Stolt mamma for første gang Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 dette er sikkert "ente" gangen et slik innlegg er her inne. Men lurer på hvordan matdagen ser ut for andre 7-8 mnd gamle babyer. Har akkurat begynt å få i minsten grøt. Nektet lenge, men plutselig løsnet d. Men synes det er vanskelig å vite hva slags tempo jeg skal gå inn for. Hvor lenge gi et grøt måltid å så øke til to å så tre f.eks? Har fullammet frem til nå....
ifie Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 Gutten min startet med kveldsgrøt da han var fire mnd og formiddagsgrøt da han var ca fem, tror jeg. Helsesøstra som anbefalte dette. Nå er han sju mnd og vi holder oss fremdeles til disse to måltidene. Han får pupp resten av dagen. Egentlig lurer jeg på om kanskje vi burde gi han middag også...?? Jeg gir han frukt iløpet av dagen også. Enten et fruktbeger eller et bit i et sånn nett.
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 Nå er mini 6,5 mnd da, men siden han har fått fast føde siden han var 4 mndså spiser han mye nå. Vi er ikke helt fastkjørte på matrutinene enda, kan variere litt fra dag til dag, men en vanlig dag her om jeg står opp med ham er slik: 6-7 tiden: pupp 8 tiden: skive og vann 10 tiden: grøt (av ca 150 ml vann) og vann 12 tiden: pupp, evt litt frutti/fruktpurre 14 tiden: middag, ca et glass og vann 16 tiden: pupp og evt litt av vår middag (most potet og gulrot) 18 tiden: grøt (av 150-170 ml vann) og vann 19.15: pupp og i seng :-) Hmmm.. Ser nå at han spiser vist veldig ofte, men han er veldig aktiv og veier faktisk bare så vidt det han bør veie i forhold til lengden sin så han trenger all maten. Han spiser ikke noe om natten.
Stolt mamma for første gang Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. desember 2007 glemte å legge inn vår egen "rytme" som ser slik ut: 07 mm 10 mm 13 mm 16 mm 18 grøt (1/3 porsjon i forhold til d pakken sier) å bittelitt vann 19 litt mm 01 mm 04 mm ga grøt to ganger idag, men med nærmere ettertanke følte jeg det ble litt drøyt med tanke på at han bare har spist grøt i tre dager ( 7 mnd gammel) Så i morgen går jeg over til en gang, å litt frukt på dagen. Å så venter jeg et par uker med å øke til 2 måltider.
lykkelig73 Skrevet 30. desember 2007 #5 Skrevet 30. desember 2007 Jenten min er snart 7 mnd og har fått grøt siden hun var 4mnd. 07-08 mm 11-12 grøt, litt fruktpure og vann 15-16 ca1/3 middagsglass (4mnd glass) Vi har akkurat startet med middag. Hun er ikke så glad i det ennå, så jeg blander med litt grøt. Da går det ned på høykant:-) ca 18 mm 19-20 grøt, sviskemos og vann 20-20.30 mm og natti 03-04 mm Noen netter må jeg amme 2 ganger. Men som regel er hun fornøyd med 1 nattmåltid.
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 30. desember 2007 #6 Skrevet 30. desember 2007 Sønnen min er straks 8 mnd, og har fått fast føde siden han fylte fire måneder. Han spiser fire måltider om dagen, alle inneholder fast føde. Frokost rundt 07:30-08:00 er stor porsjon grøt og ca 100ml mme. Lunch ca 11:30-12:00 Fruktpure ( ofte den med fullkorn i ) og mme. Middag kommer alltid mellom 15:00 -15:30, da er det et middagsglass, (han spiser mange forskjellige smaker, jeg variere med glassene for 6 og 8 mnd) og mme. Kveldsmaten er grøt og mme. Jeg begynte med smaksprøver på grøt da han var fire mnd. som sagt, etter en ukke smaking økte jeg posjonen uka etter, og uka etter det, når han hadde spist ett grøtmåltid i nesten en måned introduserte jeg fruktpureene, på samme måte som grøten, etter fire uker med to måltider introduserte jeg middag, samme prosedyre, og for tre uker siden introduserte jeg siste grøtmåltidet, da gikk vi rett på fullt måltid for grøt kan han. Vi variere mellom tre forskjellige grøter, aldri samme grøten på samme dag, og bruker stor variasjon på både lunch frukten og middagene. Han får vann når han er tørst mellom måltidene, og om et par måneder introduserer jeg Yoghurt som alternativ til frukten. Da kommer nok også brød med pålegg også ganske snart etter. Denne fremgangsmåten har funket på alle fire ungene mine, de sover godt hele natta og har ingen problemer med magen. Barna elsker variasjon i smaker like mye som voksne, når først mat er introdusert er det ingen lov eller grunn til å gi dem det samme hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå