Gå til innhold

Når tenker dere på svangerskapskurs??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som tenker på det i det hele tatt? Jeg ønsker og melde meg på et slik kurs men vet ikke hvor og hvordan.... hva koster det? Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med jordmor eller lege. Kommunene arrangerer.

Skrevet

Visste ikke at man hadde dette lenger jeg? Gikk ikke på noe kurs med førstemann, og føler ikke jeg har behov for det nå heller :o)

Skrevet

Legen min tipset meg om å spørre på helsestasjonen samtidig som jeg tar kontakt for å få første kontroll til jordmor, for kursene er vel stort sett i regi av de lokale helsestasjonene.

Selv kommer jeg til å forsøke å komme meg med på et kurs i Trondheim og ikke på den lokale helsestasjonen, fordi jeg har fødeplass på St. Olavs, og dersom kurset inkluderer en omvisning på føden er det jo littegranne teit å få omvisning på feil sykehus (kommunen min sogner vel EGENTLIG til Orkanger, ikke Trondheim, selv om det er omtrent like langt hjemmefra til begge sykehusene).

Hva det koster aner jeg ikke enda, men siden det er kommunalt antar jeg det ikke er FOR kostbart. Det finnes sikkert private kurs også dog, men det er sikkert dyrere og så er det vel da et spørsmål om hvor mye nytte man EGENTLIG har av det sånn i praksis. Joda, fint å være forberedt og sånn - kanskje spesielt for gubben - men kommer jeg virkelig til å huske pusteteknikker og ha bruk for alt jeg vet om smertestillende når jeg ligger der og hyler og bare vil hjem og la ungen forbli der den er? (joda, vi skal på kurs, men ikke for enhver pris liksom)

Skrevet

Fastlege anbefalte meg å melde meg på et slikt kurs, siden jeg er førstegangs. Hun sa at jordmor kom til å ta det opp med meg når jeg er til samtale der.

Tror ikke kurs i regi av kommunen koster stort. Fikk ikke inntrykk av det...

Vi skal derfor på kurs, men ikke på en stund ennå. Er bare i uke 13. Tror svangerskapskurs er mest aktuelt etter uke 30, hvis jeg ikke har misforstått fullstendig.

Var vel ikke særlig til hjelp dette, men... Håper du blir klokere på dette snart!

Godt nytt år!

Skrevet

Takk til deg / dere!! Dette var til hjelp ja! Er selv i uke 13 så jeg har god tid ja...men jeg tenker jo litt på det! Tida flyr av gårde... liksom! ;-)

Hei "vi blir 3 i juli"...når har du termin? Jeg har rundt 10 JULI.... !

Hilsen og GODT NYTTÅR ja!!!

Skrevet

Var ikke på slikt kurs første gangen og skal heller ikke denne gangen. Men siden jeg ikke hadde omvisning på sykehuset sist har jeg vært på det allerde denne gangen, siden sykehuset har helt ny fødeavdeling nå.

Dette er på St Olavs og omvisningen var gratis for meg(de får refundert fra NAV). Det er bare å ringe for å få time.

Skrevet

Vi har alt meldt oss på svangerskapskurs i regi av helsestasjonen hit vi flyttet. Da kan vi møte andre som blir foreldre likt og de fordeler i grupper som har termin omtrent samme tid. Går over 3 eller 4 kvelder og dekker masse som foreldresamarbeid og fødsel osv osv. Hos oss kostet det 1000kr for et par. Dyrt, men håper det er verdt det.

Ellers hadde jeg planer om å melde meg på kurs i regi av Ullevål siden det er der jeg skal føde. På hjemmesiden til sykehuset står det flere varianter av kurs.

Evnt kan jeg også gå Lamaz kurs i regi av Oslo Yoga der jeg går til Yoga som fokuserer veldig på hvordan man kan takle fødsel med pusteøvelser osv over en helg.

Ble anbefalt at kurs er spes viktig for far siden menn er de som leser minst av slikt og er den viktigste støtten på den store dagen;)

Syns det er gøy med masse info siden dette er første gangen,og er ikke av typen som får lest meg til noe. Lærer dessuten best med praktiske kurs;) Har hørt at en av grunnene til at fødsel blir så traumatsik er at man er redd og engstelig og ikke forstår helt hva som skjer med kroppen... Så skal prøve å unngå dette iallefall. Klart det sikkert gjør vondt, misforstå meg rett;) Men godt å forstå litt av hva som skal skje den store dagen og andre ting jeg kan fokusere på når jeg først ligger der.

Lykke til i valg av kurs om du vil gå på et :)

Skrevet

kurset tas i ca uke 30. Jeg skal ta på a-hus, 4 timer og 400kr.

Skrevet

Var ikke på kurs før jeg venta nummer 1...

Men det gikk jo helt fint uten og. Jeg var nå heller sånn at jeg ikke ville vite for mye av hva som venta. Og heller ta det som det kommer, og stole på at jeg fikk den hjelpen jeg skulle trenge.

Det vikra ikke som det var så nøye med disse kursene på JM. Syntes de snakka noe om at de skulle slutte å føre disse kursene i Tromsø rundt de tider...

Skrevet

På Ullevål anbefaler de at dere kommer rundt uke 35.

De har flere kurs å velge mellom . Alt fra smertelindring under fødsel til sex i barseltida:)

Lurt å melde seg på kursene på sykehusene ganske tidlig siden de er veldig populære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...