Gjest Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Først og fremst innrømmer jeg at jeg kanskje er sær og hønemor osv... :-) Men her er saken: jeg har vokst opp med normalt alkoholforbruk rundt meg i familien, men EN ting har moren min hatt som prinsipp - julaften er alkoholfri! Julaften er den ENE dagen i året som er barna sin dag, og det betyr at de skal slippe alkohol rundt seg denne ene spesielle dagen. Jeg har satt utrolig stor pris på den "tradisjonen" i vår familie, og har nå lyst å videreføre det til mine egne barn. Problemet er at samboeren min sin familie drikker til enhver anledning, og julaften for dem er en "fest", ikke en familiedag... I år, på første julaften til sønnen vår, feiret vi hos min familie, men samboer vil da selvfølgelig at vi skal feire med hans familie neste år. Det er selvfølgelig helt greit for meg, men da har jeg satt som krav at det skal være en alkoholfri dag, siden det er utrolig viktig for meg! Det synes han er vanskelig å svelge, men jeg nekter å trekke meg på akkurat dette! De kan drikke lille julaften, 1. 2. og 3. juledag, og hvilken som helst annen dag i året, men jeg står fast på at hvis de vil feire julaften med sønnen vår, får de holde seg til brus...Det burde vel ikke være så altfor vanskelig å klare? Jeg er jo moren hans, har ikke jeg rett på å bestemme hvilken julaften han skal vokse opp med? Synes det er så fin tradisjon, at man viser de små at denne dagen er deres og at de voksne vier all sin oppmerksomhet til dem og ikke glasset. Da kan julaften handle om barnas slede, julenissen (som ikke er brisen som hos samboers familie), kaker, brus og gaver :-) Er det for mye å be om?
MathildeC Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 Tja, det her faar du vel mange ulike svar paa, kommer jo ann paa hvilket forhold man har til alkohol. Personlig synes jeg ikke du kan forlange at andre skal holde seg unna en dram eller et glass vin etc paa julaften - det er veldig normalt for de fleste familier. Til og med min, som ellers drikker ekstremt lite alkohol. Jeg synes til og med at julaftener tilbragt i England, der det er enda mer vanlig aa drikke alkohol, er enda koseligere jeg da. Og vil ikke innfoere alkoholforbud selv. Men som du sier, du er moren og kan bestemme mye. Men det kan nok bli en del konflikter av dette. Kompromisset kan kanskje vaere at de venter til gutten har lagt seg.
ifie Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 Alkohol er kanskje en tradisjon i den familien og vanskelig og endre på, men jeg syns nå de kan vente med å drikke til gutten din har lagt seg, ja. Alkohol og unger passer nå en gang ikke sammen. Sånn er det bare!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #4 Skrevet 30. desember 2007 Syns det hørtes ut som en fin tradisjon. Kan du ikke snakke med svigerfamilien. Det kan jo hende de respekterer ditt syn. Det er tross alt barna sin dag.
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 30. desember 2007 #5 Skrevet 30. desember 2007 Jeg syns absolutt ikke det er for mye å be om! Vi har nesten den samme situasjonen selv - min manns familie har et mye høyere alkoholforbruk enn min familie på julaften (men selv i min familie har det alltid vært vanlig å ta et glass akevitt til maten og et glass juleøl for de som ønsket det). Siden i år var jenta vår sin første jul, diskuterte vi i det vide og det brede, og ble til slutt enige om vi innfører alkoholfri julaften - hos oss selv. Dvs vi tok over julefeiringen fra både mamma og svigermor og hadde begge familiene hos oss (vi har ikke så store familier). Det ble kun servert gløgg (alkoholfri), kaffe/te, vann og brus og ingen sa noe på det. Jeg prøvde for øvrig å foreslå det kompromisset som blir foreslått over her - å kunne servere alkohol etter leggetid, men det syns mannen min virket bare rart, siden det er mest naturlig å drikke alkohol til middagen og ikke til "kaffe og kaker".
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #6 Skrevet 30. desember 2007 Jeg synes det er mye å be om. Du kan heller spørre om de kan moderere seg litt. En øl og en akevitt til maten og ev. mer å drikke etter at mini har lagt seg. Da slipper du brisen nisse, og de voksne får kose seg på kvelden. Jeg synes det må være lov for de voksne å kose seg litt i jula også ...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #7 Skrevet 30. desember 2007 Selv om jeg deler ditt syn, har selv aldri drukket alkohol på julaften og har ikke tenkt å begynne med det nå etter at jeg fikk barn, så synes jeg ikke du kan kreve at din svigerfamilie skal gjøre det samme. Drikker de seg dritings eller nyter de god juledrikke til maten? Hvis de som de fleste andre liker en juleøl og akevitt til maten så synes jeg du er for streng. De er voksne mennesker og for mange er jo dette en del av kosen. Drikker de seg dritings så synes jeg du kan kreve en julaften med mer måtehold. For jeg er helt enig i at fyll og barn ikke passer sammen. Jeg feiret selv med svigerfamilien i år, under middagen tok noen seg et glass øl og en akevitt mens andre drakk clausthaler. Kunne aldri falt meg inn og nektet svigerfamilien det for de blir faktisk ikke beruset av noe så lite. I egen familie er det også kun øl til maten (ikke akevitt, ingen liker det) og sjeldent noe avec til kaffen som serveres flere timer senere. Poenget mitt er at det er mulig å nyte alkohol uten at man blir overstadig beruset.
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #9 Skrevet 30. desember 2007 Jeg bare synes det er litt rart om man ikke klarer seg uten denne ene dagen i året, man kan jo heller ta seg noen øl resten av dagene i året (eller noen ihvetfall, hehe...). Men det var en god ide å arrangere vår egen jul, det skal jeg jammen tenke på :-) Vet ikke hvilken julaften de egentlig er vant med, men den i fjor som jeg så video fra var ihvertfall slik: bord stappfull av både vin, øl og sprit, en brisen (etter min mening full!) nisse og barn i 10-12 års alderen som lekte for seg selv (da helst oppe på rommene sine)... Synes det er synd, og ikke det jeg er vant med. Synes uansett det ikke bør være SÅ nødvendig med drikke til maten heller, som sagt finnes det nok av andre dager, så denne ene dagen burde det jo være mulig å klare seg uten... Løsningen blir vel jul hjemme hos oss selv, koselig det :-)
Stratos med 3 barn Skrevet 30. desember 2007 #10 Skrevet 30. desember 2007 Hvis de ikke har problemer med alkohol, synes jeg det høres ut som om du ber om for mye! I min familie tar min mor 1 akevitt til ribba, men drikker alkoholfri øl til. Drikkes det ikke akevitt til maten (vi har fisk annet hver år), drikkes det 1-2 glass med øl eller vin til maten og det gjør ingen hos oss brisene i hvertfall! Ikke kaller jeg det å ve oppmerksomheten til glasset heller. Jeg velger å være edru, våre gjester få gjøre slik de vil, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Etter at minine har lagt seg tar noen en dram eller likør til kaffen. Aldri noen som er beruset selv om de nyter et glass eller to med alkohyler! Hadde ikke turt å stille slike krav til mine svigrforeldre! De er godt voksene og skikkelig mennesker som alltid setter ungenes ve og vel først! Høres est ut som om det er for din egen del du ønsker det slik, for dersom din svigerfamilie har et kontrollert alkoholinntak slik mine har, vil ikke barna merke det!
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 30. desember 2007 #11 Skrevet 30. desember 2007 Jeg må si at for meg blir det ikke det samme om jeg ikke får en øl og en akevitt til pinnekjøttet. Det kan vel ikke gjøre noe at de får det? Hvis du skal feire i deres hus, synes jeg faktisk ikke at du kan kreve at de skal kutte ut helt. Du kan selvsagt kreve at ingen skal være beruset mens sønnen din er oppe, men en øl og en akevitt til julemiddagen synes jeg det blir litt drøyt å nekte dem. Invitirerer du derimot til deg, er det jo du som bestemmer helt enerådig.
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #12 Skrevet 30. desember 2007 I utgangspunktet så syns jeg det er en fin tradisjon. Men jeg ser at de kan være uenige også. Jeg har tro på å lære barna sunne alkoholvaner, og da er det ikke fokus på hva som er i glasset til enhver anledning, men at man koser seg sammen. "Synes det er så fin tradisjon, at man viser de små at denne dagen er deres og at de voksne vier all sin oppmerksomhet til dem og ikke glasset" I min familie er det ingen problemer med å gi barna all oppmerksomhet selv om det er juleøl eller vin i glasset på julaften. Det er jo ingen fyllekule heller.
Solbollatilmamma Skrevet 30. desember 2007 #13 Skrevet 30. desember 2007 Har heller ikke noe til overs for alkohol i høytider, være seg påske eller jul. Dersom svigerfamilien din pleier drikke seg brisne eller fulle, ville jeg enten ikke feiret jul hos dem, eller latt sønnen deres fortelle dem at dere ikke feirer jul hos dem dersom det blir servert alkohol - eller nytt i smug, for den saks skyld Synes ikke man kan Kreve allverdens hjemme hos andre, men på den måten kan de jo velge selv hva de vil - sønn og barnebarn hos dem på julaften, eller alkohol. Valget burde egentlig være enkelt nok, synes jeg.
*1+1=2 små* Skrevet 30. desember 2007 #14 Skrevet 30. desember 2007 første jeg reagerte på var at man ikke bare kan drikke moderate mengder...hvorfor ALT eller ingenting?? Jeg er oppvokst med at mine foreldre har tatt seg et glass vin eller øl til maten og jeg har et veldig sunt forhold til alkohol(drikker ikke ofte og hvis egentlig aldri særlig mye heller) og slik vil jeg at ungen min skal vokse opp! SUNT forhold til alkohol, ikke et norsk forhold til alkohol..nordmenn drikker seg DRITINGS ellers drikker de ikke...helt utrolig skummelt!!! Til dit spørsmål: jeg synes ikke du kan kreve dette i andres hus, du får heller ha jul hos deg og be de rette seg etter dine regler!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 30. desember 2007 #15 Skrevet 30. desember 2007 Jeg syns du skal respektere din svigerfamilies tradisjoner.
Gjest Skrevet 30. desember 2007 #16 Skrevet 30. desember 2007 Ja, jeg kan jo respektere svigers sine tradisjoner, men da innebærer jo det at jeg holder sønnen min unna dem på julaften.. Som en over her skrev så gir jo jeg dem et valg mellom å drikke eller å feire jul med barnebarnet sitt (begge deler går ikke), så da burde jo valget være enkelt, og så kan de kose seg så mye de vil med alkohol andre dager...Det går vel an å ha en fin julaften uten alkohol, gjør det ikke? det er jo bare EN dag... Og som noen nevner her, så handler det ikke om at barn skal få sunt forhold til alkohol eller ikke, det får være tema resten av året. Det eneste jeg vil er at KUN julaften prinsipielt skal være alkoholfri... Men som jeg sa over her, så tror jeg at jeg har funnet løsningen :-) Jeg feirer julen hjemme hos oss selv, og så får de som tåler en dag uten drikke komme og feire med oss :-)
*1+1=2 små* Skrevet 30. desember 2007 #17 Skrevet 30. desember 2007 men da har du jo funnet en løsning!
Frukten og To små Skrevet 30. desember 2007 #18 Skrevet 30. desember 2007 Darla: det hørtes ut som en fornuftig avgjørelse på problemet ditt... lykke til neste jul!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå