Lykkeliten og jeg Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Permisjonen er slutt 1 juni og har lyst til å starte som dagmamma da. Men hvordan blir jeg dette, og hvor mye får man inn i mnd da? Må jo dekke utgiftene vi har...
Luans mamma Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 Dette lurer jeg på også. Vet at hvis man skal bli hvit dagmamma må man registrere seg som enmannsforetak i Brønnøysundsregisteret.
Lykkeliten og jeg Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2007 har hørt at registrerer man seg "hvitt" så er det en del man får skrevet av på skatten og.
Luans mamma Skrevet 30. desember 2007 #4 Skrevet 30. desember 2007 Ja,hvis du har barnet ditt hos en dagmamma som betaler skatt, kan du skrive av dette på skatten. Fordeler ved å være hvit er jo at man får sykepenger og skulle man bli gravid på ny, får man jo permisjonspenger. Vurderer sterkt å bli dagmamma selv.
Ann_ Skrevet 30. desember 2007 #5 Skrevet 30. desember 2007 Det er bare å bli dagmamma det. Svart eller hvitt. I oslo tar de rundt 5000 kr for ett barn.
trollmamma Skrevet 30. desember 2007 #6 Skrevet 30. desember 2007 Eg er kvit dagmamma. Er ikkje registrert som noko einmannsforetak. Einaste me må gjere, er at foreldra til barna eg har må sende inn eit skjema der det står kor mykje eg har tent i løpet av året. Som kvit dagmamma har du ingen rettigheter med sykepenger eller permisjonspenger, da må du tegne eigen forsikring (svindyr) og den må være tegnet 10 (?) mnd før du blir sjuk/går i permisjon. Einaste fordelen med kvit dagmamma er at du er lovlig og at du betaler skatt, hurra! Men kjempe fordel for foreldrene, for de får igjen på skatten. Sjølv om eg er litt dyrare enn svart dagmamma. Huks og at opptil 900 kr (trur eg det er) pr mnd skal trekkes fra på lønna di, som godtgjerelse for slitasje på hus og ting, før skatten trekkes.
Sjokoholikern Skrevet 30. desember 2007 #7 Skrevet 30. desember 2007 Jeg har vært hvit dagmamma to ganger tidligere, og etter mine erfaringer har det vært mye irritasjon involvert i å være skattebetalende dagmamma! Men nå har jeg vært igjennom en stor baksmell og mye annen erfaring, og vet hvordan DU burde gå frem for å bli hvit dagmamma uten for store problemer =) 1. Legg ut annonser på nettet, heng de opp i alle nærbutikker, helsestasjoner, legekontorer osv. slik at du får fatt i alle som trenger dagmamma i ditt område. 2. Gå til kommunehuset og spør etter skjemaet for selvestendig næringsdrivende dagmamma i eget hjem. Det heter ikke det, men da får du de rette papirene. Dette skjemaet skal fylles ut hver mnd med hvor mye du tjener, hva som går til mat/slitasje osv. og skal signeres av foreldrene. 3. Ikke glem å forandre på inntektene dine på skattekontoret! Gjør du dette litt feil, kan du få stor baksmell neste år... (been there, done that). 4. og sørg for at foreldrene registrerer hva de har betalt deg i lønn ved slutten av året. Det blir en del papirer å holde orden på som hvit dagmamma, men du får pensjonspoeng, mulighet for sykepenger/permisjonspenger (med forsikring kan du få opp til 100%, mens uten forsikring tror jeg du ikke kan får mer enn 60-70%) og sist men ikke minst er du en del av samfunnet og betaler skatt (tenk på hva alle skattepengene går til). Jeg tok 5000kr pr barn sist, og jeg gav barna frokost, varm lunsj og et lite ettermiddagsmåltid, og foreldrene tok med bleier. Jeg betalte også for utflukter som åpen barnehage og lign., og jeg har da funnet ut at neste gang må jeg enten øke prisen litt, eller kutte ned på "godene". Det ble faktisk en del utgifter for dagbarna, så det var ikke så mye penger igjen til mine egne regninger som jeg hadde trodd. Så hver enkelt dagmamma må sette opp eget budsjett og finne ut hvor mye hun må ha betalt for å klare seg, og hvor mye det koster pr dag å ha dagbarn + eget barn hjemme, og ikke glem at du må betale skatt også (hvis du velger det) Du kan se for deg at alle foreldre som velger dagmamma også velger kontantstøtte (så lenge barnet er mellom 1-3år), og du kan da regne de pengene pluss hva foreldrene evt måtte ha betalt for barnehage som din lønn. Det blir 3300kr + 2500kr = 5800kr. Men det er ikke om å gjøre å tjene mest mulig, bare å få penger nok til at ungene skal ha det bra og at du får betalt dine regninger. Lykke til!
Gjest mphs Skrevet 30. desember 2007 #8 Skrevet 30. desember 2007 Maksprisen i barnehagen er 2330 kr ikke 2500 kr. Og i barnehagen har ungene tilgang på utdannet personale og pedagog hver uke noe ikke en dagmanna har. Det må vel også legges til grunn når man tar betalig.
Luans mamma Skrevet 31. desember 2007 #9 Skrevet 31. desember 2007 Ok. Her var det mye jeg ikke visste. Takk for alle svar. Og jeg har pedagogisk utdanning; 4 årig allmennlærerutdanning på høyskole. Betyr det liksom at jeg kan forlange mer pr barn da? Hehehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå