Spirevipp med go`gutten Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Gutten vår er tre mnd på onsdag, og i det siste har han begynt å våkne så mange ganger om natta. Han har pleid å sove fra kl 20.30 til ca 03.00-04.00 før han våknet og var sulten. Men i natt våknet han først kl 23.30, så klokken 02.00, så klokken 04.30 og til slutt på morgenen. Jeg blir så trett og sliten dagen etter når han er så mye våken om natta. Søstra mi sa i tlf istad at hun hadde tenkt å spørre om han ikke hadde begynt å våkne mer om natta, for da hennes gutt var tre mnd måtte hun begyne å gi litt grøt på kvelden for at han skulle sove. Er det ikke litt tidlig å gi han grøt?
Salat Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 Jeg ville ikke gitt grøt. Du er nok litt bortskjemt med den lange natten du er vant til, og vil nok tro at natten i natt er mer vanlig for de fleste. ;o) Men håper det bare var et engangstillfellet da!
Denice Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 Hva med god, gamnmeldags velling? Ta litt grøtpulver i melken bare.. så den blir littegrann tykkere. Var det jeg gjore med vesla da hun var liten...
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #4 Skrevet 30. desember 2007 Jeg hadde ikke gitt grøt enda selv, men det er kun min mening. Det er absolutt ikke uvanlig å måtte mate opptill flere ganger om natten, og å gi grøt for å slippe dette hadde jeg ikke gjort. Hadde det vært pga dårlig vektoppgang, for mye mme etc hadde det vært en annen sak.
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #5 Skrevet 30. desember 2007 Enig med de over. Du har nok vært bortskjemt. Tarmene er ikke modne for grøt enda! Vent minst 1 mnd.
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. desember 2007 #6 Skrevet 30. desember 2007 Enig med denice. Man blir bortskjemt når man har sovebarn! Min sover HELE natta, og har gjort det siden han var 2 mnd. Før det våknet han 1 gang, i 05 tiden, fikk mat, og sovnet igjen. Så jeg er VELDIG bortskjemt med det der! Heldigvis har han ikke begynt og våkne enda, men han får grøt i melka. Han er 4 mnd til uka, så tenkte og introdusere mat i tykkere form da
OsloMor Skrevet 30. desember 2007 #7 Skrevet 30. desember 2007 Synes det hørtes helt vanlig ut jeg da, jeg ammet da iallefall 3-4 ganger om natten (inkludert tidlig om morgenen)da ungene var på den alderen. Ville ikke gi grøt, litt avbrutt søvn må man regne med:-)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 30. desember 2007 #8 Skrevet 30. desember 2007 Det kan bare være økedøgn(-periode) Jeg ville nok venta minst en mnd før jeg begynte med velling før grøt. Er ellers enig med de andre her...
Espoir Skrevet 30. desember 2007 #9 Skrevet 30. desember 2007 Det er da vanlig at de våkner noen ganger om natta for å få pupp. Du behøver ikke begynne med grøt ennå av den grunn, og det bør du vel heller ikke. Vent ihvertfall 1 mnd, helst 2-3.
Småfolk Skrevet 30. desember 2007 #10 Skrevet 30. desember 2007 Jeg begynte å introdusere grøt til min datter da hun var tre mnd. gammel. Men det var jo langt i fra nok til å være fullgode måltider da, mer som smaksprøver og for å venne henne til den nye konsistensen liksom. Men det tok jo ikke lang tid før porsjonene ble større og større da. Innen hun var fire mnd. fikk hun en til to måltider med grøt hver dag i tillegg til melken. Det står jo på pakningene at man kan starte fra de er tre mnd. gamle så om du ønsker å starte med det nå, så sett i gang. Men ikke regn med at han blir mett av det med det første. Velling kan jo være et mer mettende alternativ om du ønsker en mer umiddelbar effekt. Datteren min var veldig flink til å sove om nettene. Men ettersom hun er blitt eldre har hun voknet tidligere og tidligere. Nyt de lange nettene mens du kan!
Spirevipp med go`gutten Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 30. desember 2007 Jeg er jo forsåvidt enig med dere, syns det er litt vel tidlig å gi han grøt nå. Glemte å si at han får mme, både om morgenen og på kvelden før han legger seg. Men kanskje jeg skal forsøke med litt velling. Skal spørre helsesøster også på tre mnd. kontrollen til uka. Skjønner at jeg har vært bortskjemt med at han har sovet lenge om natta :-)
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #12 Skrevet 30. desember 2007 Ja, de som skriver det som står på pakningene er nok ekspertene...
hit og dit Skrevet 30. desember 2007 #13 Skrevet 30. desember 2007 Tuva sov mykje som liten, etterkvart som ho har blitt eldre så sover ho mindre og mindre. No er ho 6,5mnd. Ho har våkna om natta fordi ho er sulten, ca to til tre ganger (omtrent på dei samme tidene som gutten din). Dette pågikk meir eller mindre fra ho var 3 eller 4 mnd til no når ho er 6,5. Me starta med grøt fra 6mnd om kvelden. Både fordi det var "riktig" tid og med håp om at ho skulle sove meir. Ho sov ikkje meir sjølv om ho fekk graut. Ho våkna på dei samme tidene for det om. I det siste har ho ammma mindre og spist meir (fordi eg ikkje har fått til å amme), og dei siste nettene har ho vert mykje meir våken. Så for to netter sidan så snudde det heile. Tuva ville amme meir og nekta grøt. Faktisk så har ho sove dei to siste nettene fra elleve til åtte. Det eg vil fram til er at det er ikkje alltid grøt eller mme om natta er den store løysinga for søvn. For oss har det hatt heilt motsatt effekt. 3mnd synes eg er tidlig uansett å starte. Iallefall når grunnen er søvn. Ein anna ting er å starte med velling ift mme. Eg har ikkje greie på dette med mme, men eg har forstått det slik (fra dib) at dei bør starte tidligere med graut.
hit og dit Skrevet 30. desember 2007 #14 Skrevet 30. desember 2007 Milde himmel. Eg las gjennom innlegget mitt. Det er ikkje ein einaste bra setning inni der. Må nesten unnskylde meg med at eg har hatt ein lang lesedag. Huff. *flau*
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #15 Skrevet 30. desember 2007 Du har vært heldig å ha et barn som har sovet mye. Andre er slitne fra dag 1. Begge mine har hatt økeperioder på den alderen, og fått mat flere ganger om natta. Jeg tror du nå står overfor et veiskille. Du kan enten begynne med erstatning for å gjøre det litt lettere for deg selv. Grøt er fryktelig tidlig altså. Eller så kan du ta den jobben amminga faktisk er. Det er slitsomt å amme. Og de fleste barn må ammes på natten også. Opptil flere ganger. Ditt barn, ditt valg. Lykke til!
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #16 Skrevet 30. desember 2007 Jeg tror det er økedøgn. Om du allerede gir minien mme, så kan du kanskje gi en flaske om natta også. Hvis du ikke har melk selv da Jeg ville prøvd litt mer hvertfall Du er godt bortskjemt med søvnen, jeg måtte mate mini annen hver time i laaaang tid jeg, hehe.... gikk rundt for meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå