Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, vanskelig å finne ut av hvilken type sjal eller sele man skal kjøpe til meg og baby. Har et barn som er 5 uker og utrolig avhengig av kontakt med meg... Som dere da sikkert skjønner er jo at jeg nesten ikke får gjort annet enn å sitte med han hele tiden og ikke gjort stort annet. Derfor vurderer jeg å kjøpe sjal eller sele. Men er jo så mange typer. Jeg har vurdert å kjøpe hug-a-bub eller babybjørn eller ergo. Men aner jo ikke hvordan de er. Som sagt så er han jo bare 5 uker også.

Hadde vært flott å få vite hva dere syns og vet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har både babybjørn-sele og et bæresjal (5meter tøystykke - vet ikke hva det heter)

Jeg lærte meg aldri helt å knyte dette sjalet, men prøvde det noen ganger. Da lille snupp var helt ny, hadde nok sjalet vært best å bruke - får kjempegod kroppskontakt og er lett å bevege seg. Da snupp ble noen mnd (fire, kanskje), var det flott å kunne bruke sela, for da var det på tide å se på verden :) Jeg vet det finnes fine "sitte-knuter" med sjalet også, men de har jeg ikke lært og prøvd ut.

Jeg kan nok ikke anbefale det ene over det andre, men sjalet kan du jo bruke fra babyen er helt nyfødt, sele burde man vente litt med.

Skrevet

Til en baby på 5 uker anbefaler jeg elastisk sjal...

les mer inne på www.tettinntil.no, forumet der er også kjempebra.

Begynte med meitai jeg, så elastisk sjal, ved sjal osv.. blitt litt hekta...

Skrevet

Vi har prøvd både BabyBjørn og bæresjal (5,4 m MAM ECO - se vidunderbarn.no ) og er ikke i tvil: bæresjal er helt uunnværlig! Men det som var den STORE bøygen for oss, var å lære å knyte. Det som funka for oss, var å møte noen andre som brukte bæresjal og kunne vise oss. Først da begynte vi å bruke det. Når han bare er 5 uker, så kan han ligge med støtte for hele ryggen i bæresjalet. Det gir ham trygghet, varme og ro - og deg et roligere barn (det er faktisk studier som viser at barn som blir båret i bæresjal skriker mindre, det skal visst også hjelpe mot fordøyelsesbesvær) og henda fri til å gjøre det du har lyst til.

Når jeg skriver "vi", så mener jeg meg selv og mannen min. Det var også derfor vi kjøpte så langt sjal - for at han også skulle kunne bruke det (er ganske mye større enn meg).

tettinntil arrangerer også bæretreff. Har ikke vært på det, men vurderer det siden jeg gjerne vil lære å bære på rygg nå... :)

Skrevet

Ja, det er superviktig å huske at alt har en lærekurve..at ikke alt er like enkelt på første forsøk..

men man har jo anatomisk korrekte bæreseler også som Beco pg Patapum osv..

Jeg har vært på flere bæretreff og det er kjempekoselig å se forskjellige bæresingser, prate med andre og la barna leke sammen..

Skrevet

Det kommer helt an på. Jeg har de fleste bæretøy og bruker de alle til forskjellige ting. Kunne du tenke deg et sjal på 4-5 m? lange stropper? belastning på en skulder eller klips?

Selv så elsker jeg ringslynge og mei tai. Vevd sjal er også noe jeg foretrekker.

Ta deg en titt innpå forumet www.barnvedhjertet.no for bilder, tips, prat, bruksanvisninger og ikke minst annonsører:)

Skrevet

Anbefaler først og fremst tettinntil.no, der det finnes mange som har erfaring med ulike bæredingser....

Selv har eg prøvd vevd sjal (ellaroo) og mei tai (hjemmesydd). Mei taien er mest praktisk når snuppa har blitt så stor (snart 10 mnd) men til en så liten som 5 uker vil eg anbefale sjal. Vevd sjal er visstnok litt brattere læringskurve på (eg fikk det til etter et par dagers øving), men varer lenger (kan brukes til ungen er 3-4 år!) Elastisk sjal har eg ikke prøvd, men "alle" sier at dette er kjempedeilig å bære i og mye lettere å få til. Du kan knyte det på deg før du setter beibien i og så ta den inn og ut som vil:) Eg skal definitivt prøve det på nestemann!

Ble litt kort og gale dette, men håper det var til hjelp.....

Og så vil eg bare si at babybjørn verken er bra for mor eller barn. Barnet skal sitte med knærne høyere enn rumpen, og det gjør de ikke i babybjørn. Dette fører til en stor belastning på rygg og hofter til beibien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...