun har lite penger. Mannen min stod helt på bar bakke da han gikk fra henne, han ga henne sin halvdel av huset de eide sammen, så han og jeg har bygd opp det vi har i dag fra scratch sammen. Biomor brukte pengene hun tjente på salg av huset på andre ting enn bolig, så vi synes vel ikke så veldig synd på henne når hun klager over pengemangel i dag... Når det gjelder barna så dekker begge foreldrene opp for garderobe i hvert hjem, men barna står fritt til å ta med seg favorittplagg fram og tilbake. Det er enighet mellom foreldrene at de skal dele på nødvendig dyrt utstyr som feks sykkel, ski, vinterdresser osv samt fritidsaktiviteter, men kun om man er enige om prisen på forhånd. De deler alltid 50/50, uansett hvem som har best råd på det tidspunktet. Noen ganger har mannen min og jeg gitt sånne gaver til bursdag eller jul, det har moren også. Da står man for utgiften alene. Ellers står mannen min og jeg ganske likt hva gjelder formue( null!!) og inntekt og vi har felles økonomi, dvs at mine penger også går til å holde stebarna med klær, mat osv. Dette ser jeg på som helt uproblematisk, barna er en del av min familie.
~~DoraDora~~ Skrevet 31. desember 2007 #3 Skrevet 31. desember 2007 Mannen min blir automatisk trukket 930 kr i bidrag hver måned.Jeg blir automatisk trukket studielån, huslån, billån etc ( Alt slikt står på meg som særeie...) Ellers går all hans lønn og min lønn inn på en felles konto. Det vi får utbetalt netto går i denne felleskassen, og alt vi bruker penger på kommer derfra. Enten det er feks julegaver/gebursdagsgaver o.l til min familie, hans familie, hans særkullsbarn eller fellesbarna våre.
~~DoraDora~~ Skrevet 31. desember 2007 #4 Skrevet 31. desember 2007 Glemte å si at jeg tjener en del mer en mannen min, men vi har alt på fellesen uansett.
Travelmor Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Hos oss deler vi på alt. Vi eier likt og hadde la like mye i huset som vi kjøpte sammen. Vi har veldig stor ulikhet i inntekt. Jeg tenkte at det kom til å bli en stor utfordring før vi flyttet sammen. Det har det aldri vært. Vi har aldri konflikter på det økonomiske plan. Min mann har aldri argumentert med at jeg har to barn fra før og derfor burde betalt mer. Han har gått ned i levestandard. Jeg har gått opp, men vi er begge veldig fornøyd med det livet vi har fått sammen. Det er vel poenget:-)
ostekaka Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Vi deler etter evne. Han har tre, og vi har to sammen. Jeg har mest å rutte med. Vi er blitt flinkere til å snakke sammen om prioriteringer, og mer åpne om hva vi ønsker og hvordan vi ønsker å bruke pengene våre. Jeg skal i det nye året bli mer generøs ovenfor hans barn, og han skal slutte å sløse og skjemme dem bort. Vi har gått mange runder på dette med økonomi. Det sier seg jo selv at med fem unger er en nødt til å prioritere, om ikke kan en lett ha overforbruk hver eneste måned nesten samme hvor store inntekter en har. For det er alltids noe mer en kan bruke penger på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå